אם אתם מתכוונים לשקר בחקירה פלילית כדאי שתכירו את חזי שגב, גרפולוג מדעי שלמד להבחין בין דוברי שקר לאמת בעזרת הנסיון הרב והתוכנה שפיתח לפני למעלה משלושים שנה, אשר עד היום מצליחה להפריד בין צדיקים לפושעים. לאחרונה פיתח שגב אף שיטה לאבחון הגורם להתפתחות מחלה ושיטה לריפוי חולים באמצעות הגרפולוגיה. שיטה זו נחקרת כיום בבית החולים הדסה שבירושלים ומיושמת במרפאת ש.י.ל.ה בקופת חולים הכללית למעלה משתים עשרה שנה.

 

גילוי גנב הכספות באמצעות בדיקה של כתב ידו

 

לפקידה שרה, האחראית על רישום חולים וגבית התשלומים, באחת מהמרפאות בירושלים, היה יום מטורף. לקוחות באו והלכו, המחשב התקלקל פעמיים ובסוף היום התקשרה בתה הקטנה וסיפרה לה שהיא פספסה את ההסעה לחוג הבלט. שרה לא היססה, לקחה את התיק והמעיל ומיהרה למכונית כדי להספיק לקחת את הילדה לחוג היוקרתי.

 

כאשר הגיעה הביתה לאחר שעתיים גילתה שבצרור המפתחות שלה חסר מפתח הכספת. היא נזכרה שהפרידה את המפתח המיוחד מהצרור בשעות הצהריים ובלחץ המאורעות השאירה אותו בכספת. שרה התקשה בבהלה לקצין הביטחון של המוסד וביקשה ממנו למהר למשרד, לנעול את הכספת ולהחזיר לה את המפתח. איש הביטחון עשה כבקשתה אך כאשר הגיע למשרד גילה שהמפתח נעלם והכספת ריקה מכל הכספים וחפצי הערך שנשמרו בה.

 

איש הביטחון פתח בחקירה מהירה ולאחר כמה בירורים קרא לשרה והאשים אותה בגניבה. הוא סיפר לה שגילה שמצבה הכספי בכי רע והאשים אותה שלקחה את הכסף כדי לסגור את המינוס בחשבון הבנק. שרה נשבעה שלא חטאה ונשלחה אחר כבוד לפוליגרף. הבדיקה טיהרה אותה מכל אשמה והאחראי על הביטחון הבין שמחכה לו חקירה יקרה ומסובכת.

 

כדי לצאת מהבוץ בלי יותר מדי הוצאות הוא פנה למשרד חקירות וביקש עזרה בפענוח המסתורין. משרד החקירות פנה לחזי שגב, גרפולוג מומחה בחקירות סבוכות וביקש שיפענח את התעלומה בצורה חשאית ולא יקרה. שגב ביקש מהאחראי שעשרת החשודים הפוטנציאלים יכתבו בכתב ידם על דף שלא גנבו מהכספת. לאחר יומיים קיבל שגב מידי החוקר את כל כתבי היד ובאחד מהם מצא את קצה החוט הדרוש לפיתרון התעלומה.


בכל הפתקים חזרו הכותבים על נוסח המוסכם ורק בפתק אחד, במקום "לא גנבתי" נכתב "פגשתי את שולה בחדר המדרגות". החוקר קרא ליוסף, כותב הפתק, ושאל למה הוא התכוון בציון הפגישה. יוסף הסביר כי כתב זאת בגלל שרצה להדגיש את חוסר המעורבות שלו במעשה. אבל כתב היד שלו הסגיר אותו, ושגב הבין שהכותב אינו דובר אמת, אבל שאל את עצמו מדוע הוא הוסיף את המידע הלא רלוונטי. אולם, כאשר שלחו את הכותב לבדיקת פוליגרף הוא נמצא דובר אמת, המכונה קבעה שאת הכסף הוא לא גנב.

