השכרת נכס הנמצא בבעלותכם נראית כעניין פשוט בימים אלו, שבהם מצוקת הדיור והמחסור הקיים גם בדירות להשכרה עומד על הפרק, ועמו העליות בביקושים. לכאורה, כל מה שצריך זה לפרסם מודעה קצרה ומיד אחר כך תתחילו להרוויח דמי שכירות ותיהנו מהכנסה קבועה נוספת. חשוב להבין שאין כך הדבר, ודברים עלולים להשתבש מהר מאוד.


כך למשל, אתם יכולים למצוא את עצמכם עם דיירים שאינם משלמים שכירות ומסרבים לצאת מהמושכר, דיירים שקיבלו לידיהם מושכר נקי ומשאירים אחריהם חורבה שאינה ראויה למגורים, דיירים אשר משאירים אתכם עם חובות עצומים לעירייה, לוועד הבית ולגורמים נוספים וכן בעיות אחרות הנפוצות בענף השכירות, אשר ניתן להימנע מהן על ידי הקפדה על מספר דגשים.


הסכם השכירות


ישנה חשיבות רבה לבחירת השוכרים, אך הסכם השכירות הוא עדיין החלק מהותי ביותר בהבטחת שלמותה ותקינותה של הדירה שאותה אתם משכירים לאחרים, וכמובן בהבטחת הכנסתכם מהשכירות גם במקרים שבהם התברר ששגיתם בהערכת השוכרים ובתום לבם.


הסכם שכירות שנערך על ידי עורך דין מנוסה ומקצועי, תוך הקפדה על כל פרט ופרט ומתן התייחסות ברורה לכל מחלוקת שעלולה להתעורר במהלך תקופת השכירות ואף אחריה, יספק לכם הגנה מפני שוכרים בעייתיים ונזקים מיותרים.


בעלי דירות סבורים לפעמים שאין צורך בכך, שכן פנייה לעורך דין כרוכה בהוצאה כספית ומטרתם למקסם את הכנסתם מהדירה שבבעלותם עם מינימום הוצאות. חשוב להדגיש בעניין זה כי אין מדובר רק בשכר הדירה שעומד על הפרק, אלא גם בדירה עצמה שהיא נכס יקר אשר יש להגן עליו, על תקינותו ועל מלוא הזכויות שלכם בו.


ביטחונות


בהסכם השכירות כלולים פרטים טכניים רבים כדוגמת שמות הצדדים, פרטים על אודות הדירה, מועדים וכמובן התמורה. אך בכך לא די, שכן ישנם סעיפים רבים נוספים שיש לוודא כי מצויים בהסכם ואשר יבטיחו את דירתכם וכספכם ואף חיכוכים מיותרים.


הנה מספר טיפים שחשוב לזכור:


בדיקת השוכרים: בדקו היטב למי אתם עומדים להשכיר את הנכס, אם לשוכרים ישנה יכולת תשלום ומי מגבה אותם במקרה שייקלעו למצוקה כספית ולא יוכלו לעמוד בתנאי התשלום.


תשלומים מראש: קבלו את כל ההמחאות בגין תשלומי שכר הדירה מראש, במעמד חתימת ההסכם.


פרוטוקול מסירה מפורט שיבטיח את החזרת הדירה במצב תקין בדיוק כפי שהיה עם כניסת השוכרים לדירה, כולל התייחסות למצוי בדירה כגון מזגנים, דוד שמש או חשמל, רהיטים וכמובן למצב הדירה מבחינת צבע, נזילות ועוד, למניעת ויכוחים מיותרים וטענות בדמות "זה היה ככה כשנכנסנו" וכדומה.


ביטול זכות קיזוז: בכל הסכם יש להדגיש כי אין לשוכר זכות קיזוז שכר דירה וזאת בכל תנאי.


תיקונים ואחזקה שוטפת: יש להדגיש כי אתם אחראים אך ורק על ליקויים יסודיים במושכר כגון חדירת מים בקירות החיצוניים, פיצוצי צינורות ותקלות במערכת החשמל המרכזית של המושכר בלבד, ואילו השוכר אחראי לתקן כל קלקול במושכר הנובע משימוש שוטף, למשל תנורים, מזגנים, ארונות, דלתות ועוד.


ביטוח: עליכם לחייב את השוכר לביטוח צד ג' וביטוח תכולה.


ערבונות: יש לחייב את השוכרים להפקיד ברשותכם שיקים פתוחים לפקודת חברת החשמל, הרשות המקומית שבה מצוי המושכר, ועד הבית, תאגיד המים וכל גורם אחר הרלוונטי למושכר הספציפי, כאשר לעתים מסופקים עם המושכר שירותים נוספים כטלפון קווי, כבלים ועוד.


העברת חשבונות לחיוב: יש לחייב את השוכרים בהעברת כל החשבונות על שמם עם כניסתם למושכר, כדי שהחובות שייצברו במהלך תקופת השכירות ישויכו אל השוכרים ולא אל המושכר ואליכם.


הוספת סעיף סנקציות: בהסכם השכירות חייבות להיות מוגדרות סנקציות ברורות למקרים של הפרת ההסכם, אם במקרים של אי תשלום שכירות או חובות אחרים ואם במקרים של אי פינוי המושכר במועד ואף במקרים קיצוניים פחות אך מטרידים גם כן.


ערבים: במסגרת ההסכם חשוב לחייב את השוכרים בהחתמת ערבים ראויים ובעלי הכנסה מסודרת, לכל התחייבויות השוכרים במלואן.


מטרת הביטחונות הללו היא להבטיח בראש ובראשונה כי השוכרים יעשו כל מאמץ לעמוד בתנאי ההסכם, וכי יהיה להם ברור שהפרת ההסכם תסב להם יותר נזק מתועלת. עם זאת, על הביטחונות גם להבטיח כי במידת הצורך, אכן תזכו להיפרע מהשוכרים ומהערבים במהירות ובגין מלוא הנזקים שנגרמו לכם ולדירה.


ראוי להדגיש כי לכל משכיר או לכל נכס מושכר ישנם הדגשים הראויים להדגשה מיוחדת. לכן לפני החתימה על ההסכם בדקו היטב אם העליתם על הכתב את כל ההדגשים.


הסכמי שכירות כלליים לא ישמרו על הנכס שלכם


כל אלה חשובים אך אין בהם להחליף ליווי מקצועי של עורך דין המתמחה בנדל"ן. קיומם של תנאים אלה והאפשרות למצוא הסכמים כלליים באינטרנט אינם ערובה לשמירה על הנכס שלכם. כל אלה יסייעו לכם אך אינם יכולים להחליף ליווי וייעוץ משפטי.


כותב המאמר הוא בעל ניסיון מסחרי רב בהתנהלות מול גופים מסחריים וממשלתיים וניהול מו"מ, הקפדה על התנהלות ובחינת הסיכונים המשפטיים תוך מתן דגש על טובת הלקוח. כמו כן, כותב המאמר מציע ליווי עסקאות, מיזמים, פרויקטים להקמת חברות בתחומי המסחר והתעשייה, מכרזים, תיירות, מסחר בינלאומי וחוות דעת משפטיות.


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק או מקיף או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.