חיי היומיום שלנו מתנהלים בדרך כלל בשגרה יומיומית קבועה שאליה אנחנו מתרגלים ואף מרגילים אותה על בני ביתנו, ולא פעם אנו שומעים את המשפט "תבורך השגרה". נשאלת השאלה האם אלה באמת פני הדברים לאורך זמן? התשובה הברורה לכך היא לא.


מדי יום ביומו אנו שומעים ואולי אף עדים לאירועם טרגיים אשר שוברים את השגרה שלנו ושגרת חייהם של אחרים, ומשנים בהינף רגע את שגרת חיינו או משפחתנו, ונשאלת השאלה האם אנו ערוכים לרגעים אלו שבהם השגרה נעצרת באחת ובאופן פתאומי.


אנו שומעים מדי יום על תאונות דרכים קטלניות, תאונות עבודה ותאונות אישיות אחרות הגובות חיי אדם ומותירות אחריהן משפחות בחוסר ודאות לגבי הרכוש הנותר מאחורינו, כלומר העיזבון. פעמים רבות הדבר גורר אחריו סכסוכים משפחתיים רבים עד כדי פירוקן של משפחות שלמות, והליכים משפטיים כואבים בין בני המשפחה שנותרו.


אמנם לאיש מאיתנו לא ניתנה הנבואה ואין אנו יכולים לנבא את העתיד ולהתכונן לקראתו, אך עם זאת רבים מאיתנו נערכים לקראתו, ומבלי משים אנחנו מכינים את התרופה לאותו יום שבו תחדל השגרה באופן פתאומי.


מי מאיתנו אינו דואג לביטוח חיים? מי מאיתנו אינו מבטח את הרכב בביטוח צד ג' ובביטוח חובה? מי מאיתנו אינו עורך ביטוח לנכס שבבעלותו? את כל הדברים הללו אנחנו עושים כמובן מאליו ומתוך תקווה כי לא נזדקק להם לעולם.


עריכת צוואה היום תמנע סכסוכים משפחתיים על העיזבון בעתיד


נשאלת השאלה איך ביכולתנו להבטיח את המשך התנהלות משפחתנו לאחר אירוע טרגי אשר יפר את השגרה, ואיך נצליח למנוע את קיומם של סכסוכים פנים משפחתיים ולעתים אף התערבות של גורמים חיצוניים אשר לוטשים עיניהם לעיזבון.


הפתרון טמון בעריכת צוואה אשר בכוחה למנוע את כל הסכסוכים המשפחתיים, אשר עלולים להתעורר כאמור בהיעדר צוואה שכזו.


היתרון בהכנת צוואה הוא בכך שנתונה בידנו הזכות לחלוקת העיזבון כפי שאנחנו רואים לנכון ולמי שאנו מוצאים לנכון, וכל זאת יכובד על ידי הרשם לענייני ירושה כאשר תובא הצוואה בפניו לצורך קיומה.


באמצעות הצוואה אנו יכולים אף להחליט לעתיד מי יהיה זה אשר יקיים את הצוואה כלשונה, וזאת על ידי מינוי מנהל לעיזבון, אדם האמון עלינו כי יקיים את אשר ציווינו.


מנגד, אי קיומה של צוואה יביא בהכרח לחלוקת העיזבון על פי חוק הירושה, ללא כל יכולת מצדנו או מצד משפחתנו להשפיע על כך.


חשיבות גדולה מכך קיימת בסוגיות אחרות כגון נישואין שניים, אימוץ ילדים, ידועים בציבור ועוד מקרים אחרים, אשר אי קיומה של צוואה עלול לגרום לעוגמת נפש רבה ואף אובדן רכוש משפחתי לגורם זר.


הכותב הוא בעל משרד המתמחה בתחום דיני משפחה, ירושות וצוואות; אין במאמר זה משום ייעוץ משפטי; מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לגופו של עניין.