כאשר אדם נקלע למצוקה כלכלית חריפה והחובות הכבדים מנשוא הופכים אותו, הלכה למעשה, לחדל פירעון, ונושיו בהוצאה לפועל נושפים בעורפו, ניתן לבחון אפשרות לביצוע הליך של פשיטת רגל.

 

היתרונות, או לחלופין האפשרות הפחות גרועה של פשיטת רגל לעומת הוצאה לפועל, הם בכך שבהליך פשיטת רגל מרוכזות כל פעולות הגבייה בפיקוח של בית משפט מחוזי, אשר ממנה "מנהל מיוחד" - "נאמן", אשר משמש זרוע מפקחת ומבצעת של הליך פשיטת הרגל מטעם בית המשפט.

 

בסוף התהליך, הנמשך שנים ספורות, פושט הרגל יוצא לדרך חדשה ומתחיל מקו האפס. אין על גבו גבנון חובות העבר. עם זאת, על המבקש שמעוניין להכריז עליו כפושט רגל, חלה החובה להוכיח תום לב מוחלט במשך כל ההליך, ואת הסיבות האמיתיות לחדלות פירעון. לא מיותר לציין כי גילוי נאות הוא תנאי הכרחי למתן ההסכמה לקיומו של ההליך.

 

פשיטת הרגל גורמת לעיכוב של כל ההליכים הננקטים נגד החייב, לרבות ביטול עיקולים אשר עשוי לאפשר לו, עם מיצוי ההליך, להתחיל חיים חדשים.

 

יתרון מהותי נוסף של פשיטת רגל על הוצאה לפועל הוא בכך שתיק פשיטת הרגל הוא תיק אחד בלבד, בעוד בהוצאה לפועל עלול החייב להתמודד מול נושים רבים בעת ובעונה אחת, אשר כל אחד מהם הוא "תיק" - במרכאות ובלעדיהן - נפרד. גם אם וכאשר יבוצע תהליך של איחוד תיקים בהוצאה לפועל, עדיין יהיה שריר וקיים ההכרח לשלם ריביות גבוהות.

 

גורמים שונים עשויים להשפיע על בחירה באחד משני המסלולים: פשיטת רגל או הוצאה לפועל, הנכסים המצויים בידי החייב, הכוח או הרצון להתמודד מול חקירות, גובה החוב. תהליך ההוצאה לפועל עלול להימשך שנים אחדות, לעיתים שנים רבות, ובמסגרתו צפויים לבעל החוב חיים לא קלים כלל.


הרפורמה בהליך פשיטת הרגל 

 

במחצית 2013 הוחל בביצועה של רפורמה על ידי כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל, פרופ' דוד האן. כבר עם כניסתו לתפקידו הוא חולל שינוי מהותי בתפיסת הליך פשיטת הרגל.

 

מטרת הרפורמה לסייע לבעלי החוב הנוהגים בתום לב, המשתפים פעולה בהליך ותורמים למיצויו המהיר, להפוך את הליך פשיטת הרגל לקצר ומשתלם לחייבים.

 

אם לפני הרפורמה נדרשו בעלי חוב לשלם מדי חודש את החזרי החובות, ולהימצא תחת פיקוח הדוק וקפדני במשך שנים רבות (לעיתים אף מעל עשור), כיום התהליך עשוי להתמצות במחצית הזמן. זאת ועוד: בעל החוב יודע מראש כמה זמן יימשך ההליך, מה הוא הסכום שיידרש לשלם ומה עליו לעשות כדי לזכות בצו ההפטר המאפשר לו לצאת לדרך חדשה.

 

במסגרתה של הרפורמה, ניתנים לבעל חוב תמריצים שונים על שיתוף פעולה, כגון גילוי על אודות נכסים שהבריח בעבר מבלי שהגילוי יפגום בסיכוייו לקבל צו הפטר, ובכך היא מאפשרת לחייבים המצויים במצוקתם, הבאה לידי ביטוי לא רק בהיבט הכלכלי אלא בהיבטים אישיים נוספים, לקום על רגליהם ולהשתקם ובד בבד לאפשר לנושים לקבל את כספם בתוך זמן סביר.

כמו כן, לכל חייב מוצעת תוכנית אישית וזמן מוגדר לתשלום לטובת קופת הכינוס, וזאת על מנת לחלק את הכספים אשר יצטברו בקופת הכינוס בצורה הוגנת ושוויונית, לנושיו של החייב ומתוך מגמה להביא את החייב לסיום ההליך במתן הפטר מיתרת החובות. בכך, יחל החייב את חייו מנקודת זינוק ללא חובות, לבד מאלו אשר אינם נכללים בהפטר.

 

כיום, יש בהליך פשיטת הרגל משום מוצא יעיל לכלל הצדדים, חייבים ונושים כאחד, המאפשר למי שמצוי תחת לחץ חובות, לפתוח דף חדש בתום תקופת זמן מוגדרת, ובכך לחזור לשגרת חיים מועילה לחייב בפרט ולחברה בכלל.

 

הערה: אין לראות ברשימה זו יעוץ משפטי. לשם קבלת יעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין העוסק בתחום הנדון.