הביקוש לדרכונים אירופאים גובר בשנים האחרונות. יותר ויותר ישראלים מבקשים לממש את זכותם להחזיק בדרכון אירופאי באמצעות התחקות אחר שורשיהם באחת ממדינות האיחוד האירופי.


אזרחות אירופאית מקנה זכויות רבות, ובכללן הזכות ללמוד ולהתגורר בכל אחת ממדינות האיחוד, וכן פטור מהצורך באשרת כניסה (ויזה) לארה"ב. אולם תהליך ההוצאה של דרכון אירופאי אינו פשוט, וברוב המקרים יש צורך בעורך דין מומחה בתחום דיני האזרחות הבקי בהלכות המדינה המבוקשת.


מאז שמדינות ספרד ופורטוגל הכריזו באחרונה על הענקת אזרחות ליהודים שהנם צאצאים למגורשי ספרד, אלפי ישראלים החלו בהליכים לקבלת דרכון ספרדי או פורטוגלי.


אם הנכם בעלי דרכון אירופאי, חשוב לדעת ולזכור מתי פג תוקף הדרכון


כמו כן, יש להביא בחשבון שלא תמיד די בדרכון בתוקף על-מנת להיכנס למדינת היעד. מדינות רבות דורשות כי הדרכון יהיה תקף לכל הפחות שלושה עד שישה חודשים לאחר מועד החזרה המתוכנן למדינת המקור של נושא הדרכון.


בארץ ניתן לחדש את הדרכון האירופאי בשגרירות או הקונסוליה של המדינה האירופאית מנפיקת הדרכון. תהליך חידוש דרכון עשוי לארוך זמן, לכן מומלץ לחדש את הדרכון מספר חודשים לפני מועד פקיעת התוקף. אם הדרכון כבר לא בתוקף, וחלף מועד פקיעתו, תהליך חידוש הדרכון פעמים רבות מורכב וממושך יותר בהשוואה לחידוש דרכון שתוקפו טרם פג.


במקרה כזה, תבקשנה השגרירויות להמציא מסמכים חיוניים לתהליך, גם אם המצאתם אותם וכבר אושרו בעבר, למשל תעודת לידה או תעודת נישואין. הוצאת מסמכים כאלה ותרגומם לשפה הרלבנטית כרוכים בעלויות כספיות גבוהות.


במקרים מסוימים, בעל הדרכון האירופאי אף עלול לאבד את אזרחותו האירופית, אם הדרכון אינו בתוקף כמה שנים. כך, למשל, אזרח ישראלי המתגורר בישראל ומחזיק באזרחות הולנדית, אשר דרכונו ההולנדי אינו בתוקף ולא חודש תוך עשר שנים ממועד הנפקתו, יאבד את האזרחות ההולנדית באופן אוטומטי לצמיתות. אם יש לו ילדים קטינים, גם הם יאבדו את אזרחותם ההולנדית יחד עם ההורה שלא חידש את הדרכון ההולנדי בטרם עת.


ישראלים רבים מחזיקים באשרת כניסה לארה"ב, אשר תקפה למשך עשר שנים. פעמים רבות, כאשר הם מבקשים לטוס לארה"ב, הם מגלים להפתעתם כי האשרה אינה בתוקף. בעלי דרכון אירופאי בתוקף, רוב הסיכויים שלא יזדקקו להנפקת ויזה חדשה לארה"ב, ויוכלו להיכנס לתחומה עם הדרכון האירופאי. כך ניתן להימנע מן התהליך המורכב של הוצאת ויזה לארה"ב.


אם אתם בעלי דרכון אירופאי, חשוב לזכור את תוקף הדרכון ולפעול לחידושו בזמן. ניתן להוריד את האפליקציה Passport Reminder לטלפון שלך, אשר תזכיר לך מתי הגיע המועד לחידוש הדרכון והוויזה.


עורך דין יעקב האודייק עלה לישראל מהולנד ומתמחה בדין של איחוד האירופי ובהוצאת דרכונים של מספר רב של מדינות של האיחוד. משרדו שוכן בתל אביב, וניתן לפנות אליו בכל שאלה דרך כתובת הדוא"ל [email protected] או דרך אתר משרדו.


הכתבה מאת עורך דין יעקב האודייק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il