משמעותו הפרקטית של החוק הינה כי אדם המבקש לפתוח בהליך גירושין מבן או מבת הזוג אינו יכול להגיש תביעות לבית המשפט או לבית הדין הרבני ומחויב בהגשת בקשה ליישוב סכסוך ליחידת הסיוע הרלוונטית. לאחר הגשת הבקשה יוזמנו הצדדים לפגישות ביחידת הסיוע אשר מטרתן להביא את הצדדים להסכמות בדרכי שלום. רק במידה והגישור ייכשל יוכלו הצדדים להמשיך בהליכים הרגילים ולהגיש תביעות.


הבעייתיות בחוק החדש


עד כאן נשמע נפלא. מדובר בחוק אשר אמור למנוע את סכסוכי הגירושין הארוכים והכואבים, ולמנוע את "הלחץ" הכרוך במרוץ הסמכויות המפורסם כי מי שיגיש את התביעה ראשון יקבע היכן יתנהלו ההליכים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.


אלא כי תיאוריה לחוד ומציאות לחוד. יישומו של החוק אינו מביא בהכרח לפתרון הבעיות המוצהרות ואף יוצר בעיות חדשות וקשות. כך, ניתן לומר כי במובן מסוים מרוץ הסמכויות רק החריף בעקבות החוק החדש, מאחר ומגיש הבקשה ליישוב סכסוך הינו בעל הזכות להגיש ראשון את תביעותיו במקרה של כישלון הגישור.


מאחר ובניגוד לכתב תביעה אשר דורש הכנה רבה בקשה ליישוב סכסוך הינה בקשה טכנית ופשוטה, יוצא מכך כי ניתן ביתר קלות להכריע את מרוץ הסמכויות.


הבעייתיות הרבה של החוק החדש נובעת בין השאר מכפייה של הליך וולונטרי על הצדדים, קרי, חיוב הצדדים לפנות להליך גישור אשר במהותו הינו הליך המבוסס על רצון חופשי של הצדדים להגיע להסכמות מתוך כבוד הדדי.


כפייה זו הינה בבחינת "גישור מעושה" ועלולה ליצור מצב בו הצד שהינו חזק או מניפולטיבי יותר ואשר אינו מעוניין באמת ובתמים בהליך גישור, ינצל את הסיטואציה לצורך הברחת כספים ונכסים, הפעלת לחצים כלכליים ואף המלטות לחו"ל, בעוד הצד השני ממתין בסבלנות לפגישה המצופה ביחידת הסיוע ואינו מודע כלל למתרחש מאחורי גבו.


מדוע יש לפנות לעו"ד גירושין בדחיפות?


חשוב להבין כי בהליך גישור המגשר חייב לשמור על אובייקטיביות ואינו יכול לספק ייעוץ משפטי אישי למי מן הצדדים, ולכן גם בהליך גישור הצדדים נזקקים לייעוץ משפטי חיצוני ואובייקטיבי אשר יגן על האינטרסים האישיים שלהם. גם בתקנות נקבע כי יש לאפשר לצדדים התייעצות עם עורכי דין מטעמם בטרם הגעה להסכמות ולו הראשוניות ביותר, ולא בכדי.


הגעה לפגישות ביחידת הסיוע מבלי לקבל ולו ייעוץ משפטי ראשוני מעו"ד בתחום הגירושין, שקולה לנסיעה ברכב ללא יעד מוגדר וללא מפה כאשר במקרה הטוב תגיע למקום שלא רצית להיות בו ובמקרה הגרוע תמצא עצמך בשטח אויב.


זאת ועוד, מאחר וההמתנה לפגישה הראשונה ביחידת הסיוע נמשכת לעיתים מספר חודשים, עלולים להיווצר מצבים בעייתיים הדורשים פתרון דחוף כדוגמת ניסיון של בן זוג להברחת נכסים או כספים, הימלטות לחו"ל, צורך דחוף במזונות ילדים או טיפול בהול בקטין.


מכיוון והחוק ליישוב סכסוכים במשפחה מאפשר הגשת בקשות בעניינים דחופים בתקופת ההמתנה לפגישה ביחידת הסיוע, ייעוץ וליווי של עו"ד מתחום הגירושין יאפשר ניהול וצמצום סיכונים בצורה המיטבית ביותר ומניעת נזקים כבדים.


חשוב לדעת כי בהתאם לתקנות החדשות החל מהפגישה השנייה ביחידת הסיוע יוכלו הצדדים במקרים מסוימים להגיע לפגישות אף בליווי עורכי דינם.


לסיכום, החוק החדש ליישוב סכסוכים אינו פוטר צד המבקש להתגרש מפנייה לעו"ד. ההפך הוא הנכון. הבנת המשמעות והסיכונים שיצר החוק החדש מלמדת כי מומלץ לפנות לעו"ד בשלב מוקדם של הסכסוך ויפה שעה אחת קודם. במידה ואת/ה יוזם/ת הגירושין, מומלץ לפנות ולהתייעץ בטרם הגשת הבקשה ליישוב סכסוך, במידה והצד השני הוא שהגיש את הבקשה מומלץ להגיע ולהתייעץ מיד עם קבלת הזימון ליחידת הסיוע.


מאת עו"ד הילה בורנשטיין


כל הזכויות שמורות © לעו”ד הילה בורנשטיין