עבירת נהיגה בזמן פסילה מעוגנת בסעיף 67 לפקודת התעבורה, ונחשבת לעבירה הזוכה ליחס מחמיר במיוחד. בשנים האחרונות אנו עדים למגמת ענישה מכבידה ומחמירה בעבירה זו, וזאת בעקבות ריבוי המקרים שבהם נהגים נתפסים נוהגים בניגוד להחלטות בתי המשפט ורשויות אכיפת החוק בעניינם. מהם יסודות העבירה ואיך אפשר להתמודד איתה?


מהי נהיגה בזמן פסילה?


החוק קובע כי עבירת נהיגה בזמן פסילה יכולה לחול במספר מצבים:


1. מי שהודיעו לו שהוא נפסל מלקבל רישיון נהיגה או להחזיק בו, ובזמן שהפסילה בתוקף הוא נוהג ברכב שנהיגה בו אסורה ללא רישיון.


2. מי שהציבו לו תנאים לנהיגה ברישיון, אולם למרות זאת הוא נוהג בניגוד לאמור בתנאים שברישיון.


3. מי שהודיעו לו שהוא נפסל מלהחזיק ברישיון רכב, ובזמן שהפסילה בתוקפה הוא משתמש ברכב או מרשה להשתמש בו.


4. מי שנהג ברכב או נתן רשות למישהו אחר לנהוג בו, בניגוד לצו איסור שימוש או הודעת איסור שימוש ברכב.


מתי העבירה חלה?


אנו למדים שסעיף 67 לפקודת התעבורה מחיל את עבירת נהיגה בזמן פסילה בסל רחב של מקרים, אולם יש לשים לב כי תנאי בסיסי הוא רכיב הידיעה, דהיינו, כדי להרשיע אדם בנהיגה בזמן פסילה יש צורך הכרחי להוכיח לבית המשפט שהוא ידע על הפסילה, אולם בכל זאת בחר שלא לכבד את ההחלטה החוקית בעניינו.


נוסף על כך, העבירה יכולה לקום גם בעקבות שימוש אסור ברכב או התרה לאחר לעשות שימוש או לנהוג ברכב.


מעצר ותנאים מגבילים


עבירת נהיגה בזמן פסילה היא עבירה שמעצם טיבה וטבעה מלמדת על זלזול בגורמי אכיפת החוק וכן בהחלטות חוקיות. לפיכך, בלא מעט מהמקרים שבהם אדם נתפס נוהג בזמן פסילה, ההליך החקירתי מלווה במעצר ובהליך שפיטה מזורז, וזאת כדי למנוע מאותו אדם לחזור לנהוג או להשתמש ברכב בניגוד למה שהוחלט בעניינו.


ענישה מחמירה ומרתיעה


נהיגה בזמן פסילה היא עבירה הזוכה ליחס מחמיר מאוד מצד בתי המשפט. בתי המשפט רואים בנאשם כמי שלא ניתן לתת בו אמון שכן הוא מזלזל בהחלטות חוקיות ואין מורא הדין חל עליו. משכך בעבירה הספציפית הזו ישנו סיכון ממשי ומוחשי לענישה בדמות מאסר בפועל, פסילה ארוכה, קנס מכביד וכן רכיבי ענישה מרתיעים נוספים כגון מאסר על תנאי, פסילה על תנאי התחייבות כספית.


כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילה הוא הליך המלווה בסנקציות משמעותיות ובהליכים שונים. כאשר מוגש נגד נאשם כתב אישום בתחום התעבורה בכלל ובגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה בפרט, קיים איום ממשי שרישיונו יישלל ולעתים אף חירותו. ניהול התיק המשפטי באופן נכון ומקצועי יכול להוביל לזיכוי או לכל הפחות לצמצום הנזקים, מה שמקבל ביטוי כענישה מקלה בנסיבות המקרה והעבירה.


ניהול תיק מסוג נהיגה בזמן פסילה הוא עניין רציני וסבוך הטומן בחובו סיכון רב לנאשם. לפיכך, רצוי להיוועץ ולהיות מלווים בעורך דין תעבורה כבר משלביו הראשונים של ההליך החקירתי והמשפטי, וזאת כדי למנוע עוגמת נפש ונזק עתידי מיותר.