באחד מימי התורנות שלי כעו"ד שמאמת חתימות וחותם על תצהירים באחת מלשכות ההוצאה לפועל במרכז הארץ, נדהמתי! ממה נדהמתי? על כך אענה במאמר זה.


נדהמתי מהתמימות ומחוסר הידע של רוב מכריע מהחייבים אשר מכתתים רגליהם ללשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ, פעם בשביל חקירות יכולת ופעמים בשביל תשלום שובר או התייצבות בפני רשם ההוצאה לפועל ואינם מבינים כי כל עוד הם מצויים תחת הליכי הוצאה לפועל הם נותנים יד להנצחת חובותיהם שלא במודע.


באותו רגע מכונן, החלטתי כי עליי להקדיש את כישוריי והבנתי המקצועית בתחום למען החייבים.


במאמר זה, אנסה לפקוח ולו במעט את עיניהם של החייבים אשר נמצאים תחת נטל כלכלי ונפשי קשה ואינם מצליחים לראות את האור בקצה המנהרה החשוכה. כיום חייבים בהוצאה לפועל אשר נקבע להם צו תשלומים או מצויים תחת תיק איחוד או מוגבל באמצעים משלמים מידי חודש סכום מסוים, אך הפלא ופלא החוב איננו קטן אלא להפך החוב רק גדל ותופח לממדים עצומים וזאת עקב הריביות המטורפות והקיצוניות הנהוגות בהליכי הוצאה לפועל.


בדוחו האחרון של מבקר המדינה, השופט בדימוס מר יוסף חיים שפירא, פורסמה ביקורת נוקבת וקשה מאוד כנגד מערכת ההוצאה לפועל. מבקר המדינה גילה ליקויים חמורים בפתיחת תיקים בהוצאה לפועל וחיוב לווים בריביות החורגות מהמותר על פי החוק, בהיקף הנאמד על פי הערכות במיליארדי שקלים.


בדו"ח זה קרא המבקר לבנקים ולרשויות המקומיות לפעול להשבת הכספים שנגבו שלא כחוק מבעלי החוב, עוד קבע מבקר המדינה כי הכשלים אינם "טכניים" בלבד אלא פגמים מהותיים המחמירים את מצבם של בעלי החוב מול התובעים.


לאור כל מה שציינתי עד כה, ניתן להסיק מסקנה חד משמעית וברורה והיא: שחייב בהוצאה לפועל צריך לצאת מהמערכת הנוקשה והלא מיטיבה עמו בלשון המעטה ויפה שעה אחת קודם. הכיצד עושים זאת?


משרדנו סער - סלם ושות' אשר מתמחה בדיני חדלות הפירעון מציע מגוון מסלולים עבור החייבים בהוצאה לפועל, המכנה המשותף לכל המסלולים הוא שבסופו של יום עלינו להוציא אתכם החייבים מהמערכת הקשה והאגרסיבית של ההוצאה לפועל אל חיים ללא חובות.


הבנות פרטניות


מסלול זה ייחודי והוא מתנהל אל מול הנושים או הזוכים ללא כל התערבות של מוסד או גורם שיפוטי. המדובר בהבנות פרטניות מסחריות אל מול הנושים וניהול משא ומתן עיקש אשר יוביל למחיקה מקסימאלית של החוב (עד 90% מחיקת חוב), לאחר שהחוב קובע ונוצרה הבנה של החייב אל מול הנושה כעת ניתן לעלות לשלב ההבנות המשפטיות, הווה אומר עריכת הסכם/ חוזה בין החייב (לעיתים צד ג' תלוי בנסיבות) לבין הנושה/ זוכה.


לאחר הסכם זה מתחייב הזוכה/ נושה לגשת ללשכת ההוצאה לפועל שבה מתנהל התיק ולסגור את תיק ההוצאה לפועל בצורה סופית וחלוטה.


הליכי פשיטת רגל: סעיף 19א' לפקודה


המדובר במסלול שמתנהל תחת עינו הפקוחה של בית המשפט המחוזי שבאתו מחוז אשר בו מתגורר החייב.


בהליך זה אשר מהווה הצעה להסדר נושים ומנוהל על ידי בית המשפט המחוזי והכנ"ר (כונס הנכסים הרשמי) על החייב להציע הצעה כלכלית למחיקת החוב (לפחות 30% מסך החוב בשלב זה, שיעברו סינון מסוים) במידה והנושים יסכימו להצעה לפי כל הכללים המצטברים שלא אפרט אותם כאן כי קצרה היריעה, אזי החייב בכפוף לתשלום ולעמידה בתנאי ההצעה וההסדר יזכה לקבל הפטר (מחיקת חוב והפטרתו) ללא הכרזתו כפושט רגל כלל.


הליך פשיטת רגל


ברפורמה החדשה המדובר במצב שבו אין לחייב יכולת כלכלית נזילה והוא איננו יכול להעמיד 30% מסך החובות (לאחר סינון) ואין לו ברירה אלא לפנות לטרקלין פשיטת הרגל בכדי למנוע את ההגבלות הקשות (רישיון נהיגה, עיקולים וכיוצא בזה) המוטלות כנגדו.


בהליך זה אשר בסופו (כ-18 חודשים מיום מתן צו הכינוס) יוכרז החייב כפושט רגל. יקבל החייב הגנה מפני הנושים ויוסרו כנגדו כל ההגבלות בהוצאה לפועל מלבד צו עיכוב יציאה מן הארץ, הקמת תאגיד, בעל מניות וכדומה בתוך כך יזכה החייב למעט "אוויר" ו"שקט תעשייתי" מהנושים אשר נקטו נגדו הליכים אגרסיביים במערכת ההוצאה לפועל.


השלב הראשון של ההליך כפי שצוין נמשך כ-18 חודשים שבהם יידרש החייב לשלם תשלומים חודשיים כפי שיושתו עליו בראשית ההליך באמצעות צו הכינוס. על החייב יהא לעמוד הן בצווי התשלומים והן בהגשת דוחות דו חודשיים של הכנסותיו והוצאותיו השוטפות למנהל המיוחד (בעל תפקיד שאותו ממנה בית המשפט בהמלצתו של כונס הנכסים הרשמי).


בשלב זה יש לנושים 6 חודשים מיום מתן צו הכינוס להגיש תביעות חוב אל המנהל המיוחד, לאחר שהמנהל המיוחד מכריע בתביעות החוב ומסנן אותם הוא מגבש תכנית פירעון בהתאם ליכולות הכלכליות בהווה ובעתיד (כושר השתכרות עתידי) של החייב. תכנית הפירעון תוצג בפני הכנ"ר ותובא להכרעתו של בית המשפט המחוזי במסגרת דיון שיסכם את השלב הראשון בהליך.


השלב השני - מימוש תכנית הפירעון אשר עם השלמתה על ידי החייב, תיק זה מסתיים והחייב יכול לזכות בהפר מחובותיו אשר יאפשר לו לפתוח דף חדש בחיים ולצאת לדרך חדשה ונטולת חובות. יש לציין כי על מנת למקסם את היתרונות שמעניק הליך פשיטת הרגל, שלא תמיד מתאים לכולם. וכפי שכבר ציינתי בתחילת המאמר ישנם מסלולים רבים שכולם בסוף מובילים לאותו מקום של יציאה מהחובות לעבר עתיד ללא חובות כלל.


משרדנו סער-סלם עוסק ומתמחה בהתאמה למסלול האסטרטגי המתאים לאותו חייב בהתאם ובכפוף לנסיבות. ונסיים בברכת סוף טוב לכל חוב וביחד נצא לדרך חדשה נטולת חובות.