"גלובליזציה" היא מונח המתאר את המהפכה הנוכחית בגישה לשווקים ובשיווק. לגלובליזציה יש השפעה מרחיקת לכת על עסקים קטנים המציעים שירותים לכל העולם שתקציב השיווק שלהם מוגבל. לרוב הדיון בגלובליזציה מתרכז ביתרונותיה אך מתעלם מהאתגרים שהיא מציבה לבעלי חנויות קטנות או עצמאים.


חסרונות אלה כוללים תחרות מחירים, ענייני מטבע, ונוכחות פיזית בשוק. במאמץ מכוון ניתן לא רק להתגבר על החסרונות האלה, אלא גם להפוך אותם ליתרונות.


הבעיה הראשונה של הגלובליזציה היא אסימטריות של מחירים


לדוגמא, כתושב ישראל, יוקר המחייה ועלות הפעלת העסק שלי גבוהים מאלה של המתחרים שלי במדינות מסוימות, כמו הודו וסין, ונמוכים מאלה במדינות אחרות, כמו גרמניה וצרפת. מצד שני, המחיר שניתן להשיג באינטרנט הוא פונקציה של תחרות בינלאומית. המשמעות היא שעסקים קטנים במדינות היקרות יותר אינם יכולים להתחרות מבחינת המחיר עם עסקים בעולם השלישי.


כדי להתגבר על חוסר שוויון זה, יש להדגיש את האיכות בשיווק ובייצור. אמנם יש לקוחות עבורם האיכות אינה חשובה או אינה נדרשת, אך בכל זאת עבור לקוחות רבים האיכות משמעותית מאד. במקום להתלונן על המחירים הנמוכים של אחרים, עדיף לחפש לקוחות המוכנים לשלם יותר עבור מוצר טוב יותר. ספקי שירותים בעולם המפותח יכולים להרשות לעצמם לעבוד על פחות פרויקטים אם הם מתרכזים באיכות וגובים מחיר סביר בהתאם.


בנוסף, ניתן לשווק את היתרונות של התמחות ושל ידע מקומי. לדוגמא, מתרגם עצמאי לגרמנית המתגורר בגרמניה יכול לבצע עבודה טובה יותר מבחינת השפה העכשווית והלוקליזציה מאשר מתחרה המתגורר באסיה. כך ניתן להפוך את החיסרון לכאורה של מגורים במדינה מפותחת ליתרון, דרך התמקדות בידע מקומי ובאיכות.


השלכה נוספת של עסקים בינלאומיים היא ריבוי המטבעות


כדי לשרת לקוחות ברחבי העולם, על העסק לעבוד עם יורו, דולרים, ומטבע מקומי, לכל הפחות. דרישה זו יוצרת שתי בעיות. קודם כל, המחירים נוטים להישאר קבועים לאורך זמן כיוון שקשה לעצמאים להעלות תעריפים. אך שערי המטבע אינם יציבים. למשל, לאורך השנה האחרונה, שער הדולר לעומת השקל נע בין 3.7 ל- 3.98, בעוד שער היורו נע בין 3.98 ל-4.4. משמעות הדבר בפועל היא שההכנסה הריאלית עבור השירותים משתנה כל הזמן, לעיתים לרעה.


כמובן, עסקים באירופה או בארה"ב יכולים לתמחר את שירותיהם במטבע המקומי ולהעביר את הבעיה אל המשלם, לטוב ולרע. ספקי שירותים המתגוררים בארצות בעלות מטבעות שונים מקבלים תשלום במטבע זר ללא קשר לשער המטבע וערכו הריאלי, לפעמים תוך אובדן הכנסה משמעותי. בנוסף, ישנן עלויות של עמלות בנק עבור העברת המטבע הזר והמרתו למטבע מקומי. אם מחשבים את העלויות האלה, הפסדי ההעברה יכולים להגיע ל- 5%-6% מהסכום ברוטו.


לספק הבינלאומי אין אפשרויות רבות להגבלת הנזק. אם זה מתאפשר, כדאי לסכם עם הלקוח על עדכוני מחירים פעם או פעמיים בשנה. אפשרות זו נדירה, אך ניתן לפחות לנסות להשיג הסכם כזה. כאשר מקבלים תשלומים מחו"ל, אפשר לשקול לפתוח חשבון בנק בחו"ל ולבחון את העמלות והעלויות עבור המשלם ועבור מקבל התשלום, ואת התנאים עבור לקוחות שאינם תושבים.


לדוגמא, ישנם בנקים בארה"ב שאינם דורשים עמלה על העברות בנקאיות בדולרים לחשבון אצלם ודורשים סכום קבוע עבור משיכת מזומנים. הבנקים באירופה חמדנים יותר (כיוון שיש שם פחות תחרות), ויתכן שבעבודה עם לקוחות אירופאיים, עדיף להשתמש בפתרון לא בנקאי, למשל פייפאל.


המטרה היא לעודד לקוחות לעבוד עם עסק המציע אפשרויות נוחות וזולות לתשלום מבלי להוסיף עלויות לבעל העסק עצמו. כך, למרות שאי-אפשר לפתור את הבעיה לחלוטין, ניתן להשיג יתרון תחרותי לעומת עסקים אחרים.


החיסרון הגדול עבור עסקים קטנים בשוק הגלובלי הוא היעדר נוכחות פיזית בשוק המקומי


לעסק באינטרנט יש רק שם, ללא פנים או אישיות, גורמים חשובים בהשגת הפרויקט הראשון ובשמירת על נאמנות לקוחות. ניתן לפצות על חוסר היכולת לפגוש אנשים רק דרך יצירת נוכחות חזקה באינטרנט, בעיקר דרך אתר אינטרנט.


הרושם הראשוני נוצר על ידי פרטים קטנים באתר, כגון איות נכון, ניווט נוח, פרטי התקשרות מלאים, וטקסטים תמציתיים. ניתן להוסיף על הרושם המקצועי באמצעות מתן מענה מהיר ויעיל לפניות.


תקשורת טובה היא המפתח ליצירת קשר עסקי באינטרנט. למעשה, במקום להוות חסרון, התלות בתקשורת כתובה יכולה לשמש כלי חשוב לבעלי עסקים קטנים. לא כולם כריזמטיים ויפים, או בעלי הצבע או המגדר הנכונים, מאפיינים היכולים להיות גורמים חשובים בשיווק אישי. האינטרנט מאפשר לאנשים רגילים ליצור, בעצמם או דרך שכירת שירותי מקצוענים, את הרושם שהם רוצים להעביר.


בעל העסק הקטן יכול להציב את השירות מעל אישיותו והופעתו, ולהגיע כך לשווקים קשים להשגה. ברור שנדרשת מודעות ופעילות של העצמאי ליצירת דימוי מקצועי זה, אך התוצאה מייצרת נוכחות ווירטואלית יעילה.


האינטרנט אינו רק מקום של שפע עבור משווקים. קיימים בו אתגרים משמעותיים לעסקים קטנים. עסקים הפועלים באינטרנט חייבים לקחת בחשבון את חוסר השוויון בשוק הגלובלי, את ענייני המטבע, ואת היעדר הנוכחות הפיזית. ניהול נאות של אתגרים אלה יכול להפוך את החסרונות ליתרונות עבור ספקי שירותים קטנים ברחבי העולם.


מאת: סטיבן ריפקינד