התובע, שהיה בדרכו לכותל המערבי בירושלים לאירוע בר מצווה שאליו הוזמן לנגן, נהג גם להתפלל בימים שני וחמישי בכותל המערבי. המוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו בטענה כי יצא בשעה מוקדמת בבוקר אותו יום בשעה 04:00 כדי להתפלל בכותל, ולא כדי להגיע לאירוע בר המצווה המתוכנן שבו עמד לנגן, שתוכנן לשעה 09:30.


התובע סיפר כי בימים שני וחמישי הוא עובד כמתופף ומנגן במסיבות בר מצווה בכותל המערבי בהתאם להזמנות מראש. באותם ימים הוא גם מתפלל בכותל. התובע סיפר כי אם היה מתפלל בבית הכנסת הקרוב למקום מגוריו התפילה הייתה מסתיימת בשעה 07:00 וממילא היה מאחר להגיע לעבודתו כנגן במסיבת בר המצווה שאליה הוזמן לנגן.


התובע הסביר כי הוא יוצא מוקדם מביתו כדי להתפלל בכותל כאשר במהלך הדרך לירושלים יש שיבושים אפשריים, כמו כן צריך לחפש חניה ולאחר מכן צריך להספיק לעבודתו להכין את כלי הנגינה, הכנה הנמשכת עשר דקות עד חצי שעה, וכן צריך להתכונן לאירוע.


בית המשפט קיבל את תביעתו של התובע להכיר בתאונה כתאונת עבודה. בית המשפט קבע כי תאונת עבודה של עובד עצמאי היא אירוע שאירע תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו. נוסף על כך, תאונת עבודה היא אף אם אירעה תוך כדי נסיעה למקום העבודה.


תאונה אינה נחשבת לתאונת עבודה אם היא חלה בנסיעה, הפסקה או סטייה של ממש מהדרך המקובלת ולא למטרת מילוי חובות העובד כלפי המעביד, זאת למעט בשני מקרים: לצורך ליווי ילדו של העובד לגן או למעון ילדים או למקום השגחה מוכר והשבתו משם, וכן כדי לקיים מצוות תפילת בוקר בציבור בבית תפילה.


אם כן, התאונה הוכרה כתאונה שאירעה תוך כדי עיסוקו של התובע במשלח ידו ועקב עיסוקו, ולכן היא תאונת עבודה.


אז מהי תאונת עבודה?


הגדרת תאונת העבודה קבועה בחוק הביטוח הלאומי, והיא הגדרה כללית של תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של עובד אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו.


להגדרה הכללית יש חזקות בחוק, כלומר עניינים הנחשבים לתאונת עבודה, וכן פירוט סייגים או מקרים שאינם נחשבים לתאונת עבודה למעט יוצאים מהכלל.


סבכי ההגדרה בחוק מצריכים בדיקת כל מקרה לגופו. הגדרת תאונת עבודה בחוק הביטוח הלאומי מצריכה לא אחת פרשנות משפטית מתאימה המתחשבת בהתנהלות חיי היומיום, ומצריכה שיקול דעת משפטי, דבר שמביא לפתחם של בתי המשפט מקרים רבים ומפתיעים. איך נאמר? המציאות עולה על כל דמיון.


מה עושים כשקורית תאונת עבודה?


פונים מיידית או לפחות בהקדם לקבל טיפול רפואי מתאים, מציינים בפני הרופא המטפל את דבר האירוע, שומרים קבלות ומסמכים רפואיים מכל טיפול, וכן כל מרשם שניתן. נוסף על כך מבקשים כי המעסיק ימלא וייתן לעובד טופס בל/250, שהוא טופס למתן טיפול רפואי לנפגע בעבודה, אם ניתן לפני הפנייה לטיפול רפואי ואם לא – לאחריו. אחת מחובות המעסיק היא למלא טופס זה. כדאי ורצוי לפנות לייעוץ מומחה משפטי בדבר האפשרויות העומדות בפני העובד.


ב"ל 12296-10/14 דוד בר יוסף נ' המוסד לביטוח לאומי, החלטה מיום 16/10/15


הכותבת לא ייצגה בתיק; המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושא באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.