חכם מה הוא אומר? החכם מבין כי אם יהיה עליו להישאר בלשכת ההוצאה לפועל, ייגזר עליו לשלם את חובותיו לעד. ברצונו לצאת ממעגל החייבים ולפצוח בדרך חדשה, הוא מבין כי לא יהיה בידו לפרוע את מלוא חובותיו ולפיכך צו התשלומים, הגם שיש בו שקט תעשייתי, מהווה עבורו פיקציה, שכן הוא לא יותר מפריסת החוב אשר עם ריביות ההוצאה לפועל ילווה אותו ככל הנראה כל תקופת חייו. לפיכך פונה החכם להליכי פשיטת רגל אשר יהיה בהם לאפשר לו לצאת לדרך חדשה.


תם מה הוא אומר? התם לא מבין כיצד הגיע להוצאה לפועל או לפשיטת רגל. התם הוא מי שחתם על ערבות והסתבך בתום לב, הוא לא מבין את משמעות ההליכים כנגדו וכיצד הגיע למצב הזה. פעמים רבות תמי הלב חותמים על ערבויות לחברים או בני משפחה מבלי לקרוא ולבקש חוות דעת משפטית בדבר משמעות החתימה, שלעתים היא הרת גורל.


זה שאינו יודע לשאול מה הוא אומר? מדוע הבנק או הנושה לא אמר לו על הריביות שהוא גובה. בדומה לתם, זה שאינו יודע לשאול לא עומד על השלכות חתימתו, אולם בניגוד לתם הוא אינו מעורב על ידי צד ג' אלא יצר את החוב בעצמו כתוצאה מהתנהלות כלכלית קלוקלת. החוב נוצר לא בכוונת זדון, אלא מתוך חוסר מחשבה או פזיזות וכן הסתמכות על הנושה.


רשע מה הוא אומר? הרשעים הם החייבים הקלאסיים שהסתבכו בחוסר תום לב מתוך מטרה ברורה לרמות את נושיהם. דווקא פשיטת רגל הוא הכלי האפקטיבי ביותר לגילוי "רשעים", וניתן במסגרת תיק פשיטת הרגל לבטל מכירות נכסים והענקות מרמה שניתנו אפילו לפני צו הכינוס, וכן ניתן אף לבטל את הליכי פשיטת הרגל וההפטר.


חשוב לדעת איך נוצר החוב ואם הוא נוצר בתום לב


שאלת נסיבות היווצרות החוב ותום לבו של החייב היא בין החשובות ביותר, כאשר חייב אשר הסתבך בחוסר תום לב ימצא עצמו מחוץ להליכי פשיטת הרגל. לפיכך הדעה הרווחת שלפיה מרבית פושטי הרגל ניסו לרמות את נושיהם שגויה מעיקרה.


פקודת פשיטת הרגל נותנת מענה לאנשים אשר הסתבכו בתום לב, ואינם יכולים לפרוע את מלוא חובותיהם לנושים. אנשים אשר הסתבכו בזדון או יש בידם כדי לפרוע את חובותיהם, לא ימצאו עצמם בהליך פשיטת רגל, או שהוא יבוטל ככל שהם יפתחו אתו.


הליך פשיטת הרגל מאזן בין זכויות הנושים להיפרע אל מול זכויות החייבים לפצוח בדרך חדשה


מרבית החייבים מגיעים לפשיטת רגל לאחר שנים רבות שבהן התנהלו כנגדם תיקי הוצאה לפועל, כאשר פעמים רבות הם שילמו במסגרת תיקי ההוצאה לפועל סכום לא מבוטל לנושה. לאור הריביות הגבוהות הסכום שאותו שילמו החייבים עולה פי כמה מונים על סכום קרן החוב, והליכי פשיטת הרגל מאפשרים לאותם חייבים לשים את עול החובות מאחוריהם ולצאת לחירות של ממש.


החירות עבור החייבים מאופיינת בחופש לבחור היכן לעבוד מבלי לחשוש כי תעוקל משכורתם, ועוד זכויות אשר נראות טריוויאליות לאדם הסביר. במסגרת הליכי פשיטת רגל יכולים החייבים לאחר שנים רבות בהוצאה לפועל לסיים את חובותיהם, בין על ידי הפטר ובין על ידי הסדר. חרף האמור, הליכי פשיטת רגל אינם מתאימים לכל החייבים וצריך לבדוק כל מקרה לגופו.