האמת היא שלא ראית את זה מגיע. שנים שאתה עובד באותו מקום העבודה. מגיע למשרד, מכין קפה ומתיישב מול השולחן. אותו הבוס, אותם העובדים - מעולם לא חשת שאינך מבצע את עבודתך כראוי. ואז יום אחד הבוס קורא לך או שולח מייל, ומבקש שתגיע בדחיפות למשרדו. במשרד הוא מודיע לך שהחליט לצמצם את מצבת העובדים, או שאינו מרוצה מהתפקוד שלך בתקופה האחרונה, ואם לא אכפת לך להשאיר את השולחן נקי אחרי שאספת את כל החפצים - ונעלמת. היום. עכשיו. האם זה חוקי?

 

חדשות טובות - החוק מגן עליך

 

התסריט שהצגנו מוכר מאד לרבים מהעובדים במגזר הפרטי. מנהלים שאינם מודעים לחובת ביצוע השימוע או מחליטים להתעלם מהחוק, במיוחד בחברות קטנות מאד. החדשות הטובות הן שהחוק מגן עליך. אם פוטרת ללא שימוע, אתה זכאי לפיצויים מהמעסיק.


יש מעסיקים שיוצרים מעין שימוע פיקטיבי, רק על מנת להימנע מתשלום פיצויים, אך ביצוע שימוע שלא לפי החוק - גם הוא עשוי להקנות לך פיצויים בתנאים מסוימים. המידע להלן עשוי להיות משמעותי ביותר עבורך בעבודה הנוכחית או הבאה, ומומלץ לקרוא אותו בתשומת לב.

 

איך עורכים שימוע כדין במגזר הפרטי?

 

במקרה בו המעסיק רוצה לפטר את אחד העובדים, עליו לתת לו הזדמנות לדבר ולהציג את טענותיו נגד הרצון לפטרו. במילים אחרות: צריך להתבצע שימוע באופן הוגן וחוקי. שימוע הוגן יהיה שימוע שעונה על הדרישות הבאות:


1. מתן נימוקים והסברים ברורים לסיבת הפיטורים - העובד יקבל נימוקים מלאים שיסבירו לו מדוע בוחן המעסיק את האפשרות לפטרו. המעסיק צריך להגיש לעובד מסמכים ומידע שמפרטים את הסיבות לבחינת אפשרות הפיטורים ולציין את הזמנים בהם חלו האירועים עליהם הוא מסתמך. על המעסיק להציג את הנימוקים לפיטורים זמן סביר בטרם מועד השימוע.


2. הזדמנות להשמעת טענות - בשלב השימוע צריך המעסיק לאפשר לעובד לדבר ולהציג את טענותיו בנוגע לנושאים שעלו. על המעסיק להקשיב לעובד באופן מלא ולא כדי לצאת ידי חובתו.


3. השתתפות נציג ועד עובדים - אם קיים ועד עובדים בחברה והעובד שמיועד לפיטורים מעוניין בהתערבותו, רשאי נציג הוועד לקחת חלק בשימוע.


4. ייצוג על ידי עורך דין - זכותו של העובד לקבל ייצוג של עורך דין במהלך השימוע.

 

מהן הזכויות של עובד שפוטר ללא עריכת שימוע כדין ומהו הפיצוי המגיע לו?

 

במקרה בו לא נערך שימוע כדין, תהיה לעובד עילה להגיש תביעה נגד המעסיק. אם התביעה תתקבל, יזכה העובד בסעדים שונים שיכולים לכלול מניעת פיטורים ופיצוי בגין האופן בו בוצעו הפיטורים ובגין פגיעה בזכויותיו. סכום הפיצוי יכול לנוע בין משכורת יחידה ולהגיע עד שש משכורות, כאשר הסכום תלוי בפרטי המקרה.


בעת חישוב סכום הפיצויים יישקלו בין היתר החומרה של ההפרה, הוותק של העובד, מצבו הבריאותי והמשפחתי ומספר הפגמים בשימוע. אך מה הבעיה? מרבית העובדים אינם מודעים לזכויותיהם, ומציגים בבית הדין לעבודה עובדות לא רלוונטיות, בעוד המנהל שפיטר אותם מסתייע בעורך דין מנוסה שעשוי להציג את התנהלות הדברים לטובת המעסיק ולפגוע בזכויות המפוטר על פי חוק.


מדוע חשוב לפנות אל עורך דין מקצועי שמתמחה בדיני עבודה?

 

אם פוטרת ללא ביצוע שימוע כדין ואתה מעוניין לתבוע את המעסיק, חשוב שתפנה לעורך דין מקצועי שמתמחה בתחום דיני עבודה - הדבר יגדיל את סיכויי ההצלחה של התביעה.


מומלץ לפנות אל עורך הדין בהקדם האפשרי, אפילו אם אתה נמצא בשלב בו אתה חושש מפיטורים. התמהמהות בפנייה לבעל המקצוע עלולה לגרום לך לומר מילים קשות ולבצע פעולות שעלולות להזיק לך בשלב עתידי. עורך דין מקצועי שסייע לעובדים רבים במצבים מעין אלה יוכל להדריך אותך כיצד להתנהל מול המעביד ויכין אותך לקראת השימוע. במידת הצורך, יוכל עורך הדין להתלוות אלייך ולייצג אותך בשימוע.