בבית משפט השלום בחדרה נדונה תביעתם של קוני דירה נגד מוכרת הדירה. פסק הדין ניתן מפי כבוד השופטת הדסה אסיף ב-21 לינואר 2016.


זוג הקונים, התובעים, רכשו דירה בפרויקט חדש שנבנה בחדרה. המוכרת-הנתבעת הייתה הבעלים של חלק מזכויות המקרקעין בפרויקט. בהסכם בין הצדדים נקבע כי תאריך מסירת הדירה יהיה ה-1/10/2014, אך הדירה נמסרה לקונים רק בתאריך ה-20/1/2015.


הקונים טענו לזכאות לפיצוי מוסכם הנקוב בחוזה בשל האיחור במסירת הדירה בסך של 100 אלף שקלים, וכמו כן לפיצוי של 4,000 שקלים לכל חודש איחור במסירת הדירה. מנגד, המוכרת טענה כי החזקה בדירה נמסרה לקונים כבר ב-18/7/2014, המועד שבו חתמו הצדדים על פרוטוקול מסירת הדירה, ואז החזקה בדירה עברה לידי הקונים.


התובעים היו יכולים להעביר את חפציהם לדירה לפני קבלת טופס 4, אך לא ניתן לטעון כי זה היה מועד מסירת הדירה


בית המשפט הדגיש כי אין מחלוקת על כך שביום חתימת הפרוטוקול קיבלו הקונים את הסכמת המוכרת לכך שיוכלו לאחסן את חפציהם בדירה. עוד אין מחלוקת על כך שבמועד הזה לא היו הקונים רשאים להתגורר בדירה מאחר שטרם הוצא טופס 4 למבנה. טופס 4 התקבל רק בתאריך ה-20/1/2015.


עו"ד אביהוא אהרון מסביר כי השאלה שעמדה בפני בית המשפט היא האם מתן הרשות לקונים לאחסן חפציהם בדירה שווה למסירת חזקה בדירה. היה והתשובה לשאלה זאת חיובית, לא היה איחור במסירת הדירה. היה והתשובה שלילית, בית המשפט יקבע מהו שיעור הפיצוי המגיע לקונים.


בית המשפט פסק כי על פי ההסכם, היה על המוכרת למסור את הדירה לקונים כשניתן לחברה לרשתות החשמל והמים וכשהיא ראויה למגורים. אין כל ספק כי רק בתאריך ה-20.1.2015 הדירה נמסרה באופן הזה. עוד ציין בית המשפט כי נציג המוכרת החתים את הקונים על מסמך שכותרתו "אחסון ציוד בדירה", מסמך שבו הודגש שהרשות שניתנה לקונים היא אך ורק לאחסון ציוד בדירה ורשות זאת לא כוללת מסירת חזקה בדירה.


עו"ד אביהוא אהרון מציין כי הפסיקה התייחסה לא אחת לחשיבות מועד מסירת הדירה, תוך דגש שמועד מסירה זה הוא מעיקרי הסכם מכר הדירה. פירושו של דבר הוא כאשר קבלן או מוכר לא עומד במועד מסירת הדירה שנקבע בהסכם, יש לראותו כמי שמפר את ההסכם הפרה יסודית.


בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את המוכרת לשלם לקונים סכום של 64,666 שקלים פיצוי וכלל הוצאותיהם בגין התביעה בסך נוסף של 11,348 שקלים.


הכותב לא ייצג בתיק. הכותב הוא עורך דין בעל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת ת"א, המתמחה בתחומי הדין האזרחי-מסחרי, דיני חברות, דיני מיזוגים ורכישות, דיני חוזים, דיני נזיקין, דיני ביטוח, ודיני עבודה. בעלים ומנהל של משרד עוה"ד אביהוא אהרון בכפר סבא.


המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ או חוות דעת משפטית. המחבר או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים במאמר זה.