בתקופה זו, לאור המצב הכלכלי והנתונים הסטטיסטיים המדאיגים אשר חושפים את המציאות העגומה, כי אנשים רבים בישראל חייבים סכומי עתק בהוצאה לפועל ולא יוכלו להשיבם, המודעות והחשיבות לאפשר לאותם חייבים "התחלה חדשה" מחלחלת לכל אחד ואחד.


כונס הנכסים הרשמי הנחיל בשנת 2014 רפורמה להליך פשיטת הרגל, אשר נועדה להקל עם החייבים. לפי הרפורמה, בתום שנה וחצי מתחילת הליך פשיטת הרגל יקבל החייב הפטר על תנאי, וכן תוקן חוק ההוצאה לפועל, תיקון מס' 43 אשר זכה לכינוי "חוק שמיטת חובות", כך שרשם ההוצאה לפועל מוסמך, במקרים מסוימים, להעניק לחייב צו הפטר מחובותיו.


עם זאת, חשוב להבין ולהפנים כי הליכים אלו אינם מתאימים לכולם ויש מקרים רבים ומרובים שלא מומלץ לגשת להליכי חדלות פירעון ומומלץ לחפש פתרונות אחרים לטיפול בבעיה. בדיוק כפי שרופא לא ימליץ לכל חולה לעבור ניתוח. הליך חדלות פירעון הוא המוצא והמפלט האחרון. יש להליך השלכות ולעתים לא יהיה כלכלי לחייב לפנות להליך חדלות פירעון, במיוחד במקרים שבהם הוא מחזיק בנכס כזה או אחר.


הסדר חוב מחוץ לכותלי ההוצאה לפועל


במקרים רבים אנו ממליצים ללקוחותינו לגייס חלק מסכום החוב ולנסות להגיע להסדר נושים. מחד גיסא, להליך זה יתרון שאין כמותו. ההליך מסתיים בצורה מהירה ויעילה והחייב יכול לשוב לחייו ללא כל סנקציות במהירות הבזק וללא רישום שלילי בחברות דירוג האשראי, זאת מבלי לגרוע מן הרישום שהיה עבור פתיחת התיקים. מאידך גיסא, ההליך כרוך לרוב בגיוס חלק מסכום ההסדר במזומן.


בהליך זה יש חשיבות רבה לעורך הדין שאותו החייב בוחר שייצג אותו, אשר ינהל את המשא ומתן עבורו עם באי כוח הנושים.


אחד התיקים היותר גדולים אשר יצא למשרדנו לסגור, הוא תיק הוצאה לפועל בודד אשר עמד על סך של כעשרה מיליון שקלים לבנק במדינת ישראל. החייבת היא ישראלית, תושבת חוץ נכון למועד ההסדר, אשר חפצה להסיר את המגבלות אשר הוטלו עליה בתיק ההוצאה לפועל. בין היתר, המגבלה על חידוש הדרכון ועיכוב היציאה מן הארץ לצורך ביקור משפחתה.


לאחר משא ומתן ארוך ועיקש אל מול הבנק, החוב נסגר כפוף לתשלום סכום חד פעמי בסך של 100,000 שקלים בלבד.


כפי שעיניכם רואות, החוב נסגר כפוף לתשלום אחוז אחד בלבד מהסכום אשר עמד בתיק ההוצאה לפועל, נכון למועד ההסדר.


פריסת חוב אצל רשם ההוצאה לפועל


ישנם שני מונחים אשר אנו נשאלים רבות עליהם. המונחים די שכיחים ומפורסמים בפני הקהל הפרטי: חייב מוגבל באמצעים ואיחוד תיקים.


למעט מקרים חריגים, משרדנו לא ממליץ על הליכים אלו ואנו מדמים אותם לרופא אשר נותן לחולה במחלה קשה אופטלגין. ההליכים יאפשרו לכם הקלה זמנית ב"כאב" בלבד ולא יטפלו בבעיה. ההגבלה על רישיון הנהיגה תוסר וכן חלק מההגבלות הנוספות, אך ככל הנראה, החוב לעולם לא ייסגר אלא רק יתפח.


במרבית המקרים, התשלום החודשי אשר משלמים החייבים בהליכים אלו אף לא מכסה את הריבית וההצמדה החודשיים המתווספים לתיקים. משרדנו נתקל רבות במקרים שבהם חייבים "התעוררו" אחרי מספר שנים וטענו כי שילמו במשך השנים סכום השווה למכפלת החוב, אך לא רק שהחוב לא נסגר, החוב אף לא קטן אלא תפח וכיום סכום החוב גבוה מתמיד.


מסיבה זו, חרף תיקון מס' 43 לחוק ההוצאה לפועל, אנו נוטים לחפש אלטרנטיבות אחרות כדי לסייע ומשתדלים לבחון כל מקרה ומקרה לגופו בעין מקצועית.


כללי אצבע


כפי שנוכחתם לדעת, נכון להיום ישנם הליכים רבים ומרובים לשיקום החייבים ומחיקת החובות. יש להבין כי אין "כללי אצבע" אשר אנו יכולים במסגרת מאמר זה להמליץ לכם כיצד לפעול בכל מקרה, וכיצד לבחור את המסלול אשר יתאים לכם. יש לבחון כל מקרה ומקרה בעין מקצועית ולבחור במסלול הנכון עבור אותו אדם.


בחירת המסלול היא הבחירה החשובה ביותר של אדם אשר נקלע לקשיים ומעוניין למחוק חובותיו. משכך, נמליץ להסתייע עם בעל מקצוע לעניין זה.