עם כניסת השנה החדשה ייכנס לתוקפו התיקון לחוק "חייבים מוגבלים באמצעים", הוא "חוק השמיטה". כשמו, ל"חוק השמיטה" אופי יהודי מסורתי. החוק מגלם ערכים של צדק חברתי, הושטת יד לחלש ומעוטי היכולת אשר נדחקו לשולי החברה בעשורים האחרונים.


תזמון כניסת החוק לתוקף בסיומה של שנת השמיטה בסימן המצווה העומדת מאחורי שנת השמיטה, בין היתר, מחיקת חובות ללווים אשר במהלך שבע השנים האחרונות לא הצליחו להחזיר הלוואתם. ההבנה העומדת ביסוד שמיטת הכספים היא שאם עד היום לא הצליחו הלווים להשיב את הכספים, סביר להניח כי הסיכויים להשיב את הכספים בעתיד קלושים ביותר. לכן החברה מקבלת על עצמה מחילה על החובות לטובת מתן הזדמנות לחיים חדשים לחייבים ללא חובות.


הדרך לתיקון החוק


"מוגבל באמצעים" הוא אדם בעל חובות כבדים, ללא נכסים מלבד משכורתו. בהסדר החקיקתי הנקרא "חייב מוגבל באמצעים" אשר קם במטרה להגן על חייבים מנושים, ולאפשר לחייבים תשלום חובות בצו תשלומים מזערי. בפועל אין בתשלום הצו בכדי לכסות את הריבית החודשית המצטברת בתיקי ההוצאה לפועל, וכך נוצר מצב קשה, מקום שבו החוק אמור היה להקל על חייבים אלו ולגרום בהדרגה לצמצום החובות, קרה בדיוק ההיפך ועם השנים החובות תפחו פי כמה וכמה. חייבים אלו נפלו לתהום שחורה ועמוקה הרבה יותר, אשר ממנה כמעט בלתי אפשרי לעלות.


נוסף על כך, לצד פריסת החובות, מוטלות על חייבים מוגבלים באמצעים הגבלות ביציאה מן הארץ, בפתיחת חשבון בנק, בשימוש בכרטיסי אשראי ובלקיחת חלק מתאגיד.


חייבים אלו נמצאים במצב של חוסר אונים, חוסר תקווה ואי יכולת להשתקם בחיים, כאשר הם שבויים במערכת ההוצאה לפועל שנים ארוכות. במרוצת השנים החובות תופחים ומונצחים, ואין החייב או הנושה יוצאים נשכרים, ומכאן עלה הצורך לתיקון חוק "חייבים מוגבלים באמצעים" וכך נולד "חוק השמיטה".


עיקרי "חוק השמיטה"


הסמכת רשמי ההוצאה לפועל לתת הפטר מחובות ל"חייבים מוגבלים באמצעים" אשר הליכי הגבייה מולם מוצו והם לא צפויים להביא תועלת משמעותית לנושים. הפטר אשר יינתן על ידי רשמי ההוצאה לפועל שווה במהותו להפטר הניתן מכוח פקודת פשיטת רגל.


תנאים לקבלת ההפטר המיוחל


- חייבים המוגדרים במערכת ההוצאה לפועל "חייבים מוגבלים באמצעים" בחמש השנים האחרונות.


- חייבים אשר הסתבכו בחובות כבדים בתום לב.


- סך החובות עד 800,000 שקלים.


- חוב לנושה יחיד אינו עולה על 400,000 שקלים.


- חייבים אשר הליכי הגבייה מולם במסגרת ההוצאה לפועל מיצו את עצמם, ולא מובילים לכל תועלת כספית לנושים.


- חייבים ללא נכסים או שלא נותרו בבעלותם נכסים הניתנים למימוש לטובת פירעון החובות.


- אין בקשת פשיטת רגל תלויה ועומדת לגבי החייב.


חייבים העומדים בתנאי החוק יוכלו להגיש בקשה לקבלת ההפטר לרשם ההוצאה לפועל. הרשם יערוך בדיקה האם החייב אכן עומד בדרישת החוק. אם החייב עומד בדרישת החוק, תפורסם הודעה על פתיחת הליך מתן ההפטר עבור החייב ברשומות ובעיתונות. במקביל תישלח הודעה אישית לכל נושה של החייב אודות פתיחת ההליך לקבלת הפטר עבור החייב.


נושה הסבור כי קיימת מניעה למתן הפטר לחייב מסיבות שונות המנויות בפקודת פשיטת רגל, יוכל להגיש התנגדות מנומקת לרשם ההוצאה לפועל תוך שלושה חודשים מיום קבלת הודעת ההפטר בעניינו של החייב.


בהקשר זה יצוין כי אין כוונת המחוקק ב"חוק השמיטה" להושיע ולגאול חייב ממצוקתו על חשבון ערימת עוול ונזק לנושה. לכן אם הנושה יוכיח כי ייגרם לו נזק כלכלי עקב מחיקת החוב או שהחייב אינו עומד בתנאי החוק, החוב לא יימחק.


"חוק השמיטה" הוא חוק מהפכני ואמיץ, מטרתו החוק תיקון עוול של שנים והענקת הזדמנות שנייה ותקווה לעשרות אלפי משפחות הכלואות במערכת ההוצאה לפועל כבר שנים ארוכות. ימים יגידו האם החוק זכה להגשים את עצמו.