ובכן, התשובה לכך היא - כן. בהתאם לחוק לימוד חובה תש"ט - 1949, ביטוח תאונות התלמידים לתאונות שהתרחשו מחוץ לכותלי המוסד הלימודי ומעבר לשעות הפורמליות. ביטוח זה תקף 24 שעות במהלך כל ימות השנה ומכסה מקרים שהתרחשו במוסד הלימודים, בבית, בחוג ואף בטיול בחו"ל.


וזוהי לשון החוק: "מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף זה יהיה מבוטח בביטוח תאונות אישיות, באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד; רשויות החינוך המקומיות יתקשרו בחוזה ביטוח כאמור עם מי שזכה במכרז שנערך לפי הוראות סעיף 198ב לפקודת העיריות, ובהתאם להסדר שנקבע באותו סעיף".


החוק מחייב את רשות החינוך המקומית לערוך את ביטוח תאונות התלמידים לכל אחד שחוק לימוד חובה חל עליו


באופן עקרוני כל ילד מגיל 3 ועד גיל 18 מבוטח בביטוח זה אשר ממומן על ידי הרשות המקומית ומכסה את מרבית סוגי הפציעות בהם זכאי התלמיד לפיצוי. הדבר כולל: נפילה, פציעה ממתקני שעשועים או מתקני כושר, פציעה מזכוכית או מחפצים חדים, תאונות אופניים וקטטה.


ביטוח זה אינו מכסה מקרי טרור, תאונות עבודה אשר הזכאות לפיצוי ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי, ותאונות דרכים שלהן קיים ביטוח בנפרד. מקרים של מחלה או נכות נפשית גם אינה מכוסה בביטוח זה פרט למקרים של הטרדה מינית.


ישנם שני מסלולים לקבלת פיצוי במקרה תאונה לתלמיד: תביעת הביטוח המדובר ותביעת נזיקין. יש לדעת, כי תביעת ביטוח תאונות תלמידים אינה פוגעת בזכות להגיש תביעת נזיקין באם הפציעה או חלילה המוות נגרמו כתוצאה מליקוי כלשהו של גורם אחראי. זאת אומרת, שאפשר לתבוע במקביל הן את ביטוח התלמידים והן תביעת נזיקין.


ההבדל בין שתי התביעות הוא אחד עיקרי


כדי לתבוע תביעת נזיקין נדרש להוכיח כי ליקוי או התנהגות מסוימת גרמה לפציעה. לדוגמא - ליקוי בסביבה הפיזית, פעילות מסוכנת שבוצעה ללא אישורים מתאימים, פעילות שבוצעה ללא הציוד המתאים ואף פעילות שבוצעה ללא השגחה אחראית מספקת. לעומת זאת - בתביעת ביטוח התלמידים לא עולה שאלת האחריות או הוכחת רשלנות. גם כאשר מדובר בתאונה עצמית ניתן לדרוש פיצוי על פי תנאי הפוליסה.


חוק הביטוח קובע התיישנות מקוצרת של 3 שנים ולא 7 שנים כפי שקיים בדין הרגיל. אך היות ומדובר בקטינים בדרך כלל אזי תקופת ההתיישנות נמנית החל מגיל 18, קרי: אם קטין נפצע בגיל 10 רשאי הוא לתבוע עד הגיעו לגיל 21 על המקרה המדובר. האמור הוא לגבי תביעת ביטוח תאונות התלמידים ולא לגבי תביעת נזיקין שבה ההתיישנות היא 7 שנים ממועד קרות המקרה.


חשיבות רבה יש לייחס לתיעוד האירוע ולכל הקשור בו: תיעוד עדים אם קיימים, וידוא כי בכל רשומה רפואית ישנה התייחסות לאירוע המדובר או המשך טיפול לאותו האירוע, שמירה על כל הקבלות ותיעוד כל ההוצאות הקשורות לאירוע (ניוד, השגחה, טיפולים פרטיים וכדומה). אם המדובר הוא בכשל בטיחותי או ליקוי שגרם לפציעה (היעדר שלטי אזהרה, רצפה חלקה, מכשול, מתקן מסוכן, היעדר תאורה וכדומה) רצוי לצלם את המקום בתוספת תאריך על התמונה.


במקרה של תאונת דרכים חשוב לברר את פרטי הרכב והנהג המעורבים בתאונה, לדווח על התאונה למשטרת ישראל ולקבל אישור לכך. ההליכים המשפטיים מתנהלים מול חברת הביטוח המבטחת בביטוח החובה של הרכב הפוגע (אם התלמיד הוא הולך רגל שנפגע) או בביטוח החובה של הרכב בו נסע הילד והיה מעורב בתאונה.


סכומי התביעה והזכאות לפיצוי במקרה של תאונה או מוות חלילה הם לפי תנאי הפוליסה המפוקחת על ידי משרד החינוך.