רוכשי דירות רבים נתקלים ברגעים של חוסר ודאות ממש רגע לפני הרכישה. אתם עורכים ומבצעים בדיקות רבות טרם הרכישה. מגיעים לרגע האמת ואז צצות השאלות האמתיות, אבל אנחנו כבר עייפים מהמסע ואין לנו רצון כלל לבדוק את אותן השאלות, וזה השלב שבו אנו בעצם מקצרים תהליכים.


רוב הרוכשים בוחרים להתעלם מהשאלות האלו עקב ייאוש ועייפות מהתהליך בדרך לתוצאה המיוחלת רכישת הדירה.


לכן הכנו לכם רשימה בסיסית וקצרה של הדברים החשובים באמת לבדיקה. אם כבר להתעייף אז בכל השאר ולא בזה.


במי להיעזר בתחילת התהליך?


דירה מקבלן או יד2? יש לזכור שבדירות יד 2 הדברים כבר קיימים בדירה, מזגנים מטבחים משודרגים וכן הלאה. אבל בנוסף בדירות הקבלן כל החיבורים והתוספות הם על חשבון הקונה. יש להבין שחיבור לגז, חשמל ומים והתקנת המונים כרוכה בתשלום. בשנה הראשונה יחולו התיקונים בדירה על חשבון הקבלן והמתקינים. יש לייחס לנושא זה חשיבות רבה מכיוון שעלויות ראשוניות יכולות לשנות את מצב ההון הראשוני למשכנתא.


בעלי מקצוע זו לא רשות, זוהי חובה. ברכישה של מעל מיליון שקלים לחפש איך לחסוך פחות מ-5% משווי הדירה פשוט לא נכון כלכלית או נפשית.


אלה בעלי המקצוע הנדרשים


א. עורך דין: מומלץ כבר בתחילת הדרך לבחור עו"ד לליווי העסקה ולהתייעצות, רוב עו"ד לוקחים תשלום סמלי בתחילת הדרך לייעוץ ותשלום זה מתקזז במהלך רכישת הדירה, רצוי לדעת ולבדוק האם כל הדרכים שלכם מבחינה משפטית תקינות ובשלב מאוחר יותר טרם חתימה על מסמך כזה או אחר בדיקה התחלתית על ידי עו"ד אשר מתמחה בתחום הנדל"ן.


ב. יועץ משכנתאות: ישנם יועצים רבים, אבל חשוב מאוד לבחור יועץ בלתי תלוי. לרוב אנשים הולכים לבנקים ובודקים את ההצעות ורק לאחר מכן מעבירים את העבודה ליועץ. פה קיימת טעות, ברגע שהבנק נתן הצעה יהיה הרבה יותר קשה לאותו יועץ חיצוני לשנות את התנאים. לכן בחרו יועץ ותבדקו אותו לאחר מעשה טרם התשלום.


ג. מתווך: מקובעת הדעה אצל רוכשי הדירות כי מתווך הוא סוחט הכספים של העסקה. זכרו שקניית דירה היא העסקה הכי משמעותית מבחינה כספית שאדם מבצע בחייו, ולכן חיוני שאת העסקה ילווה בעל מקצוע, כלומר מתווך. מעבר לכך, בהרבה מקרים המתווך יכול לחסוך כסף על ידי הורדת מחיר הרכישה במשא ומתן מול המוכר. על כל אלה יש להוסיף את החיסכון בזמן ואת הדירות שנמצאות בבלעדיות המתווכים כך שאינן ניתנות לרכישה באופן פרטי.


ד. יש לזכור כי מי שרץ, מחפש, בודק ובסוף יכול גם לא למכור דהיינו להרוויח, הוא אותו מתווך. אינני רואה בעיה בתשלום שכרו של המתווך שיסוכם מבעוד מועד עבור שירות שמועיל ולא שירות שיכולת לעשות לבד.


האם אנחנו כקונים מחויבים בבדיקת הנכס טרם הרכישה? מה עלינו לבדוק?


א. תקדים שיצא לא מזמן העיד כי למרות חובתו של הקונה לבדוק את הנכס טרם הרכישה, גם אם לא נבדק אין להחיל עליו את אחריות האשם התורם.


ב. בכל זאת רצוי תמיד לבחון את המצב המשפטי והפיסי של הנכס. מבחינה פיסית האם יש נזילות, הקירות בנויים מגבס או, בטון או בלוקים וכן הלאה. ומבחינה משפטית לבדוק למי שייכת הדירה ומה החבות שקיימת עליה.


האם אנחנו עומדים בתשלומים? מה קצב התשלומים?


כאשר הבנק נתן לכם אישור עקרוני לסכום איקס לא אומר שגם הדירה תקבל את אותו הסכום. ישנם בנקים שיש להם תנאים מסוימים, לדוגמא: בבנק איקס נותנים משכנתא של עד 60% לדירות ללא מעלית מקומה שלישית ומעלה. מדוע? כי קשה יותר למכור את הדירה. לכן חשוב לבדוק גם את היכולות שלכם בבנק וגם את הדירה.


מצאתם דירה ואתם מעוניינים לרכוש אותה. לא חותמים על זיכרון דברים! זהו חוזה לכל דבר והוא מחייב במידה כזאת או אחרת. שכרתם עו"ד תקבעו תאריך לחוזה.


אם אתם עומדים בגבול ההון העצמי, רצוי מאוד לקחת שמאות מוקדמת למשכנתא. לפעמים המחיר שאתם מחליטים לרכוש והמחיר של השמאי שונים, גם שינוי קטן יכול להשפיע על יכולת רכישת הדירה. לכן במקרים אלו ההמלצה שלי היא תמיד שמאות מוקדמת, קצת יותר יקר אבל נותן לנו ביטחון. בחלק מהמקרים ניתן להשתמש בשמאות המוקדמת בבנק.


לסיכום, דע את מגבלותיך, כדאי להשקיע מאמץ וזמן רק בדברים שהם בתחום מומחיותך, כדי להשתמש בצורה יעילה במשאבים ובכוחות. לגבי נושאים שאתה מבין בהם פחות, היעזר במומחים בהתאם לצרכיך.

 

בכל עניין ודבר בנושא, משרדנו ידע לתת את הפתרון החל מייעוץ ועד לפעולה או מנע.

 

הבהרה: האמור לעיל הוא תוכן כללי, ולא ניתן לראות בו כהמלצה או חוות דעת משפטית. לקבלת חוות דעת משפטית מקיפה ובהתאם לנסיבות העניין, ניתן לפנות אלינו.