כאשר לקוחות חדשים מגיעים לייעוץ אצל עורך דין לקראת הליך של פרידה, בין אם מדובר בבעל ובין אם מדובר באישה, מומלץ לברר האם האופציה של הליך גישור יכולה להתאים עבורם.

 

גישור כשמו כן הוא, בא לגשר על הפערים בין הצדדים, לנסות להגיע לכדי הסכמות ולגיבוש הסכם גירושין שיהיה מקובל על שני הצדדים.
להליך גישור ישנם יתרונות רבים. יתרון אחד, הוא שהליך גישור מאפשר לצדדים לדבר ביניהם, באמצעות המגשר, לנסות ללבן את הבעיות ביניהם ולהגיע לכדי פשרות המקובלות עליהם, מתוך הסכמה, ולא מתוך כפיית בית המשפט על וויתורים, מה שקורה בדרך כלל בהליך משפטי.

 

הגישור מסייע לסיים את הנישואין תוך מספר פגישות

 

היתרון הזה בעצם מאפשר לסיים את המערכת הזוגית בצורה רגועה יחסית, מבלי ליצור מלחמות מיותרות. יתרון נוסף, חשוב לא פחות, הוא משך הזמן והעלות של הליך גישור לעומת הליך המתנהל בפני בית המשפט.

 

בגישור, ניתן לסיים את ההליך ולהגיע לכדי גיבוש הסכם גירושין בתוך מספר פגישות, כאשר האינטנסיביות של הפגישות יכולה להיקבע על ידי הצדדים. לעומת זאת, הליך משפטי כרוך בהגשת כתבי תביעה, המתנה להגשת כתבי הגנה של הצד הנתבע, המתנה להחלטות בית המשפט והכי גרוע, המתנה לדיון שיקבע, ויכול להיקבע גם לתאריך המרוחק כשנה מתאריך הגשת התביעות.

 

גם העלות של פגישות גישור נמוכה משמעותית מניהול הליך משפטי, הנמשך על פני תקופה ארוכה מאד, לעיתים אף על פני מספר שנים, ומכאן העלות הגבוהה של שכר טרחת העורך דין.

 

בגישור, מרגע שנחתם ההסכם, כל שנותר הוא להגיש אותו לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, לבחירת הצדדים. מועד לאישור הסכם בדרך כלל יקבע בטווח הקרוב ביותר, לעיתים אף מספר ימים בודדים. לאחר אישור ההסכם בפני בית המשפט או בית הדין הרבני, פונים לבית הדין הרבני לצורך סידור הגט (זאת במקרה והמדובר בבני זוג ששניהם יהודים).

 

כאשר יש לבני הזוג ילדים, ההמלצה לפנות להליך של גישור מקבלת משנה תוקף, שכן הליך זה כאמור, משאיר את רוב הלכלוך והכעס בתוך חדרו של המגשר. אמנם יוצאים מהפגישות טעונים, פגועים, אך "הכל נשאר במשפחה". פחות כעסים מופנים אחר כך לסביבה, הן הקרובה והן המורחבת.

 

הליך הגישור מפחית את הפגיעה בילדים

 

בהליך משפטי לעומת זאת, כאשר מוגשות תביעות מזונות ילדים, משמורת וחלוקת רכוש - כל צד מתחיל להטיל רפש בצד השני, בכדי לנסות לשמור על כבודו ורכושו לכאורה, ובעצם משמיץ את ההורה השני של ילדיו. דבר שגורם למשקעים קשים, חיכוכים, ולצערי הרב, בדרך כלל גם להסתות והשמעת דברי בלע על ההורה השני באוזני הילדים.

 

כאשר אין ילדים משותפים, הליך גישור יפתור את מחלוקות העניין הרכושי בקלות רבה. שוכרים את שירותיו של אקטואר, מקבלים חוות דעת שמאית לעניין שווי נכסי דלא ניידי באם קיימים, ומבצעים חלוקה שווה על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג-1973, או אם הצדדים מסכימים על חלוקה שונה - ניתן לחלק את הרכוש בהתאם להסכמות הצדדים.

 

חשוב לציין, הסכם גירושין שנחתם ומוגש לבית המשפט לענייני משפחה לא תמיד יאושר על ידי בית המשפט. לכן, חשוב לשים לב לפרטים מהותיים, פרטים אותם בית המשפט לא יסכים לאשר. כך למשל, במידה ויראה כאילו ההסכם נחתם תחת לחץ, או הינו הסכם מקפח במיוחד, כמו למשל הסכם בין זוג שלו ילדים, ובהסכם נכתב סכום מזונות מזערי, כאשר ברור שלאישה אין הכנסות גבוהות וכי יהיה לה קשה ביותר לקיים את עצמה ואת ילדיה, סביר להניח שבית המשפט לא יאשר הסכם כזה.

 

כך גם הסכם שבו תניה הקובעת, כי אסור יהיה לאישה או לילדים לתבוע הגדלת דמי המזונות בעתיד, תניה כזו איננה קבילה ולא ניתן יהא לאשר הסכם גירושין המכיל תניה כזו.

 

כאשר מגיעים לבית המשפט לאשר את ההסכם ולתת לו תוקף של פסק דין, השופט בדרך כלל יקרא לצדדים את סעיפי ההסכם, יוודא איתם כי הם מבינים היטב את האמור בו, וכי הם חתמו עליו מרצונם החופשי תוך הבנה מלאה של המשמעויות וההשלכות של האמור בהסכם. רק לאחר שהשופט יוודא שאכן, הצדדים חתמו על ההסכם מתוך רצון והבנה מלאה, יאשר בית המשפט את ההסכם וייתן לו תוקף של פסק דין.

 

הסכם גירושין שלא אושר בבית המשפט או בבית הדין הרבני, ולא קיבל תוקף של פסק דין, לא ניתן יהיה לאכוף את האמור בו. כך למשל, באם הבעל לא ישלם דמי מזונות והאישה תחפוץ לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל - הסכם הגירושין לא יוכל לסייע בידה להוכיח את חובתו של הבעל לשלם, אך ורק הסכם מאושר, בעל תוקף של פסק דין יהיה קביל בלשכת ההוצאה לפועל לצורך פתיחת תיק מזונות כנגד הבעל.