חלומם הטבעי של רבים הוא להקים משפחה ולהיות הורים. כל אישה בכל מקום בעולם חולמת לערסל תינוק בחיקה, להריח את ריחו ולהתמוגג מקריאת הפלא אמא.


בצער רב קיימות סיבות רבות ומגוונות בגללן רבות נשים אינן יכולות להיקלט להריון, כך למשל יש נשים שנולדו ללא רחם, נשים שחלו במחלה במהלך חייהן, נשים שהמתינו עד שהשעון הביולוגי אמר את שלו וכשרצו, כבר היה מאוחר, כל מקרה הוא אישי וטראגי בפני עצמו.


ההכרה שאינך יכולה ללדת היא טעונה וכואבת במיוחד, בעבר הפתרון היחידי במקרים אלו היה אימוץ תינוק או וויתור על חלום האימהות.
כיום אנו יודעים כי המדע מעניק אפשרות נוספת להגשמת החלום, וזאת באמצעות קיומו של הליך הפונדקאות ומדובר באפשרות שהופכת להיות נפוצה יותר ויותר.


מהי פונדקאות?


פונדקאות היא אפשרות אמיתית של נשים לסייע לנשים להיות אימהות. זאת אפשרות ממשית לסיוע לבני זוג להפוך להורים, נשים רבות, מגדירות זאת כמעשה של חסד. הפונדקאות מוגדרת כנשיאת עובר על ידי פונדקאית ומסירתו לאחר הלידה להוריו המיועדים.

למה להיות אם פונדקאית?


קיימים זוגות רבים המעוניינים להביא ילדים לעולם אך הדבר נמנע מהם, בעיקר בשל בעיות רפואיות. הרצון להיות הורים הוא רצון חזק ומובנה בכולנו כבני אדם ואת יכולה להיות זו שתעניק לזוג את המתנה הגדולה ביותר שהם יכולים לקבל - ילד.


אישה הבוחרת להיות פונדקאית, בכוחה להעניק לאשה אחרת את המתנה הגדולה ביותר שאפשר לתת. בכוחה להפוך זוג למשפחה ולהבטיח להם אושר, נחת, בטחון בעת זקנה והמשכיות הדורות.


התמורה האישית


נכון להציג את התמורה האישית באמצעות מקרים אמתיים שבהם טיפלתי:


איילת ואוהד (השמות בדויים) זוג דתי, התחתנו בשנות העשרים המוקדמות שלהם, היו בעלי תשוקה להפוך להורים ולהקים משפחה גדולה. במשך שנים ניסו להביא תינוק אך ללא הצלחה. התרוצצו מרופא לרופא, ניסו כל דרך אפשרית וחייהם נעו בין תקווה לייאוש. לאחר שנים רבות של ניסיונות כושלים ומתסכלים ולאחר התייעצות עם רופאי פריון ולאחר שו"ת וקבלת ברכת הדרך מרבני מכון פוע"ה לקיום ההליך על פי ההלכה הם החליטו לפנות לפונדקאית.


ההחלטה לפנות לביצוע הליך פונדקאות הייתה קשה ומורכבת נפשית, אך הם הבינו שזו ההזדמנות היחידה שלהם לחבוק ילד שהוא שלהם. לאחר שעברו את כל הועדות וההליך אושר, הם פגשו את אילנה, מי שנשאה ברחמה במשך תשעה חודשים את התינוק שלהם.


אילנה, אישה גרושה חרדית אמא לשלושה ילדים שהחליטה שהיא רוצה לעזור לאחרים להגשים את החלום ולהקים משפחה. "תחושת הסיפוק היא אדירה" היא סיפרה לי בתום התהליך. "במשך כל התקופה הייתי בקשר עם איילת ואוהד. הם דאגו לי וכיבדו אותי לא הייתי רק 'רחם להשכרה'. כשהילד יצא לאוויר העולם כולנו התרגשנו מאוד, אני והאם המיועדת בכינו והתחבקנו, עשיתי חסד גדול".


