רשות המסים שלחה לאחרונה לעשרות אלפי יחידים את טופס (n1)5329, שכותרתו "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל". הטופס דורש ממקבל הטופס למסור פרטים על מקורות הכנסה ונכסים שמצויים בבעלותו ובבעלות בן או בת הזוג בישראל ומחוץ לישראל, מניות בחברה, נדל"ן, כלי רכב, מקומות עבודה ועוד. הטופס הינו חלק מהניסיון של רשות המיסים לאתר ולהילחם בהון שחור ובהכנסות בלתי מדווחות.

 

למיטב ידיעתנו הטופס נשלח ליחידים, אשר אינם מגישים דוחות מס בישראל ושייכים לאחת או יותר מהקבוצות הבאות:

 

1. ישראלים השוהים למעלה מ- 90 יום בשנה מחוץ לישראל;
2. יחידים שיש בבעלותם יותר מדירה אחת בישראל;
3. יחידים אשר ביצעו תנועות חריגות בחשבון הבנק שלהם;
4. יחידים אשר הלשינו עליהם במסגרת "המלשינון" של רשות המסים

 

לצד הטופס מתקבל מכתב נלווה, במסגרתו נדרש היחיד, אשר מספר תעודת הזהות שלו, או מספר דרכון הזר, מצוין בטופס, למלא במדויק את כל הפרטים הנדרשים בטופס ולהחזירו תוך 30 יום מקבלת המכתב באחת האפשרויות המנויות במכתב.

 

האם תושבי חוץ חייבים למלא את הטופס למרות שהתקבל בבית קרוב משפחה בישראל?

 

למרות שמדובר בטופס פשוט לכאורה, עדיין הוא מעלה שאלות רבות. ראשית, נשאלת השאלה האם להשיב בכלל לטופס, שנשלח בדואר רגיל ולא בדואר רשום. השאלה מתחדדת לגבי תושבי חוץ, לרבות יחידים, אשר נחשבו בעבר כתושבי ישראל לצרכי מס, אך ניתקו את תושבותם הישראלית לצרכי מס. האם תושבי חוץ שמקבלים את הטופס לבית קרוב משפחה בישראל חייבים למלא את הטופס? ומה לגבי עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים?

 

לצד שאלות אלו עולות שאלות פרקטיות במילוי הטופס. כך למשל, האם הדרישה לציין את חשבון הבנק בסעיף ג' לטופס הינה דרישה עצמאית, כך שיש לציין את כל חשבונות הבנק שבבעלות היחיד, או שמא רק חשבונות בנק שמשמשים לביצוע תשלומים? ומהו טופס 857? ומה הכוונה בדרישה בסעיף ז' לטופס לפרט "עיסוק/ים בשנתיים האחרונות". מה נחשב עיסוק ומה לא?

 

על גבי המכתב הנלווה מצוין מספר טלפון למוקד מידע של רשות המסים לשאלות והבהרות, ואולם נמסר לנו על ידי לקוחות רבים, כי מספר הטלפון אינו זמין ואינו מאפשר קבלת תשובות לשאלות רלוונטיות.

 

האם קבלת הטופס מונע פנייה לגילוי מרצון?

 

לגבי יחידים, אשר שקלו לגשת להליך של גילוי מרצון בקשר עם הכנסות ונכסים בלתי מדווחים, עולה השאלה, האם עצם קבלת הטופס ו/או מתן התשובות הנדרשות מונע פנייה לגילוי מרצון?

 

נזכיר, כי רשות המסים דורשת, כי בקשה לגילוי מרצון תעשה בתום לב וללא שלרשות המסים יש מידע מוקדם לגבי מבקש. למיטב ידיעתנו טרם פורסמה הנחייה של הרשות, אך ניתן לנחש כבר בשלב זה את תשובת הרשות. במקרים מסוימים, ניתן לשקול תשלום של חבות המס הנגזרת מן הטופס במקום הגשת הבקשה לגילוי מרצון.

 

על רקע האמור, ולאור העונשים אשר עלולים להיות מושתים על מתן תשובות לא נכונות, טוב תעשה רשות המסים, אם תפרסם במהרה הבהרות למילוי הטופס. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחי מס לפני מילוי הטופס ושליחתו ולהבין את הסיכונים הכרוכים באי מילוי הטופס. כל מקרה לגופו.

 

מאת: עו"ד (רו"ח) מאורי עמפלי