העובד טען כי לא קיבל במשך חמישה חודשים תלושי שכר, על כן פנה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת, והגיש תביעה לפיצויים נגד המעסיק לפי חוק הגנת השכר, בסך של 25,000 שקלים. פסק דין ניתן מפי כבוד השופטת אורית יעקבס, כאשר הכותב לא ייצג בתיק.

 

במקרה שלפנינו, אחת השאלות שעמדה לפני בית הדין היא: האם זכאי העובד לפיצוי בהתאם לסעיף 26א(ב) לחוק הגנת השכר, התשי"ח- 1958 הקובע, כי במידה שהמעסיק לא מסר לעובד תלוש שכר או שהמעסיק מסר לעובד תלוש שכר שלא נכללו בו פרטי השכר ששולם לעובד, רשאי בית הדין לפסוק לעובד פיצויים בעבור כל תלוש שכר שלא קיבל העובד.

 

לטענת העובד, המעסיקה לא העבירה לו תלושי שכר ביחס לכל החודשים שבהם עבד בעבורה, ולכן יש לראות את המעסיקה כמי שהפרה את הוראות החוק. העובד דורש לחייב את המעסיקה בתשלום של 5,000 שקלים בגין כל תלוש שכר. במקרה שלפנינו מדובר בחמישה תלושי שכר ולרכיב זה תובע העובד סכום של 25,000 שקלים.

 

מנגד טענה המעסיקה, כי יש לדחות רכיב זה בתביעת העובד. המעסיקה טענה שהיא חברה המנהלת ספרים כחוק, משלמת הוצאות ועלויות לשלטונות המס, מנפיקה והנפיקה תלושי שכר לכל עובדיה מבלי יוצא מן הכלל. עוד הוסיפה וטענה, כי בחקירתו הנגדית של העובד, לא ידע להסביר העובד מדוע לא דרש מהמעסיקה את תלושי השכר כאשר אלה לא הועברו לידיו.

 

בית הדין הדגיש, כי החוק משאיר בידיו שיקול דעת רחב לקביעת הפיצויים לדוגמה. במסגרת כתב התביעה טען העובד, כי לא קיבל תלושי שכר, במהלך תקופת עבודתו אצל הנתבעת, כאשר על גרסה זו חזר גם בתצהירו וגם במהלך חקירתו הנגדית. בית הדין קיבל את גרסתו העקבית של העובד.

 

על המעסיק חלה חובה למסור תלוש שכר, גם אם העובד אינו דורש זאת

 

בנוסף, ציין בית הדין, כי המעסיקה הציגה בפני בית הדין גישה בעייתית, שלפיה עובד המעוניין בקבלת תלוש השכר חייב לבקש ורק אז היה מקבל את תלוש השכר מהמנהל. בית הדין הוסיף והדגיש, כי לא לכך התכוון המחוקק, אלא חובתו של מעסיק למסור לעובד שלו בכל חודש בצורה מסודרת את תלוש שכרו מבלי שהעובד יבקש.

 

בית הדין קבע, כי לעניין רכיב תשלם המעסיקה לעובד פיצויים לדוגמה בשיעור של 1,250 שקלים עבור כל אחד מחמישה תלושי השכר בסך כולל של 6,250 שקלים. כמו כן נפסקו לעובד סכומים נוספים בעבור הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

 

הכותב לא ייצג בתיק. הכותב הינו עורך דין בתחום האזרחי-מסחרי, דיני חוזים, דיני נזיקין, דיני ביטוח, דיני עבודה ודיני חברות בעלים ומנהל של משרד עוה"ד אביהוא אהרון. המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.