במערכת היחסים בין מעביד ועובד ישנן עליות ומורדות אבקש להאיר מערכת זו, במיוחד בפן סיום היחסים.


בתחילת דרכם של הצדדים מתנהל משא ומתן על תנאי היחסים בין הצדדים כגון:


1. תחילת עבודתו של העובד ומהות תפקידו.


2. תנאי העסקתו של העובד הכוללים (שכר, מספר ימי עבודה בחודש, תנאים סוציאליים).


לאחר שהעובד והמעסיק הסכימו על התנאים בין הצדדים, חותמים הצדדים על הסכם, ההסכם שחותמים הצדדים הוא חוזה בין הצדדים, שיש לקיימו על כל פרטיו הן מהצד של המעסיק והן מהצד של העובד, ברגע שאחד מהצדדים מעוניין להפסיק את ההסכם, הוא צריך להודיע לצד השני בהודעה בכתב על הפסקת ההסכם, הודעה מצד המעביד היא הודעת פיטורים והודעה מצד העובד היא הודעת התפטרות.


במידה וההודעה היא של המעביד (פיטורים), אזי המעביד מעמיד לטובת העובד תקופת עבודה של חודש, שבה הוא מאפשר לעובד לקבל שכר ובמקביל מאפשר לו לחפש עבודה חלופית, העובד יכול לוותר על האפשרות להמשיך להגיע לעבודה ובמקום זה לקבל שכר של חודש על פי חוק הודעה מוקדמת.


אין חובה מצד העובד להמשיך לעבוד בפרק הזמן של ההודעה המוקדמת


מצד שני כשעובד מתפטר, גם הוא מחויב להודיע למעביד - שבעוד תקופה של חודש הוא מפסיק את ההסכם בין הצדדים, כמו במקרה של הפיטורים, המעביד יכול לוותר על שירותי העובד אבל כן חייב לשלם לעובד על חודש הודעה מוקדמת.


הליך הפיטורין גורר לצדו פיצויים לעובד. הפיצוי ישולם בשתי דרכים: האחת - אם הצדדים חתמו על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, שבו המעביד מתחייב להפריש כל חודש אחוז מסוים מהשכר של העובד לטובת הפיצויים שלו, סכום זה מתווסף לקרן פיצויים מיוחדת שפתח המעביד ובזמן שהעובד מסיים את עבודתו, הכספים שהצטברו בקרן הופכים להיות של העובד, באפשרות העובד להוציא את הכספים ולשלם עליהם מס של כ-30% או להשאיר אותם ולהמשיך להפקיד את הכספים או דרך של הפרשות המעביד החדש, או דרך הפקדה עצמית עד הפנסיה.


הדרך השנייה - מצב בו הצדדים לא חתמו על סעיף 14, לחוק פיצויי פיטורים והצדדים לא חתומים על צו הרחבה בנושא, הפיצוי שעל המעביד לשלם הוא המשכורת האחרונה כפול מספר השנים שעבד העובד, כמובן שמצב זה משתלם לעובד יותר ואילו המצב של חתימה על סעיף 14, ישתלם למעביד יותר.


אם העובד התפטר במצב שהצדדים חתמו על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, אזי העובד יקבל את הפיצויים למרות שהתפטר, ואם הצדדים לא חתמו על סעיף 14, לחוק פיצויי פיטורים יהיה קשה יותר לקבל את הפיצויים.


התנאים בהם יוכל העובד לקבל את הפיצויים הם כדלקמן: 1. הרעת תנאים. 2. אי חידוש הסכם עבודה אם ההסכם היה מוקצב בזמן. 3. העתקת מגורים. 4. מצב בריאות לקוי. 5. התפטרות עובדת תוך תשעה חודשים מיום שילדה על מנת לטפל בילדה.


להעמקה בנושא אנא צור קשר. בברכה, רונן אדר, עו"ד