השנה החולפת הביאה איתה בשורות לחייבים, ושתי רפורמות משמעותיות יצאו אל הפועל. הראשונה בהליכי פשיטת הרגל והשנייה בהוצאה לפועל.


הרפורמה בפשיטת רגל


החלק העיקרי ברפורמה הוא כי כבר לאחר 18 חודשים, יוכל החייב לדעת כמה כסף עליו להשלים כדי לקבל הפטר. בשביל חייבים רבים מדובר בבשורה של ממש. עד לרפורמה שהו החייבים באי ודאות בנוגע לכמה זמן יימשך ההליך בעניינם.


יש לציין כי בזמן ניהול התיק מוטלות על החייבים הגבלות רבות כגון עיכוב יציאה מהארץ, ניהול חשבון צ'קים ועוד. משכך אחת המטרות הייתה לצמצם את הזמן בהליך, לא עוד סיפורי זוועות על תיקי פשיטת רגל שנמשכים שנים רבות.


לי זכורים תיקים אשר טרם הרפורמה התנהלו שנים רבות, כאשר הארוך ביותר שאני נתקלתי בו התנהל מעל לעשור, עובדה אשר גרמה לחייב נזק רב.


נוסף על כך אוחדו שלב ההכרזה וההפטר, כך שהדיון הראשון בתיק נערך לאחר 18 חודשים ולא עד שנה כפי שהיה בעבר, גם פה ישנה בשורה לאנשים שהיו מנועים מלהגיש בקשה לפשיטת רגל, בעיקר בעלי מקצועות חופשיים אשר ההכרזה מהווה עבורם מגבלה אתית. עתה הם יוכלו לשהות שנה וחצי בהליך, ולנסות לפעול להסדר מבלי להיות מוכרזים כפושטי רגל.


כמו כן ניתנה לחייבים אפשרות לפתוח חשבון בנק כבר בהליך. ובכלל נראה כי תניית תום הלב איבדה קצת מכוחה ומתחשבים בשיקולים נוספים לרבות מצב החייב והרצון לשקם אותו.


הרפורמה בהוצאה לפועל


השרה איילת שקד הביאה עמה משב רוח מרענן להליכי ההוצאה לפועל, ו"חוק השמיטה" מאפשר לחייבים מוגבלים באמצעים לפעול להליכי הפטר בהוצאה לפועל.


אמנם לא כל חייב מוגבל באמצעים יוכל לפנות להליך, וישנם מספר תנאים אשר על החייב לעמוד בהם: חובות החייב צריכים להיות עד 800,000 שקלים, הוא אינו חייב 400,000 שקלים לנושה יחיד, ובשלוש השנים האחרונות עמד בצו התשלומים שנקבע לו.


אבל עבור חייבים רבים המשמעות היא התחלה של חיים חדשים ללא עול החובות הרובץ עליהם. המשמעות עבור חייבים רבים אשר עד כה לא היו יכולים להגיש בקשה לפשיטת רגל ומשכך נותרו שנים רבות עם צו תשלומים זעום, אשר לא משלם אף את הריביות בתיק, ולמעשה נגזר עליהם להיות חייבים כל חייהם, היא כי יוכלו לסיים את ההליכים כנגדם.


ישנו היגיון רב גם לנושים שכן מדובר בחייבים אשר לא ניתן לגבות מהם. וכמובן, מדובר על הקלה בעומס הרב על המערכת אשר ממשיכה לקיים תיקים רבים אשר אין בהם כל תועלת.


זה היה סיכום השנה ממעוף הציפור כיוון שהרפורמות רק בתחילתן. עדיין לא ניתן לדעת אם הן משיגות את היעדים, ולשם כך נחכה לשנה הבאה לראות כיצד הן יורדות לשטח ומיושמות.