כמדי יום נכנסים למשרדי לקוחות אשר אינם מסוגלים לעמוד בפירעון חובותיהם ומגוללים בפני את סיפור הסתבכותם הכלכלית. הם מעוניינים להביט קדימה, לשקם את חייהם ולהיפטר "מגיבנת", החובות אליה נקלעו.


לעיתים מדובר בחייבים אשר נפלו לתהום כלכלית בגין ניהול כושל של עסקים. אדם פתח עסק, נטל הלוואות ומסיבה כזו או אחרת הוא מוצא את עצמו מהר מאד לא מסוגל לפרוע את הלוואותיו. לעיתים זו אם חד הורית שלא מקבלת את תשלום דמי המזונות כבר מספר שנים ואינה יכולה לשאת בנטל התשלומים השוטפים של חייה ושל ילדיה או בני זוג שעובדים למחייתם ומתפרנסים ממשכורת ממוצעת שאין בה כדי להספיק בכדי לגדל את ילדיהם ולסיים את החודש בכבוד.


נסיבות אלו בנוסף ליוקר המחייה מהוות מדרון חלקלק לנטילת הלוואות נוספות, הגדלת ההוצאות ואי יכולת לעמוד בנטל פירעון החובות.


ברגע שהחובות אינם נפרעים הם עוברים למערכת האכיפה והגבייה בלשכות ההוצאה לפועל וצוברים ריביות מאד גבוהות המובילות את החייב לסחרור כלכלי.


על החייב יוטלו עיקולים והגבלות שלא יאפשרו המשך ניהול חיים תקין ונורמלי. הגבלה על רישיון הנהיגה, עיקול משכורת, עיקול עו"ש, צו עיכוב יציאה מהארץ ועיקול מיטלטלין, קבלת טלפונים בלתי פוסקים מהנושים ומהבנקים יביאו את החייב לתחושת חוסר אונים, פגיעה באיכות החיים לייאוש ולחץ.


במשרדנו אנו מעניקים פגישת יעוץ ראשונית ללא עלות ומציגים בפני החייב את ההליך המשפטי המתאים למקרה הספציפי שלו.


קבלת צו הפטר


הרפורמה החדשה בשנת 2013 שהנהיג כונס הנכסים הרשמי פרופ' דוד האן חוללה מהפכה משמעותית, עוררה תקווה גדולה בקרב החייבים ויותר מכל, אפשרה לחייבים לעמוד על רגליהם מבחינה כלכלית ולפתוח "דף חדש".


הרפורמה הסדירה את מערכת הזכויות והחובות של החייב והגבילה את ההליך ל-54 חודשים. ההליך מיועד לאנשים פרטיים או בעלי עוסק מורשה שרוצים הגנה מלאה מפני הנושים ומחיקת כל חובותיהם.


ניהול חשבון בנק ללא עיקולים והגבלות


צו הכינוס ניתן לחייב על ידי בית המשפט המחוזי, עם קבלת הצו לא ניתן להטיל על החייב עיקולים, החייב זכאי לקבל את משכורתו במלואה, החייב יוכל לחדש את רישיון הנהיגה שלו, לפתוח חשבון בנק עם הוראות קבע ואפילו לפתוח או להמשיך לנהל "עוסק מורשה".


חשוב לציין, כי יש מצבים בהם ניתן לעכב הליכים ולהסיר עיקולים והגבלות תוך 24 שעות מרגע פנייתכם מכוח סעיף 77 א לחוק ההוצאה לפועל, עוד בטרם קבלת צו הכינוס. המנהל המיוחד שמתמנה מטעם הכונס הרשמי יבדוק את התנהלותו הכלכלית של החייב.


משרדנו מסייע לחייב לעבור את ההליך "השיקומי", אנו מסייעים לו לנהל את הכנסותיו והוצאותיו באופן שלא יצור חובות חדשים ובמקביל לצו התשלומים החודשי מובילים את הלקוח לקבלת צו ההפטר שמשמעותה מחיקת החובות של החייב. החייב יוכל לשים את צרותיו מאחור ולהתחיל חיים חדשים ללא חובות.


דירת המגורים במסגרת ההליך


משרדנו מעניק הגנה גם לחייבים המחזיקים בנכסים. חייבים רבים נמנעים להיכנס להליך של מחיקת חובות מתוך חשש לדירת מגוריהם. מדובר בחשש מוטעה ומיותר.


סעיף 33 לחוק הגנת הדייר קובע כי חייב שהוא הבעלים של דירת מגוריו, אשר זכותו בדירה הופקעה ממנו עקב הליך פשיטת רגל, הינו דייר מוגן. מדובר בהגנה משמעותית על החייב. המשמעות היא שהדירה נמכרת "תפוסה", מה שמוריד מערכה באופן משמעותי והופך את מכירת דירת החייב "ללא כדאית" לנושים.


בית המשפט נוטה לפסוק כי במצבים בהם מכירת דירת החייב אינה כדאית, אין מקום למכור אותה. מדובר בפעולה קשה כנגד החייב ומשפחתו וכאשר אין במכירה להביא תועלת רבה לנושים - יש לוותר עליה.

 

מאת: עו"ד מלי טייב. המשרד הוקם על ידי עו"ד מלי טייב, שהתמחתה בעבירות "צווארון לבן" בפרקליטות מיסוי וכלכלה, אשר לה ניסיון רב בייצוג חייבים תוך מתן ליווי מלא לאורך כל ההליך עד לשלב מחיקת החובות ופתיחת חיים חדשים "נקיים מעיקולים והגבלות.


צוות המשרד רואה לנגד עיניו את טובת הלקוח תוך מתן סיוע אישי והתמודדות עם "פערי הכוחות" בין זוכים לבין חייבים החשופים להליכים דורסניים כגון עיקולים והגבלות.


ההתמודדות עם חובות, עיקולים והגבלות היא אפשרית יותר מתמיד וחשוב שהחייב ינצל את ההליכים המשפטיים העומדים לרשותו ויסייעו לו לזכות בחיים חדשים. ישנן דרכי התמודדות נוספות עם החובות וחשוב לפנות לסיוע משפטי בטרם קבלת כל החלטה.