כולנו נחשפנו לתופעה של העברת הודעות "וואטסאפ" המתיימרות לדווח על הנעשה בשדה הקרב, או פרטים עסיסיים ומעניינים אחרים.


רבים קיבלו הודעות כאלו ממי שהציגו את עצמם כ"יודעי דבר", חברים או משפחה. חלק העבירו הודעות כאלו לקרובי משפחה מודאגים ומפוחדים, אך נראה כי היו כמה חיילים אשר הגדילו לעשות ומלבד הפצת שמועות מבוססות יותר או פחות אף יצרו כאלו בעצמם, ממניעים שונים.


הפלטפורמה של התוכנה להעברת מסרים היא בעצם כלי רב עוצמה ורב תפוצה, והיא מעבירה מידע, בין אם נכון ובין אם שגוי כאש בשדה קוצים. למעשה כאשר חלק מהאנשים והחיילים העבירו את ההודעות כוונותיהם היו טובות, הרי "כל ישראל אחים" ו"כל ישראל ערבים זה לזה". הדברים אינם אך בגדר אימרת שפר אלא ניתן לראות זאת בנקל, מהדאגה התמידית והעצב הלאומי הפוקד את כל עם ישראל עם הישמע בשורות איוב משדה הקרב.


ניתן לראות זאת גם מההתייצבות הלאומית לקבורתם של חיילים בודדים אשר משפחתם אינה בארץ. הדאגה והעצב משותפים, כנים ואמיתיים וכך גם הצימאון לפרטים על המתרחש בדרום. לכן ניתן להבין איך כאשר מישהו מקבל הודעה הוא מעביר אותה הלאה, מאחר והוא יודע שחבריו ומשפחתו צמאים למידע.


האם מדובר בעבירה פלילית בגינה ניתן להעמיד את החייל לדין?


אם חייל מעביר ידיעה כזו הרי שהוא חשוף אף להעמדה לדין בבית הדין הצבאי, והדבר יכול להיות מנוגד לחוק השיפוט הצבאי. עבירה אשר ניתן לנסות לייחס לאותו חייל היא עבירה של "גילוי ידיעות", לפי סעיף 57 לחוק השיפוט הצבאי התשט"ו-1955. עבירה זו היא עבירה חמורה מסוג פשע העלולה לחשוף את מעביר ההודעה לרישום פלילי ועונש חמור.


כמו כן יש עבירות נוספות אשר ניתן לייחס למי שמעביר או יוצר הודעות, חייל או אזרח. לצד עבירות פליליות יכולים להיות החיילים חשופים אף לצעדים פיקודיים ומשמעתיים.


הדברים צריכים להיאמר, ייחוס עבירות פליליות במקרים אלו הוא לא טריוויאלי (וקשה יותר בכל הנוגע לאזרחים), ויש קושי משפטי ועובדתי משמעותי בהוכחת העבירות בבית המשפט. כמו כן האמצעים לגילוי העבירות יכולים בעצמם להיות מפוקפקים והראיות אשר יושגו, בהיעדר הודאת חשוד, יכולות להיתקל במחסום של דיני הראיות עת ירצו להסתמך עליהם בבית המשפט.


אם כן, ניתן לנסות להעמיד לדין חיילים בבית דין צבאי על העברה או יצירה של הודעות כאלו, גם אם הדבר נעשה לכאורה ממניע חיובי. הדבר אינו פשוט, החייל יכול לעלות טענות הגנה אם יואשם בעבירה כזו, והדבר כרוך בקשיים משפטיים וראייתיים ניכרים, אולם מדוע להסתכן?


חשוב אף להדגיש כי השלכות של העברת הודעות כאלו יכולות להיות אף הרות גורל למשפחה, כאשר נושא ההודעה הוא נפילת יקירם בשדה הקרב, הבשורה הקשה ביותר אשר אדם יכול לקבל בחייו. לכן בין אם הבשורה היא אמת ובין אם לאו, קבלתה יכול לפגוע בצורה משמעותית במי שחושש לגורל בנו, אביו, דודו חברו וכו'.


על כן כדאי לקחת אחריות על העברת הידיעות הלא מבוססות ופשוט לא להעביר! זהו הדבר הנכון לעשות. הדברים נכונים בעיקר מסיבות אנושיות אך גם מסיבות משפטיות. אל תסתכנו בהליכים פליליים, משמעתיים או פיקודיים הצפויים לכם. גלו איפוק, ואת כל שנצטרך לגלות נגלה בזמן הנכון.


מי ייתן ונזכה לבשורות טובות וניצחון במערכה.

 

www.finarsky.co.il