יום בהיר אחד אתם מקבלים זימון לסור אל תחנת המשטרה, עקב תלונה שהוגשה נגדכם. כיצד עליכם להגיב? קודם כל, התייעצו באופן מיידי עם עורך דין העוסק בתחום הפלילי, אף אם אינכם יודעים למה זימנו אתכם לחקירה בתחנת המשטרה.


פעמים רבות אני נתקל בשאלה "לא עשיתי כלום, למה אני צריך עורך דין"? התשובה שאני עונה לכולם היא אותה תשובה: "אם יש ספק אז אין ספק", במיוחד אם אינך יודע את מטרת זימונך למשטרה, כלומר באיזה סטטוס אתה נחקר, אם בתור עד או בתור חשוד תחת אזהרה, שכן עליך לדעת את זכויותיך טרם ההגעה לחקירה במשטרה, להבין מה זה חקירה במשטרה, מה מותר לך לעשות או מה מומלץ לך לא לעשות, באילו תחבולות חקירה תיתקל ועוד.


כיצד תגיבו להטחת האשמות חמורות במהלך החקירה?


מה לעשות אם במהלך החקירה במשטרה החוקר מטיח בפניך כי ביום שהוא ינקוב בו ביצעת אונס בבחורה בפאב, וישאל מהי תגובתך?


חברים, אונס הוא דבר נורא והעוברות אותו עוברות סבל רב, הן נפשי והן גופני, ואין להתווכח על כך. עם זאת, חשוב לזכור כי המילה "אונס" היא הגדרה משפטית, וברוב המקרים מדובר ב"מלחמת גרסאות" האם יחסי המין היו בהסכמה או ללא הסכמה.


לכן ישנה חשיבות אדירה להתייעצות עם עורך דין לאחר שהחוקר מקריא לחשוד את החשדות כנגדו. בשלב זה, ככלל, זכאי החשוד להזמין סנגור מטעמו ויש לו זכות היוועצות עמו.


שאלה: מה הבעיה? אני אגיד לשוטר שלא עשיתי את זה ואלך הביתה.


תשובה: יובהר כי ישנו הבדל עצום בין טענה של חשוד לחוקר "לא עשיתי את זה", כלומר האם מעולם לא פגשת את הבחורה, לבין "לא עשיתי את זה" במובן של לא עשית את זה בניגוד להסכמתה.


לכל אחת מהתשובות האמורות של החשוד יש משמעות משפטית רבה, שכן אם המשטרה אשר כיום בעלת אמצעים טכנולוגיים רבים תנסה לאתר מי היה במקום האירוע, היא יכולה להשיג ראיות פורזניות (מדעיות) כגון דנ"א ועוד, ותוכל בנקל לאמת את טענות החשוד באשר למקום הימצאו או אי הימצאו.


כללי האצבע בחקירה במשטרה


• התייעצו לפני הזימון לחקירה עם עורך דין.


• התייעצו עם עורך דין לאחר הטחת החשדות בכם.


• אין לדבר אם אף אחד מלבד עורך הדין שלכם בעניין שלגביו זומנתם.


• לא לחתום על שום מסמך המתעד את החקירה ללא שקראתם אותו לפני כן.


• לא לדבר עם החוקר או אף אחד אחר גם אם זה מחוץ לחדר החקירות.


• לא להודות "סתם" כי מבטיחים לכם ללכת הביתה או שייסגר התיק.


מקרים מסוג זה, גם אם הם נראים שוליים לכאורה, הם מקרים המחייבים ייעוץ משפטי של עורך דין העוסק במשפט הפלילי. עליכם להילחם בחירוף נפש על שמכם הטוב שכן חקירה במשטרה משאירה כתם קשה למחיקה במקרה הטוב, ובמקרה הרגע מובילה להגשת כתב אישום בשל חוסר הבנה ולחצים מההליך.