הקמת עסק וניהולו טומנים בחובם התמודדות עם סוגיות רבות, חלק ניכר מהן משפטיות. לעתים נדמה לאדם המחליט להקים ולנהל עסק כי יוכל להסתדר עם האלמנטים המשפטיים בעצמו, או לכל היותר יסתייע מעת לעת בעורך דין מזדמן. גישה זו יכולה להוביל לשלל סיבוכים משפטיים והפסדים כספיים שניתן היה למנוע באמצעות ליווי משפטי קבוע וצמוד לכלל הפעילות העסקית.


הקמת העסק


ההחלטה על הקמת עסק מחייבת בחינה מעמיקה של צורת ההתאגדות המתאימה לעסק המוקם לפי תחום העיסוק, מחזור הפעילות וסוגיות מיסוי שונות. ללא ייעוץ משפטי החל משלב הקמת העסק, לאדם ללא השכלה משפטית יהיה קשה לקבל את ההחלטה הנכונה.


האם עליו לרשום את העסק כחברה בע"מ, אולי הוא בכלל חייב להירשם כעוסק מורשה, האם היקף הפעילות הפיננסית הצפויה מזכה אותו במעמד של עוסק פטור? גם לאחר קבלת ההחלטה ישנם הליכים בירוקרטיים רבים מול רשויות המדינה השונות שליווי משפטי מקל על ביצועם.


דיני עבודה


תחום דיני העבודה בישראל משית חובות רבים על המעסיקים במשק, החל בשכר מינימום, דרך חובת שימוע לפני פיטורים והפרשה לפנסיה, ועד למינוי ממונה על הטרדה מינית. מעסיק שאינו ממלא את כלל חובותיו כלפי העובדים בעסק חושף עצמו לתביעות בבתי הדין לעבודה.


אחת מהמטרות של ליווי משפטי לעסקים היא לוודא שבעל העסק פועל על פי כללי החקיקה והפסיקה העדכניים ביותר בכל הנוגע להעסקת עובדים, ולספק מענה משפטי כאשר עולות סוגיות בתחום דיני העבודה.


קניין רוחני


תחת ההגדרה של קניין רוחני נכנסים בין היתר זכויות יוצרים, מוניטין, סימני מסחר ועוד. עסק המלווה על ידי עורך דין מקצועי מקבל רשת הגנה משפטית על מכלול הנושאים, וכן מקבל עדכונים והנחיות כיצד לשמור על הקניין הרוחני. עדכונים והנחיות אלו מעניקים לעסק יתרון יחסי על פני מתחריו, הן לאורך כל תקופת הפעילות והן אם קיימת פגיעה על ידי מתחרה. בשעת פגיעה הליווי המשפטי מביא לתמלוגים ופיצויים כספיים על ידי המתחרה, מטעמו או באמצעות צד ג'.


הליווי המשפטי מונע טענות ותביעות מצד מתחרים כנגד העסק, אשר עלולות לגרום לעסק אובדן הכנסות והוצאות מיותרות.


חוזים


טבעם של רוב העסקים הוא להתקשר בחוזים עם גורמים שונים: לקוחות, ספקים, נותני שירותים ועוד. אנשים רבים לא מייחסים חשיבות לניסוח משפטי נכון של חוזה, ומוצאים עצמם קשורים בחוזים שאינם ברורים ואשר מהווים מקור לסכסוכים. חוזה שמנוסח על ידי עורך דין שמכיר היטב את פעילות העסק יביא לכך שהחוזה יהיה ברור ונהיר לגבי החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים לו, ואף יעמוד באמות המידה המשפטיות הקבועות בחוק ובפסיקה.


אמנם אין בכך הבטחה שלא יתגלעו סכסוכים בנוגע לחוזה, אך הסיכוי לכך פוחת בצורה משמעותית כאשר עריכת החוזה מלווה על ידי עורך דין. מעבר לכך, עסק שהשכיל להשתמש בשירותי ליווי משפטיים קבועים וצמודים, יזכה לכך שיש עורך דין קבוע שמייצג אותו בסכסוכים חוזיים אשר בקיא בהתנהלות העסק.


רגולציה אל מול הרשויות


עסקים אינם פועלים בחלל ריק והם נתונים לרגולציה מצד רשויות המדינה במגוון נושאים ותחומים. קצרה היריעה מלתאר את כל תחומי הפעילות של עסקים אשר מפוקחים על ידי רשויות המדינה השונות, אך הם כוללים כמעט כל היבט בפעילות העסקית: תנאי רישוי, שמירה על איכות הסביבה, בטיחות בעסק, הגנת הצרכן, נגישות לבעלי מוגבלויות ועוד.


חוסר הקפדה על ציות לכלל הרגולציה הממשלתית עלול להביא להליכים פליליים ולעיצומים כספיים. ליווי משפטי לעסק יכול למנוע עוגמת נפש מסוג זה, שפעמים רבות נובעת מחוסר היכרות עם הדרישות השונות. תפקידו של עורך דין שמלווה את העסק בכל תחומי הפעילות שלו הוא להכיר את הרגולציה הממשלתית, ולוודא שהעסק עומד בכלל החוקים והתקנות שלהם הוא נדרש.


גופים פיננסיים


מיותר להרחיב עד כמה חברות ביטוח, בנקים וחברות השקעות אינם עושים צעד מבלי לקבל ייעוץ משפטי בכל נושא. כפועל יוצא מכך הגופים הפיננסיים נוקשים עד בלי די במשא ומתן ובגישתם לבתי העסק. לפיכך אין ספק כי ליווי משפטי לעסק, לא רק ימנע את חוסר האיזון בין הצדדים אלא יעמיד את העסק מול הגופים הפיננסיים כשווה בין שווים ובכך יקל על המשא ומתן בין הצדדים.


כותב המאמר הוא בעל ניסיון מסחרי רב בהתנהלות מול גופים מסחריים וממשלתיים, ניהול משא ומתן, הקפדה על התנהלות ובחינת הסיכונים המשפטיים תוך מתן דגש על טובת הלקוח. נוסף על כך, כותב המאמר מציע ליווי עסקאות, מיזמים, פרויקטים, הקמת חברות בתחומי המסחר והתעשייה, מכרזים, תיירות, מסחר בינלאומי וחוות דעת משפטיות.


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק או מקיף או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.