במצבם הטבעי של הדברים, בהתרחשות מקרה נזק, בידי הניזוק לתבוע בגין הנזק שנגרם לו מהמזיק, במידה ונגרם כזה, ישירות. אולם, באם בחר הניזוק לבטח את הסיכון של הנזק שעשוי להיגרם לו במסגרת חברת ביטוח, בידיו עומדת האפשרות לבחור ולהשיב את נזקו מהמבטח.


בדרך כלל בחירה של מבוטח באפשרות הגשת התביעה לפיצוי מהמבטח נובעת מהעובדה כי על המבוטח להוכיח למבטח מספר עובדות פשוטות להוכחה, הכוללות הוכחת עצם קרות מקרה הביטוח, כי עמד בתנאי פוליסת הביטוח שברשותו, המקרה הינו אחד מרשימת הסיכונים הכלולה בחוזה הביטוח שברשותו וכן כי פוליסת הביטוח בתוקף במועד קרות מקרה הביטוח. למבוטח אין צורך בהוכחה של אשם ורשלנות, הנדרשים בעת הגשת תביעה נזיקית כנגד המזיק.

 

מקור הזכות להגשת תביעת תחלוף


מאז שנת 1981, עקרון תחלוף בביטוח מבוסס על סעיף 62 בחוק חוזה ביטוח בו קבע המחוקק את התנאים בהם יכול מבטח להשיב לעצמו את הפיצוי ששילם למבוטח בגין קרות מקרה ביטוח מגורם הנזק.


הזכות להגשת תביעת תחלוף קמה למבטח בהתקיים מספר תנאים, הראשון שבהם כי פיצה את המבוטח בפועל, קודם להגשת התביעה. התנאי השני כי הפיצוי בוצע ע"פ תנאי הפוליסה והמבטח לא התנדב לפצות את המבוטח. התנאי השלישי והקשה להוכחה הינו הוכחת רשלנותו או הפרת חובה חקוקה על ידו שהביאו לקרות הנזק וכן את הקשר הישיר בין פעולתו או מחדלו של המזיק לקרות הנזק.

 

הצורך בביצוע תחלוף


מניעת הטבה מהמזיק - פיצוי המבוטח על ידי המבטח ומחילה לצד שלישי (בהעדר אפשרות תחלוף), יביאו להטבה עם המזיק שיצא נשכר מאחר והניזוק בחר לבטח את נזקו.


מניעת כפל תביעה של הניזוק - התחלוף מונע אפשרות של התעשרות ולא במשפט של מבוטח, תוך קבלת פיצוי כפל בגין נזקו, מהמבטח וגם מהמזיק, פן המנטרל גם את המוטיבציה של המבוטח להתרחשות מקרה הביטוח על מנת להתעשר שלא כדין.


חסכון - מטרה נוספת לתביעת התחלוף הינה חברתית כלכלית, בכך שמאפשרת למבטח השבת הפיצוי ולאחרונה גם את הוצאות הטיפול בתביעה, והמונעת הגדלת פרמיות המשולמות על ידי המבוטחים תמורת הביטוח.

 

הגבלת הזכות להגשת תביעת תחלוף


אפשרות התחלוף העומדת בידי המבטח הוגבלה בחוק וזאת על מנת למנוע פגיעה במבוטח בכך שאינה שוללת את זכותו להגיש תביעה כנגד המזיק לנזקים בגינם לא קיבל פיצוי מהמבטח, מניעת פגיעה במרקם יחסי קרבה בין המבוטח לקרובי משפחתו ועובדיו בכך שאינה מאפשרת הגשת תביעת תחלוף בעת שסיבת קרות הנזק הינה אירוע שהתרחש, שלא בכוונה, על ידי קרובו של המבוטח או עובדו. מאידך, מגנה על זכות התחלוף של המבטח במקרה בו המבוטח נקט בפעולות אשר פגעו בזכות התחלוף של המבטח.

 

לסיכום, התחלוף הינו אמצעי חשוב בהסדרת אפשרות מבטח להיפרע בגין פיצוי ששילם למבוטח, ובשנים האחרונות, בעקבות פסיקה בנושא, גם בגין הוצאות להן נדרש במהלך הליך הטיפול בתביעה. התחלוף מונע הטבה עם המזיק שלא יפרע בגין נזק שגרם, מונע פיצוי כפול ומקטין את המוטיבציה של מבוטח להגשת תביעות מיותרות מתוך כוונה לעשות עושר שלא במשפט ולבסוף תורם להקטנת עלויות פרמיות הביטוח.

ראיית פני עתיד - הצעת חוק דיני ממונות (קודיפיקציה), סעיפים 350 ו- 351, אינם משנים את ניסוח סעיף 62 בחוק חוזה ביטוח.