רוני ואבנר (השמות בדויים) הכירו בתיכון, היו ביחד בתנועת הנוער צלחו את תקופת הצבא והטיול הגדול, זוג מושלם... אהבה גדולה שררה ביניהם, לאבנר לא היה ספק שרוני תהיה אשתו ואם ילדיו, לרוני הספק היה קיים, בגיל 15 לאחר שהווסת בוששה מלהגיע היא הלכה עם אימה לבירור רפואי ואז התברר כי רוני נולדה ללא רחם, בעיה רפואית הקרויה בשפה המקצועית "תסמונת מאייר-רוקיטנסקי". אמנם ביציות יש לרוני אך רחם לגדל בו את תינוקה אין.


רוני ואבנר נישאו תוך ידיעה כי תידרש פונדקאית לשם הרחבת המשפחה. לאחר נישואיהם החלו רוני ואבנר לחפש במרץ רב אחר פונדקאית שתישא את תינוקם. מלאכת האיתור הייתה לא פשוטה אך בסופו של דבר הם פגשו את אירה, בת 28, אם חד הורית לשתי בנות מקסימות ששמחה להיות פונדקאית עבור ילדם הראשון.


כעבור שנה וחצי ובשל הקשר החם שנוצר בין אירה ומשפחתה לרוני ואבנר הסכימה אירה להיות פונדקאית עבור בני הזוג פעם נוספת... בהודעה ששלחה אירה לאחותה היא כתבה: "במזל טוב נולדו היום בשעה 10:33 תאומים, בן במשקל 2,850 ק"ג ובת במשקל 2,330 ק"ג, אני מאושרת ומרגישה מצוין! רוני ואבנר בעננים."


אלו רק מספר מצומצם של דוגמאות, ישנן נשים השייכות למגדרים שונים במצב משפחתי שונה המחליטות לעשות מעשה של חסד אמיתי ולהיות פונדקאיות.


התמורה הכספית


מלבד הסיפוק האישי, קיים גם תגמול כספי וההורים המיועדים משלמים לפונדקאית סכום בסיסי של כ-160,000 שקלים, בנוסף לכך ההורים המיועדים נדרשים לכסות את כל ההוצאות הכרוכות בהליכים הרפואיים הנדרשים במסגרת ההיריון כמו גם כל הוצאה הנגזרת ממנו.


בנוסף הפונדקאית זכאית לקבל מענק לידה ודמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי ממש כמו כל אישה יולדת אחרת (תשלום בגין דמי לידה ומענק לידה משולם על ידי המדינה לפונדקאית ולאם המיועדת).


מי יכולה או רשאית לשמש כפונדקאית?


נשים המעוניינות לעשות טוב בעולם ולסייע להורים מיועדים להגשים את חלומם באמצעות הליך פונדקאות נדרשות לעמוד במספר קריטריונים הקבועים בחוק ועל-ידי ועדת האישורים של משרד הבריאות.


להלן חלק מהקריטריונים:


• בין הגילאים 22-38.


• בריאה.


• היסטוריית לידות תקינה.


• עברה מינימום לידה אחת ומקסימום שלוש לידות.


• שנה לאחר הלידה האחרונה או שנה וחצי מניתוח קיסרי.


• ללא עבר פלילי.


איך זה עובד?


ההליך מוכר באופן חוקי בישראל, עבור זוגות סטרייטים ומפוקח לכל אורך הדרך על ידי משרד הבריאות. ההליך הינו מורכב ורגיש ומעבר לפן הפיזי והנפשי, מעורבות בו לא מעט סוגיות וגורמים מתחומי המשפט, הרפואה והעבודה הסוציאלית ביצוע ההליך כרוך בגיבוש הסכם משפטי בין הצדדים המעורבים ולכן יש צורך בסיוע וליווי צמוד של משרד עורכי דין בעל ניסיון בתחום.


מאת: עו"ד ליאת קרסקס


מי אנחנו? משרד עו"ד מור ושות' הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי זוגות ופונדקאיות בהליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל. אנו מסייעים לזוגות ופונדקאיות אשר מעוניינים לבצע את ההליך תוך הקפדה על מסורת ישראל ולשם כך עובדים באופן ישיר מול מכון פוע"ה.