צמח הקנאביס הוכח כבעל סגולות רפואיות הנחשבות כיעילות ואפקטיביות לטיפול רפואי במחלות, כאבים, התקפים ועוד. צריכת הצמח במינון מתאים נמצא כמרגיע, מנטרל תופעות שונות כגון בחילה, משפר את ההרגשה הכללית, מגביר ערנות ומשכך כאבים.


הקנאביס הרפואי מיועד לטיפול במספר מקרים מצומצם אשר מנויים בנוהל 106 של משרד הבריאות אשר נבדקו על ידי משרד הבריאות. למרות הנוהל המדובר, אנו עדים למקרים רבים בהם גם חולים אשר מחלתם אכן מנויה בנוהל אינם מקבלים את הרישיון לשימוש בקנאביס הרפואי עקב סיבות רפואיות, מנהליות או בשל סיבות שאינן ברורות כלל.


במקרה בו נדחתה הבקשה לרישיון האופציות העומדות בפני החולה הן להגיש ערר על ידי עורך הדין או לחלופין להתחיל בתהליך חדש הכולל עבודה משפטית, המלצות מומחה רפואי והתנהלות מול משרד הבריאות.


המקרים בהם ישנה זכאות להגשת בקשה לרישיון לקנאביס רפואי:


1. מחלות כאב כרוניות:


למטופלים הסובלים ממחלת הפיברומיאלגיה או לחולים אשר סובלים מכאב נויראופתי כגון מיגרנה, שבר שלא התאחה כראוי, בליטות דיסק, פיברומיאלגיה ועוד.


2. גסטרואנטרולוגיה:


למטופלים הסובלים ממחלת קרוהן, הקוליטיס ונחלות מעיים וקיבה.


3. אונקולוגיה:


לצורך טיפול בכאב ממקור סרטני בשלב גרורתי למטופלים בזמן טיפול בכימותרפיה ועד חצי שנה מסיום הטיפול.


4. מחלות זיהומיות:


למטופלים הסובלים מאיידס וממחלות זיהומיות בהן רמת CD4 של המטופלים נמוכה מ-400.


5. אפילפסיה:


מי שאובחן עם אפילפסיה קשה וסובל מהפרעות תפקודיות מהותיות והתקפים העלולים לגרום לסכנת נפילה וחבלה במשך שנתיים לפחות.


6. פסיכיאטריה:


מי שאובחן עם PTSD - פוסט טראומה בגרת חומרה בינונית לכל הפחות וסובל מהפרעת הדחק במשך יותר משנתיים, עקב שירותו הצבאי או טראומות אחרות.


7. הנוירולוגיה:


למטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה, פרקינסון ותסמונת טורט.

8. טיפול הפליאטיבי:


למטופלים סופניים (תוחלת חיים צפויה של עד חצי שנה).

בשנים האחרונות אנחנו עדים לקנאביס רפואי כתרופה מצילת חיים לחולים ועל כן עדים אנו לחולים רבים הפונים למשרד הבריאות בבקשה לרישיון לקנאביס הרפואי בתקווה לשיפור במצבם הרפואי.


גם היום לא קל לחולים אשר אובחנו כסובלים מאחת המחלות להשיג את התרופה, וזאת עקב כשלים כאלו ואחרים בבירוקרטיה או ביצוע פעולות שגויות. לכן, כדאי לפנות לעורך דין העוסק בתחום זה כדי לקבל הדרכה, ייעוץ וליווי עד לקבלת הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי.
במידה ובקשתכם נדחתה ניתן להגיש ערר על החלטת משרד הבריאות או לחלופין להתחיל תהליך חדש על ידי עורך הדין.


כיצד מתבצעת הגשת ערר?


עורך הדין המטפל בתיק יגיש ערר למשרד הבריאות בליווי מסמכים רפואיים ומנהליים. הערר ידון בועדה המתכנסת אחת לחודשיים שתבחן את התיק מחדש ואף תיצור קשר עם עורך הדין במקרה הצורך למתן הוראות. במצב בו יתקבל הערר עורך הדין ידאג לטיפול המשפטי, להעברת האישורים הנוספים ולהתנהלות מול משרד הבריאות עד לקבלת הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי.


מאת: טל-אור מועלם, עורכת דין

 

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול משרד הבריאות ובנזקי גוף.


האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.