 

אז, הציע שגב לחקור את אותה שולה מחדר המדרגות ולהפתעת החוקרים שולה נשברה במהירות והודתה בגניבת תוכן הכספת. התברר לחוקרים שיוסף סיפר לה במדרגות שראה את המפתח בכספת, הציע לה לגנוב ושמר על דלת המחלקה בעת הגניבה. הוא לא ממש גנב וגם לא נהנה מכספי הגניבה לכן יצא דובר אמת בפוליגרף.


המנכ"ל והמכתב המסתורי

 

מקרה אחר מרתק לא פחות קרה בחברת הייטק גדולה כשמכתב אנונימי הגיע למנכ"ל ובו הועלו האשמות שווא כנגד אחד מבכירי החברה. המכתב היה מודפס וקשה היה לקבל ממנו מידע על זהות הכותב. המנכ"ל פנה למנהל כוח האדם בחברה וביקש ממנו לאתר את כותב המכתב. מנהל כוח האדם פנה לשגב וסיפר לו כי יש בידו שני כתבי יד של שני אנשים החשודים בכתיבת המכתב והוא ביקש לאתר במהירות את הכותב.

 

שגב בחן את שני כתבי היד של החשודים וקבע שאיש מהשניים לא כתב את המכתב. מנהל כוח האדם התרגז והאשים את החוקר בחוסר מקצועיות ואז ביקש ממנו שגב, לראות את המכתב המקורי. מנהל כוח האדם הוציא מעטפה מהכספת והראה אותו לחוקר. שגב ראה שעל המעטפה נכתב משפט אחד קצר. הוא ניתח את המשפט בתוכנה מר"ג (מד רגשות גרפי) שפיתח והחליט שהאדם שכתב את המשפט על המעטפה הוא זה שכתב את המכתב האנונימי.

 

חזרו מנהל כוח האדם והחוקר אל מנכ"ל החברה שכביכול קיבל את המכתב, ולאחר שראה את ממצאי מר"ג הודה כי הוא זה שחיבר והדפיס את המכתב האנונימי וציין את הסיבה לכתיבתו. מדובר היה בסכסוך בינו לבין עובד בכיר בחברה שאותו רצה להחשיד בכתיבת המכתב. הסיפור נגמר בפשרה כספית בין המנכ"ל לעובד.

 

בשני המקרים נכשלה מערכת בדיקת אמת באמצעות הפוליגרף והפיתרון המוצלח יותר היה של שיטת מר"ג (מד רגשות גרפי).

 

לפי שגב, לא רק במקרים המסובכים הללו נבחנה מערכת מר"ג, מערכת זו פענחה אף את רצח משפחת אושרנקו בראשון לציון. ענייני גרפולוגיה לא היו שם אלא זיהוי התנהגות המוזרה של אדם אותה ניסה שגב לנתח באמצעות המערכת שלו. הוא הכניס למחשב את נתוני ההתנהגות שהתפרסמו בתקשורת מיד לאחר הרצח, ולפי הממצאים נקבע כי הרוצח הוא טיפוס ציני עם נטייה תוקפנית, משיכה לספורט אתגרי (אכן הרוצח התגלה כמומחה לג'ודו) ועוד. לאחר שנתפס הרוצח לא נותר לשגב אלא לסמן V ליד ניתוח האישיות שערך. שיטה זו אף מזהה ניסיון ליפות ולשנות את כתב היד.


בניגוד לגרפולוגים רבים, מומחים ומוכשרים המתעסקים בניתוח אישיות, לשגב שיטה ליצור את כתבי היד מטקסטים מודפסים, מהתנהגויות ולפי צליל קול וצורת התבטאות. את אבחון חתכי פשע פיתח חזי שגב בתמיכת שרות בתי הסוהר.

 

חזי שגב, גרפולוג מדעי

 


עודכן ב: 06/08/2015