בבית משפט השלום בקריות ניתן פסק דין מפי כבוד השופט נאסר ג'השאן. במקרה לפנינו, העובד עבד כאיש אחזקה בחברה שסיפקה שירותי אחזקה בבניין משרדים בתל אביב. העובד התבקש על ידי מעסיקו להחליף גוף תאורה גדול אשר כולל מנורות פלורסנט, הממוקם בתקרת החניון בגובה של 2.5 מטר.


העובד טען כי נשלח לבדו להחליף את גוף התאורה. לטענתו, עת עלה על הסולם ושחרר את הברגים מסביב למכסה גוף התאורה, נפל עליו גוף התאורה והוא נפל מהסולם ארצה. העובד טען בפני בית המשפט כי נפגע בכתף ובמפרק שמאל. העובד נשלח לבית החולים, עבר בדיקות וצילומים ושב לביתו. בהמשך עבר העובד בדיקות נוספות ונמצא כי הוא סובל מקרע בשרווולית המסובבת ובהסתיידות בכתף.


מנגד טענו החברה המעסיקה וחברת הביטוח כי מדובר בעדות יחידה של בעל דין. עוד טענו שהעובד נפל כאשר הסולם עליו ולא כתוצאה מנפילת גוף התאורה. לסיום טענו כי בשיחתו של העובד עם חוקר מטעמן טען העובד שקרא לעזרה לאדם בשם מנחם, וכי מנחם זה לא הוזמן להעיד מטעמו של העובד.


אף על פי שהתאונה אירעה ללא עדים, גרסתו של העובד התקבלה על סמך המסמכים הרפואיים שהציג


בית המשפט הסביר כי אף על פי שמדובר בעדות יחידה של העובד, כאשר משמעותה של עדות יחידה היא תאונה שקרתה ללא עדים, החוק קובע כי קיים סיוע לעדותו של העובד במסמכים הרפואיים שהציג העובד, ובעובדה שהחברה המעסיקה לא הציגה שום ראיה הסותרת את דברי העובד. בית המשפט הוסיף והסביר כי אף שלא זומן להעיד האדם שהוזעק על ידי העובד אין הדבר מפריך את עדות העובד, מה גם שאותו אדם עבד בחברה אחרת ולא בחברת המעסיקה את העובד.


בית המשפט קבע כי הוא מקבל את גרסת העובד לגבי נסיבות התרחשות התאונה. כמו כן, מצא בית המשפט כי המעסיקה הפרה את חובת הזהירות המוגברת החלה עליה. נקבע כי נפילת גוף תאורה בגודל כזה על העובד והאפשרות שכתוצאה מכך יאבד את שיווי המשקל וייפול מן הסולם, היה סיכון צפוי.


בית המשפט הדגיש שאין מדובר בסיכון סביר ואין מדובר בעבודה רגילה אלא בעבודה מיוחדת הכרוכה בסיכון לא סביר, ולכן היה על המעסיקה לנקוט אמצעי זהירות. המעסיקה התרשלה כשביקשה מהעובד לבצע את העבודה לבדו ללא עוזר.


בית המשפט קבע כי המעסיקה תשלם לעובד סכום של 142,388 שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסכום של 4,000 שקלים ושכר טרחת עורך דין בסך של 25,273 שקלים.


הכותב לא ייצג בתיק. הכותב הוא המנהל והבעלים של משרד עורכי הדין אביהוא אהרון, עורך דין בתחום האזרחי-מסחרי, דיני עבודה, דיני חברות, דיני נזיקין, דיני חוזים ודיני ביטוח. המידע האמור במאמר הוא כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ או חוות דעת משפטית. המערכת או המחבר אינם אחראים כלפי הקוראים, והם נדרשים לקבל ייעוץ מקצועי לפני כל ביצוע פעולה על סמך הדברים האמורים.