ביום 6.9.2015 ייכנס לתוקפו תיקון לחוק ההוצאה לפועל המאפשר מתן הפטר לחייב מוגבל באמצעים, אשר מכונה "חוק השמיטה". תיקון זה יהיה בתוקף למשך שלוש שנים עד ליום 6.9.2018.


מהו "חוק השמיטה"? במסגרת התיקון לחוק, בעלי חובות שהוכרזו "חייבים מוגבלים באמצעים" בהוצאה לפועל ועומדים בתנאי הסף שנקבעו, יוכלו להגיש בקשה להפטר, כלומר למחיקת חובותיהם, גם כאלה שבתיקי הוצאה לפועל וגם כאלה שלא נפתחו בגינם תיקי הוצאה לפועל, ובכך לסייע לחייבים העומדים בתנאים שנקבעו בחוק לשקם את חייהם ולצאת לדרך כלכלית חדשה.


חשוב לדעת כי ההפטר אכן מביא למחיקת החובות, אך לא לכל סוגי החובות. חוב מזונות, נזק בלתי קצוב, חוב משכנתא וקנס פלילי או מנהלי לא יימחקו.


כיצד ניתן לקבל את ההפטר?


התנאים שנקבעו בחוק לקבלת הפטר הם:


א. החייב הוכרז כחייב מוגבל באמצעים בארבע השנים שקדמו לכניסת התיקון לחוק לתוקף.


ב. החייב עומד באופן סדיר ומלא בצו התשלומים שנקבע לו במשך שלוש השנים האחרונות.


ג. סכום כלל החובות, אלה שבתיקי הוצל"פ, אלה שאינם בתיקי הוצל"פ וגם אלה שלא נכללים בהפטר, אינו עולה על סך של 800,000 ש"ח, נכון ליום הגשת הבקשה להפטר.


ד. לא מתנהל כבר הליך של פשיטת רגל נגד החייב, והחייב לא קיבל הפטר במסגרת פשיטת רגל בחמש השנים האחרונות.


ה. לחייב אין נכסים שניתן לעקל ולמכור או לממש לטובת תשלום החובות.


יש להדגיש כי גם אם החייב עומד בכל התנאים, ההחלטה האם לתת הפטר או לא תלויה בשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל.


נוסף על כך נקבע בחוק כי לא יינתן הפטר אם מתן ההפטר יגרום לפגיעה כלכלית משמעותית בנושה, כאשר נקבע שאם קיים חוב כלפי נושה מסוים בסכום שמעל 400,000 ש"ח, הדבר מהווה פגיעה משמעותית.


חייב אשר קיבל את ההפטר המיוחל, יימחקו חובותיו, למעט אלו שפורטו קודם לכן ושאינם נמחקים, ויראו אותו כמי שקיבל הפטר במסגרת הליכי פשיטת רגל.


לאור זאת, על החייב גם להימנע מיצירת חובות חדשים לאחר הגשת הבקשה להפטר ועליו להמשיך ולשלם את צו התשלומים עד קבלת ההחלטה על מתן ההפטר. חייב אשר יצבור חובות חדשים לאחר הגשת הבקשה או לא ישלם את צו התשלומים, מסתכן בדחיית בקשתו ובאי-קבלת ההפטר.


כדי להגיש את הבקשה למתן הפטר על החייב למלא את הטפסים המתאימים, לצרף את כל המסמכים שחובה לצרף לבקשה ולפנות לאחת מלשכות ההוצאה לפועל שנקבעו שבהן ניתן להגיש בקשה להפטר.


לאחר הגשת הבקשה, ואם והחייב עומד בכל התנאים הללו, תינתן החלטה על פתיחת תיק הפטר, תפורסם הודעה על הגשת הבקשה ויישלחו הודעות לנושים על הגשת הבקשה. הנושים רשאים להגיש התנגדויות לבקשה בתוך שלושה חודשים.


לאחר שתחלוף התקופה להגשת התנגדויות, יוזמן החייב לדיון אצל רשם ההוצאה לפועל לצורך ביצוע חקירה בדבר יכולתו הכלכלית של החייב, והרשם רשאי לתת את ההפטר כבר במהלך הדיון או לאחר שהסתיים.
 


עודכן ב: 27/08/2015