בית המשפט המחוזי בתל אביב דן במקרה של אדם החשוד בתקיפת זוגתו ובתקיפת שוטרים. החשוד והמתלוננת מכירים מזה זמן רב, היו מצויים בקשר זוגי לסירוגין ומספר ימים לפני קרות האירוע החליטו לצאת לבלות יחד את סוף השבוע. ביום ראשון כאשר כל אחד הלך לביתו חשה האישה זעם כלפי החשוד על כך שהוא לא רוצה לחזור אליה לזוגיות, ואף חשדה כי הוא מנהל מערכת יחסים עם נשים אחרות. משכך עשתה מעשה, התקשרה אליו וביקשה לדעת היכן הוא נמצא תוך פיזור גידופים ואיומים כי היום הוא יהיה עצור וכי המשטרה כבר בדרכה אליו. האישה הגיעה לביתו של בן הזוג ודפקה בחוזקה על הדלת. משפתח את הדלת אף התפרצה לתוך הבית והחלה לקלל ולתקוף אותו, דבר אשר לא הותיר בידו ברירה אחרת מלבד לתפוס אותה ולגרור אותה אל מחוץ לדלת ביתו. המתלוננת בתגובה התקשרה למשטרה וטענה כי החשוד תקף אותה בביתו.


השוטרים לקחו את בן הזוג בכוח לתחנת המשטרה לאחר שהתנגד למעצר

לאחר מספר דקות הגיעה ניידת משטרה. השוטרים עלו לביתו של הגבר וביקשו לעכב אותו לחקירת משטרה. החשוד בתגובת זעם החל להשתולל ולתהות כיצד יכול להיות שהמתלוננת מגיעה לביתו והוא מוצא עצמו נלקח לתחנת המשטרה. לאחר דין ודברים בינו לבין לשוטרים ולאחר שהמשיך להתנגד והפעיל כוח נגד השוטרים, נעצר החשוד ונלקח מביתו בכוח לתחנת המשטרה.


בתחנת המשטרה מסר את גרסתו ולאחר שהוחלט על מעצרו יצר קשר עם עורך הדין חזי כהן, שהגיע לתחנת המשטרה וייעץ לחשוד כיצד לנהוג עד לדיון ביום שלמחרת בפני בית המשפט. נוסף על כך ליקט עורך הדין הקלטות והודעות כתובות מהסלולרי של החשוד והציג אותן בפני קצין החקירות, שכן היה ברור מאותן הודעות כי האישה רחוקה מלהיות תמימה ואף שהיא זו שיצרה פרובוקציה והגיעה לביתו של בן הזוג. ואולם, קצין החקירות סירב לקבל את הראיות ותשובתו היתה כי החשוד יובא בפני בית המשפט שיחליט בעניינו.


למחרת הגיע עורך הדין לדיון בפני בית משפט השלום בתל אביב וטען כי יש בידיו ראיות אשר יש בהן להפריך את טענותיה של המתלוננת, ראיות שמשטרת ישראל קיבלה לידיה מידי הסנגור אך בחרה להתעלם מהן במכוון ובחוסר תום לב. עוד ציין עורך הדין כי תמוהה בעיניו העובדה שטוענים למסוכנות מצד החשוד בו בזמן שברור כי מדובר במצב שבו האישה הגיעה לביתו כדי ליצור פרובוקציה ולהזמין משטרה. בית משפט השלום בתל אביב החליט להיעתר לבקשת המשטרה ולעצור את החשוד לחמישה ימים נוספים. מנגד עורך הדין חשב כי נפלה טעות בהחלטת בית משפט השלום ולפיכך הגיש מיד ערר לבית המשפט המחוזי שידון בעניין.


בית המשפט: אפשר להשלים את החקירה גם אם החשוד ישהה בבית הוריו


בית המשפט המחוזי בתל אביב שבחן את הודעת הערר החליט בסופו של דבר לשחרר את בן הזוג בתנאים מגבילים לבית הוריו, וזאת מהטעם כי בנסיבות העניין ניתן להשלים את החקירה כאשר הוא מצוי במעצר בית בבית הוריו. עוד העלה בית המשפט תמיהה לגבי העובדה שהמתלוננת היא זו שהגיעה לביתו של החשוד ולא להיפך.


חשוב לדעת כי לאור מקרי הרצח הרבים של בני זוג כלפי בנות זוגם בתי המשפט רואים בחומרה יתרה עבירות אלימות בין בני זוג, עובדה שבאה לידי ביטוי בכך שהמשטרה והתביעה פועלות ביתר שאת להשאיר חשודים בעבירות כאלה במעצר ואף להגיש נגדם כתבי אישום בהקדם. כמו כן הענישה בגין מעשים שכאלה נושאת בצדה רכיבי ענישה מרתיעים ומשמעותיים.


בחינה נכונה של חומר הראיות על ידי עורך דין פלילי מאפשרת הסקת מסקנה נכונה באשר לאופן הפעולה שיש לנקוט בתיק. הראיה לכך היא המקרה שלפנינו שבו עורך הדין בחן את חומר הראיות והתעקש כי החשוד ישוחרר ממעצר, וזאת חרף המסוכנות הרבה לכאורה שעליה הצביעה המאשימה, עובדה אשר גרמה לכך שעד לכתיבת שורות אלה לא הוגש כנגד החשוד כתב אישום, ומשכך הוא אדם חופשי שיכול לחזור לשגרת חייו.


עמ"י 19970-10-14