ישנם עובדים רבים שהשכר שלהם מורכב משכר בסיס קבוע ולצידו, שכר משתנה על בסיס עמלות מכירה, בהתאם לתפוקה ובהתאם לביצועים שלהם באותו החודש.

 

מדובר בפרמיות שמשולמות לעובד מידי חודש כתמורה על התפוקה שלו, ונקבע בפסיקה על ידי בית הדין לעבודה כי עמלות מכירה, המכונות גם פרמיות, של איש מכירות מהוות רכיב שכר לכל דבר ועניין. משמע, בגין עמלות אלו יש לבצע הפרשות לפנסיה מידי חודש.

 

חשוב לציין גם, שהחוק קובע כי לעניין חישוב פיצויי הפיטורים יבוא שכרו האחרון של העובד (שכר בסיס) וממוצע העמלות ב 12 החודשים האחרונים (תקנה 9 לתקנות פיצויי פיטורים - חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים, התשכ"ד-1964). כמו כן, נקבע כי יש לראות בעמלת מכירות חלק משכר העבודה לצורך חישוב פיצויי הפיטורים ומכאן גם לצורך ביצוע ההפרשות הפנסיוניות.

 

אולם, כאשר נבוא ונבדוק את ההפרשות לפנסיה שהמעביד מבצע לעובדים כאלה, נגלה בהרבה מהמקרים שההפרשות הן משכר הבסיס בלבד ולא מעמלות המכירה. כך לדוגמא, איש מכירות המשתכר שכר בסיס של 5,000 שקלים לחודש ובנוסף ממוצע עמלות המכירה שלו עומד על סך של עוד 7,000 שקלים לחודש, נפגע פגיעה קשה ביותר כאשר ההפרשות לפנסיה ולפיצויים הן רק לפי שכר הבסיס.

 

לרוב העובדים לא מודעים לחוסרים בפנסיה

 

בייחוד הדברים אמורים, כאשר רכיב העמלות מהווה עיקר השכר של העובד, כפי שאכן קורה במרבית המקרים ולכן הפגיעה בזכויות הפנסיוניות היא קשה וניכרת ועשויה אף להימשך לאורך שנים, כשהעובד סבור לתומו כי מבוצעות לו הפרשות לפנסיה, ולא מודע כלל לחוסרים הניכרים.

 

יחד עם זה, כאשר הבונוס ניתן בגין עמידה ביעדים, למשל לפי מדרג של גובה בונוס משתנה לפי יעדי מכירות או כאשר אנו מדברים על בונוס חד פעמי או על בונוס המותנה ברווחיות המעסיק, הרי שבמקרים אלו, נקבע כי הבונוסים אינם מהווים חלק מהשכר הקובע לצורך חישוב הפיצויים והפנסיה.

 

כך גם, בונוס או פרמיה שאינם ניתנים על בסיס תפוקה אישית, אלא על בסיס תפוקת קבוצת עובדים, אינם מהווים רכיב שכר שיש להביאו בחשבון לצורך חישוב פיצויי פיטורים.

 

צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני מקיף במשק, קובע כי חובת הביטוח הפנסיוני חלה על השכר הקובע לפי חוק פיצויי פיטורים ותקנותיו (קרי, כאמור חלה חובת ביטוח פנסיוני גם בגין רכיב עמלות המכירה), אך התקרה של השכר המבוטח היא השכר הממוצע במשק לפי הוראות חוק הביטוח הלאומי, כפי שיעודכן מעת לעת.

 

ישנם עובדים בענפים שונים במשק אשר עליהם חלים הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה הרלוונטים לאותו ענף, ובמקרים כאלה ייתכן ולא תחול ההגבלה על גובה השכר המבוטח (עד לשכר הממוצע במשק). במקרים כאלה, על השכר הקובע כולו, הכולל עמלות מכירה שעומדות בתנאי הפסיקה שציינו, תחול חובת ביטוח פנסיוני.

 

כך או כך, ככל שעובד מועסק על בסיס של עמלות, ובייחוד כאשר חלק ניכר משכרו מורכב מעמלות המכירה, כדאי ורצוי לבדוק היטב, ותוך קבלת ליווי וייעוץ משפטי רלוונטי, מה גובה ההפרשות הפנסיוניות המופרשות לעובד מידי חודש.