זומנתם לחקירת משטרה? נעצרתם? אל תוותרו על זכותכם להיוועץ בעורך דין המתמחה במשפט הפלילי. חקירת המשטרה הינה ההליך המשמעותי ביותר בהליך הפלילי, לפיכך, שמירה על מספר כללים ברורים ופשוטים תסייע לכם לרוב להימנע ממצב לא נעים של כתב אישום ולעיתים אף מעצר.


שלב החקירה הוא למעשה השלב הקריטי והחשוב ביותר בהליך הפלילי, בשלב זה היחידה החוקרת אוספת ראיות ובונה את התיק המשפטי שעתיד להוביל להרשעת החשוד עת יהפוך לנאשם בבית המשפט. לפיכך, התנהלות חכמה ומושכלת בשלב זה עלולה בהחלט למנוע הגשת כתב אישום. לאחרונה אנו עדים לחקירות משטרה מתוקשרות שהתחילו בקול תרועה רמה עם אמירות על כוונה להגיש כתבי אישום בעבירות חמורות, אך בשל התנהלות נכונה בשלב חקירת המשטרה לא הגיעו לכדי כתב אישום!


"לסיים עם זה" וזהו? טעות נפוצה


המפגש בין שוטר לאזרח מן השורה הוא לרוב מפגש מלחיץ ולא נעים. הדחף הראשוני שמשתלט עלינו הוא לענות על שאלות החוקר ו"לסיים עם זה". מהלך חכם? ממש לא.


ישנה טעות נפוצה לפיה כדאי לספר את האמת לחוקר המשטרה ובכך תבוא החקירה לסיומה. מעשה שכזה הינו פתח מסוכן מאוד שכן בבית משפט אין ראיה טובה יותר מהודית נאשם שזכתה בפי משפטנים לכינוי "מלכת הראיות". חשוב להבין שחוקרי משטרה הם למעשה אנשים שתפקידם לגבות גרסאות מעדים וחשודים. לעיתים, כחלק מטכניקת חקירה, חוקרי משטרה מציעים בצורה "ידידותית" לחשוד לספר להם את מה שקרה ובתמורה לכך ישחררו אותו לביתו או לחלופין יבקשו מגורמי התביעה להתחשב בו כיוון ששיתף פעולה. חשוב להבין שכל תכליתה של בקשה שכזאת הינה לאסוף ראיות כנגד החשוד ותו לא. אז מה כן כדאי לעשות?


מהן זכויות החשוד?


בכל תחילת חקירה בה אדם נחקר תחת הסטטוס של "חשוד", על חוקר המשטרה להודיע לו על הזכויות הבאות:


א. זכות השתיקה- על חוקר המשטרה להסביר לחשוד באלו עבירות הוא חשוד וכן את העובדה שהוא לא חייב לומר דבר.
ב. זכות ההיוועצות- על חוקר המשטרה להסביר לחשוד כי בטרם תתחיל החקירה יש לו זכות להיוועץ בעורך דין.


רצוי בתחילת חקירה לומר לחוקר המשטרה כי אנו מעוניינים להיוועץ בעורך דין בטרם תתחיל החקירה. ישנה טעות נרחבת לפיה מימוש הזכות להיוועץ בעורך דין תשמש לבסוף כנגדנו. חשוב לדעת שזכות ההיוועצות בעורך דין היא זכות בסיסית של חשוד וכי עצם ההיוועצות בעורך דין לא משמשת ולא תשמש כנגדנו במשטרה או בבית המשפט. ההיפך הוא הנכון, היוועצות בעורך דין הבקיא ברזי המשפט הפלילי גורמת לשימוש מושכל ונכון בזכויות העומדות לחשוד בעת חקירת המשטרה, כמו "זכות השתיקה", שכן יש להבין שאף אם בחרנו לשתוק בחקירת המשטרה עלינו לעשות זאת באופן נכון וחכם, כי מחד יש לנו אפשרות לשתוק אך מאידך שתיקה מהווה חיזוק לחומר הראיות ואף יכולה לשמש כנגדנו במהלך שלב מעצר הימים, לכן יש להשתמש בזכות זו בזהירות ובצורה נכונה.

 

אני מבקש להיוועץ בעורך דין ולא מאפשרים לי


לעיתים אנו נתקלים בחוקר בעל "מוטיבציית יתר" וכאשר חשוד מבקש להיוועץ בעורך דין הוא לא מאפשר לו או לחלופין מנסה לפתות אותו לוותר על זכות זו בהבטחות שונות ומשונות אשר לרוב הן חסרות תכלית, אז מה כדאי לי לעשות במצב כזה?


במצב דברים שכזה, כדאי לחשוד לומר לחוקר את המשפט הבא: "אני מאוד רוצה לשתף אתכם פעולה אך קודם לכן אני מבקש להתייעץ עם עורך דין". ברגע שחשוד מתעקש על הגרסה הזאת חוקר המשטרה מבין כי אין מנוס מלאפשר לחשוד להיוועץ עם עורך הדין וכי מניעת אפשרות מחשוד להיוועץ בעורך דין כאשר הוא מתעקש ועומד על זכותו זו, תשמש לרועץ כנגד המדינה במידה ויוגש כתב אישום כנגד החשוד.


הליך המעצר


הליך החקירה הינו הליך אשר מופעל בו לחץ מנטאלי רב על הנחקר, לא מעטים המקרים בהם מוכנס חשוד לחקירה תחת הסטטוס של "עצור", כובלים אותו באזיקים ושמים אותו למשמורת בתחנת המשטרה או בבית המעצר הקרוב עד שיובא בפני שופט. נוכחות עורך דין פלילי המייעץ לנחקר מהווה אף נדבך חשוב לשמירה על זכויותיו וחוסנו הנפשי של החשוד בפני חוקריו, שכן בהרבה מקרים חוקרי המשטרה משתמשים בהליך המעצר בו החשוד מצוי בבידוד מסביבתו הטבעית וקרוביו בכדי לשבור את רוחו של החשוד ובכך לגרום לו להודות ולספק ראיות אשר ישמשו כנגדו בפני בית המשפט עת יוגש נגדו כתב אישום.

 

זכויות נחקר וחשוד הינם דבר בסיסי וחשוב שעל כל אזרח לדעת. בהתנהלות מול חוקרי משטרה שלעיתים לא שומרים על זכויות בסיסיות אלה בין אם מחוסר ידע ובין אם בכוונת מכוון, מן הראוי שכל אזרח ידע ויבין את זכויותיו עת יעמוד במצב המלחיץ ולא נעים של חקירת משטרה.

 

עוה"ד חזי כהן הינו עו"ד פלילי העוסק בתחום הדין הפלילי ובתחום התעבורה