לאחרונה פנתה אליי לקוחה אשר באופן מפתיע לחלוטין בעלה הודיע לה כי הוא עוזב את הבית. היא נותרה עם 3 ילדים קטנים, ועם המון שאלות. פתאום היא מצאה עצמה לבד, מתמודדת עם מצבים שונים וקשים מול הבעל, הילדים ועצמה ואין לה כל מושג באשר לזכויות שלה בתהליך.


הבעל אשר עד אותו היום היה שותף פעיל לכל החלטה, היה לפתע בדמות "האויב", שעשוי להשתמש במילים ומעשים שלה כנגדה.


המדובר במקרה מוכר ורווח מאוד, בו לזוג ילדים, קטינים לרוב, אשר מי מהצדדים מחליט "לפרק את החבילה" ללא כל הכנה מוקדמת. הצד הנעזב, נותר המום, מבולבל, לא מוכן ולעיתים אף מוכן לעשות רבות על מנת להשיב את הגלגל לאחור ולחזור לחיי המשפחה המוכרים והיציבים.


בני הזוג אינם מסדרים את הסוגיות ה"בוערות" בתחום כמו הסדרי ראיית ילדים, מזונות וחלוקת רכוש. בן הזוג העוזב חושב קדימה על החיים המצפים לו ורק רוצה להתקדם, ואילו בן הזוג הנעזב נותר עם השאלות מה לא היה בסדר.


מדוע חשוב להסדיר נושאים כמו הסדרי ראייה לפני שבן הזוג עוזב את הבית?


באם הצדדים אינם דנים בינם לבין עצמם בטרם עזיבת בן הזוג את הבית, באשר לנושאים אלו, סבירות קלושה ביותר כי הנושאים יוסדרו לאחר מכן ללא התערבות חיצונית מקצועית. שכן, כל אחד ממשיך בחייו התובעניים, כל אחד בנתיב שלו, היכולת והזמן לשוחח באופן אישי בין בני הזוג לבד על הנושאים האלו לא מתממשים.


מה עוד שכל אחד מהצדדים ניזון מ"ייעוץ" והכוונה שמקבל מבני משפחה, חברים, מכרים, שכנים ועמיתים לעבודה. כולם בעלי כוונות טובות - אך ללא ידע מקצועי או בעלי כלים כדי לסייע ולקדם פתרון.


רוצה לומר, פרידה של בני זוג הינה בעלת השלכות רבות הכרוכות בהתנהלות חיי היום יום, בעיקר במקרה בו מעורבים קטינים. מי יאסוף מחר את הילד מהחוג, מי יערוך קניות לשבת, מי ילך ליום הורים בבית הספר ומי יישאר עם הילדים בבית- עוד ועוד שאלות יום יומיות שלפתע התשובות אינן ברורות.


זוגות רבים חיים תקופה ארוכה בנפרד ללא הסדרת סוגיות אלו וצוברים כעסים, משקעים ורגשות שליליים. כאשר הם מבינים שאין ברירה אלא להסדיר את הדברים הפערים הרגשיים כל כך גדולים עד כי אין בסיס לגיבוש הסכם גירושין ראוי והוגן, ומשם הדרך לערכאות משפטיות והוצאות כספיות כבדות הינה קצרה.


לכן אפוא, טוב יעשו הצדדים אילו יקדימו ויטפלו בנושאים בוערים אלו, ואם אין שיתוף פעולה, קיימת חשיבות גדולה מאוד לכל אחד מהצדדים לדעת את זכויותיו וחובותיו בהליך הגירושין עוד בשלבים הראשוניים, שכאמור הינם בעלי השלכה על העתיד.


אין באמור להוות ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין להסתמך עליו. מידע משפטי הוא דינמי ומתפתח, תלוי נסיבות ומשתנה, על כן כל שימוש שייעשה באמור לעיל יהיה באחריות העושה בלבד.