השבוע נעצרו 9 חשודים בביצוע עבירות מין ברשת בקטינה בת 13. הפרשה שעד השבוע היתה חסויה, התנהלה במרחב תל אביב באמצעות סוכנת משטרתית ברשת אשר נכנסה לאתרים שונים, והתחזתה לקטינה בת 13. הפונים ל"קטינה" הציעו לה הצעות מיניות שונות, גם כאשר הם יודעים שמדובר בקטינה בת 13 לכאורה, אשר אין לה שום ניסיון במעשים שהוצעו לה.


פרשה זה חושפת את החקירות הסמויות של המשטרה, בכל הנוגע לעבירות אשר מבוצעות באמצעות מחשבים במרחב האינטרנט. בשנים האחרונות, ניתן לראות התפתחות טכנולוגית בכל הקשור לאינטרנט, ועם התפתחות זו התרבו גם העבירות הפליליות ברשת. עבירות שונות שבעבר היו קשות מאוד לביצוע, נעשות היום כלאחר יד וללא מחשבה מעמיקה בפליליות המעשה.


בין העבירות החדשות הקשורות לאינטרנט, הינן עבירות הנוגעות לקשר מיני בין בגירים לקטינים באמצעות רשת האינטרנט, ועל גבי הרשת בלבד. לאור האנונימיות של האינטרנט יכול כל אדם לפנות לאחרים (לדוגמא לקטינים) באמצעות הרשת, ולהציע הצעות מיניות כאלה ואחרות.

 

קיום מגע מיני בין בגירים לקטינים ברשת כתופעה מתגברת


התגברות התופעה של קיום מגע מיני בין בגירים לקטינים באמצעות האינטרנט, אינה נתפסת, על ידי רבים, כעבירה היות והעבירה כולה מבוצעת ברשת ואין כל מגע פיזי בין הבגיר לקטין. בית המשפט אינו מסכים לקביעה זו. בפסקי דין רבים, קבעו בתי המשפט כי מגע מיני בין בגיר לקטין או לקטינה שבוצעו באמצעות האינטרנט, הינן עבירות מין לכל דבר. בית המשפט גזר עונשי מאסר על עברייני רשת שביצעו עבירות שבעבר היו מבוצעות רק במגע פיזי.


כולנו היינו רוצים להאמין שמדובר במקרים נדירים ושאינם מעידים על האינטרנט כולו, אך לא כך הדבר. האינטרנט הינו כר פורה לעבריינים לבצע את מעשי העבירות שלהם, וכשמדובר בבגירים אשר מנסים ללכוד קטינים על מנת לבצע בהם מעשים מיניים, מדובר בתופעה מאוד רחבה וגדולה משהיינו רוצים להאמין בה.


המשטרה שמודעת לגודל התופעה וחומרתה, מפעילה אמצעים שונים על מנת ללכוד את העבריינים הפוטנציאלים ולמגר את התופעה. מדובר בעבירות המבוצעות באמצעות אמצעים טכנולוגיים, והחקירה מבוצעת על ידי חוקרי משטרה מיוחדים לעבירות מחשב אשר יבדקו את המחשבים, ויבססו את הקשר בין הבגיר לקטין. חשוב לציין שמחיקת חומר ממחשב אינה מעלימה אותו, וניתן היום באמצעים טכנולוגיים לשחזר חומר שנמחק גם זמן רב לאחר מחיקתו.


הפעלת הסוכן המשטרתי ברשת


בין האמצעים השונים אותם מפעילה המשטרה ישנו אף הסוכן המשטרתי ברשת. עולה השאלה עד כמה נחושה המשטרה למצוא את אותם עבריינים, ומה היא מוכנה לעשות על מנת לאתרם וללכוד אותם. הפעלת סוכן משטרתי ברשת אינה פעולה פשוטה שכן על הסוכן להתחזות לנערה קטינה, לדבר בשפתה ולתת לעבריין להנחות אותה, להוביל וזאת על מנת שלא יהיה ספק בכוונותיו.


לא מעט אנשים משתמשים ברשת, ולעיתים ישנם בגירים שמתחזים לקטינים רק כי זה אפשרי וזה חלק מהמשחק האינטרנטי בהם הם שותפים ללא כל כוונה פלילית. עבריין פדופיל אשר נכנס לרשת האינטרנט על מנת לצוד קטינים צריך במעשיו להיות היוזם, המציע והמוליך את הקטינה צעד אחר צעד למטרתו. כל התערבות של הסוכן בפעולה זו תביא למעשה להדחה של הסוכן המשטרתי ברשת את החשוד, כך שלמעשה אותו אדם שגולש באינטרנט מודח לבצע עבירה שכלל לא התכוון לבצע.


האם פעולתו של החשוד תקינה? מוסרית, סביר שלא ואולם חוקית לא בטוח שיש במעשהו עבירה על החוק באם הודח לביצוע העבירה. דוגמא לכך הינה הצעה של ה"קטינה" לשלוח לחשוד תמונה שלה בעירום, הסכמה לפעולה כזאת מצד החשוד יכולה להיחשב להדחה בחקירה. דוגמא נוספת הינה בקשה של ה"קטינה" להיפגש עם החשוד.


החקירה באמצעות סוכן ברשת הינה פעולה מסובכת, וכך גם צריכה להיות ההתייחסות של עורך הדין לראיות אותם מציגה המשטרה במהלך מעצרו של החשוד, ואף לאחר מכן, בביסוס כתב אישום כנגדו. הראיות חייבות להיבחן תחת זכוכית מגדלת, כאשר קודם ייבחן הקשר הישיר בין החשוד לסוכן המשטרתי שפעל ברשת, ולאחר מכן ייבחן תוכן השיחות ביניהם, האם היתה פעולת הדחה והאם החשוד ידע באופן מובהק עם מי הוא מדבר ואת גילה המוצג של "הקטינה".


מעבר לכל אלה, דבר נוסף שחשוב להבין הינו שהיות ואין מדובר בקטינה אמיתית אלא בסוכן משטרתי ברשת, העבירה שניתן לייחס לאותו חשוד, מבחינה משפטית, הינה עבירת ניסיון לבצע עבירה כלשהי ולא עבירה מוגמרת.

 

אם כן, במידה והנך חשוד בעבירה של מעשים מיניים ברשת האינטרנט, ראשית עליך לשמור על זכות השתיקה, עד להתייעצות עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מחשב וסייבר. לאחר התייעצות עם עורך הדין תוכל למסור את הגרסה שלך למאורעות, תוך הבנת המשמעויות של המעשים שמיוחסים לך ושימת לב למשמעות הגרסה שלך. יש להבין שהגרסה הראשונה של החשוד הינה החשובה והקריטית ביותר, ולכן יש חשיבות למסור אותה רק לאחר התייעצות עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מחשב וסייבר.