לקראת סוף שנת המס 2016 מומלץ ורצוי לבצע מספר פעולות פשוטות על מנת שנוכל לחסוך בתשלום מס הכנסה לשנה השוטפת.


השלמת הפקדות לקופות גמל ולקרן השתלמות


מומלץ להפקיד בקופת גמל לעצמאים (גם שכיר יכול להפקיד לקופת גמל כזו), לגבי עצמאי שפתח השנה קרן השתלמות לעצמאים או שכבר יש לו קרן כזו משנים קודמות מומלץ להפקיד שקופה את הסכומים המקסימום המעניקים ניכוי לצורך הפחתה במס, על פי גובה ההכנסה החייבת תהיה לו השנה.


הקדמת הוצאות ודחיית הכנסות


לבעל עסק עצמאי המדווח על בסיס מזומן ו/או עסק הנותן שירותים, ועסקים שאין להם מלאי, מומלץ להקדים הוצאות לשנה הנוכחית ולדחות הכנסות לשנה הבאה, כדי להפחית את המס לתשלום בשנת 2016.


בדיקת המס הצפוי מהשכרת דירות למגורים ובחירת המסלול העדיף


קיימים שלושה מסלולים לתשלום המס על השכרת דירות:


א. מסלול הפטור עד לסכום של 5030 ש"ח לחודש (60,360 ש"ח לשנה).


ב. מסלול 10% הכנסה מהשכרה למגורים, ללא זכות לתביעת הוצאות.


ג. המסלול הרגיל: חישוב הרווח או ההפסד מהשכרת הנכס, ותשלום מס בשיעור 30% ומעלה (מס שולי), או חיוב ב-10% מס ומעלה למי שמלאו לו 60 שנה.


כל שנה ניתן לבחור מחדש את המסלול העדיף על הנישום.


ניצול הפסדי הון מהשקעות פיננסיות כנגד רווחי הון


אם היו לכם עד כה רווחי הון, ריבית או הכנסה מדיבידנד בבורסה, יש לשקול מימוש (מכירה) של ניירות ערך בהם נוצר הפסד לקראת סוף השנה. זאת כדי לקזז את ההפסד מהרווח שנצבר עד כה, ובכך לחסוך תשלום מס.


בדיקת אפשרות לחסוך בתשלום מס שבח


אם מכרתם השנה דירה או זכות במקרקעין ונוצר מס שבח לתשלום, יש לשקול פריסת מס השבח הריאלי לשנים שקדמו למכירה, עד 4 שנים, לשם הפחתת תשלום המס. כמו כן רצוי לבדוק האם יש לכם הפסדים מהשנים הקודמות לשנת המכירה ואף הפסדים שמומשו השנה הפסדים צפויים עד סוף השנה.


ניתן לנצל את ההפסדים מעסק או הפסדים מניירות ערך לשם קיזוז מהשבח הראלי שנוצר במכירת הנכס, זאת כדי לצמצם או לבטל כליל את השבח הראלי, ועל ידי כך לשלם פחות מס על מכירת הזכות המקרקעין.


אם מדובר בהפסד שנוצר בשנת 2016 יש להגיש שומה עצמית למס שבח במועד החוקי ולשלם את המס בהתאם. אך מיד עם הגשת הדוח לשנת 2016, בסביבות החודשים אפריל מאי 2017, יש להביא בחשבון את ההפסדים משנת 2016 בדוח, ולהגיש תיקון של שומת השבח שהוגשה. כתוצאה מכך עם קליטת הדוח יוחזר המס ששולם ביתר במועד שהוגשה השומה העצמית למס שבח.


יש להימנע מפעולות העלולות להיחשב כתכנון מס בלתי לגיטימי על פי הנחיות מס הכנסה.


למידע נוסף ולייעוץ מקצועי יש לפנות לעו"ד או רו"ח בנושא זה.


מאת: עו"ד ורו"ח אריה בר און