השירות הצבאי נשא מאז ומעולם משמעות חברתית, שגולשת הרבה מעבר לערך הביטחוני שלו. נערים ונערות שלא הצליחו להגיע להישגים בלימודים בתיכון, עשויים לגלות את הפוטנציאל שלהם בצבא, וכאלה שלא השתלבו מבחינה חברתית בבית הספר עשויים למצוא לפתע את מקומם במסגרת החדשה. במצבים מסוימים, השירות הצבאי עשוי להוות הזדמנות של ממש לפתוח דף חדש – למשל כאשר לחיילים יש רישום פלילי בגין עבירה שביצעו לפני הגיוס. במהלך השירות הצבאי ניתן לפעול כדי למחוק את הרישום הפלילי, כך שעם השחרור, המעבר לחיים האזרחיים ייעשה בצורה חלקה וללא משקעים מהעבר.

 

מהן השלכות הרישום הפלילי?

 

הרישום הפלילי הוא תיעוד משטרתי של כל ההרשעות בהליכים פליליים שהתנהלו נגד אדם, כולל כתבי אישום שהוגשו נגדו, תיקי חקירה קיימים, ואפילו תיקים שנסגרו בגין היעדר ראיות או חוסר עניין לציבור. הרישום הפלילי הוא חסוי ונאסר על המשטרה לחשוף אותו אלא בפני גורמי ממשל ואכיפה המצוינים באופן מפורש בחוק. עם זאת, על בעל הרישום הפלילי נאסר לעסוק במקצועות שדורשים רישוי (מקצועות הרפואה, עריכת דין, הנדסה ועוד), ובמקרים מסוימים, בעיקר הרשעה בעבירות שיש עמן קלון, גם בקשת רחבה של מקצועות אחרים – החל מחינוך, דרך קבלנות בניין, כבאות, חשמלאות, ועד לנהיגה ברכבים ציבוריים. בנוסף לכך, לרישום הפלילי יש משמעות סמלית חשובה, שכן אנשים רבים נוטים לראות בו מעין כתם שלילי שרובץ עליהם ועל שמם הטוב בגלל טעות, אפילו חד פעמית, שעשו בעבר.

 

מסיבה זו, לאחר מספר מסוים של שנים, המשתנה בהתאם לסוג הרישום, אשר במהלכן לא ביצע האדם עבירות נוספות, הרישום הפלילי מתיישן ובסופו של דבר נמחק. החוק אף מתווה דרכים שבאמצעותן אפשר במקרים מסוימים לקצר את תקופת ההתיישנות ואת תקופת המחיקה.

 

מהו הנוהל למחיקת רישום פלילי במהלך השירות הצבאי?

 

תקופת השירות הצבאי היא מעין חלון זמן שבמהלכו ניתנת הזדמנות לחיילים להגיש בקשה למחיקת הרישום הפלילי שיש להם בגין עבירות שביצעו לפני הגיוס. בקשות כאלה זוכות בדרך כלל להתחשבות מיוחדת, על רקע תרומתם של החיילים למדינה, עד כדי סיכון חייהם.

 

כדי להתחיל את התהליך, על החייל להגיש בשנה האחרונה לשירות הצבאי בקשה לוועדה הצבאית למחיקת עבר פלילי, באמצעות המפקד שלו או גורמי הת"ש ביחידה. ניתן לצרף לבקשה כל מסמך שהחייל רואה לנכון להעביר לעיון הגורמים המוסמכים. הבקשה תיבחן על ידי מדור חנינות בפרקליטות הצבאית, ואם נמצא שהיא עומדת בקריטריונים, היא תועבר לוועדת קצין חינוך ראשי.

 

הוועדה תגבש את חוות דעתה, ובהנחה שהיא חיובית, תעביר את חוות הדעת למשרד המשפטים, שם היא תיבחן על ידי צוות המשרד. בסופו של דבר על הבקשה להיות מועברת בהמלצת שר המשפטים ובחתימתו לידי נשיא המדינה, שהוא הגורם המוסמך למחוק את הרישום הפלילי או לקצר את תקופת ההתיישנות החלה עליו.


מהם הקריטריונים להגשת בקשה למחיקת רישום פלילי?

 

על מנת שהבקשה תיבחן בחיוב, עליה לעמוד ראשית במספר תנאי סף הכרחיים:

 

• הבקשה תוגש לא יאוחר מששה חודשים לפני תום תקופת השירות הצבאי
• החייל שירת או עתיד לשרת בשירות חובה למשך תקופה של שמונה עשר חודשים לפחות
• החייל התגייס בגיל 23 לכל היותר
• העבירות הכלולות ברישום הפלילי בוצעו בתקופה שלפני הגיוס לצבא
• החייל לא הורשע בבית דין צבאי
• החייל לא הורשע בבית משפט אזרחי בגין עבירות שביצע בתקופת שירותו הצבאי
• החייל לא הורשע בבית דין משמעתי יותר משש פעמים
• החייל לא נידון ליותר מ-35 ימי מחבוש במהלך השנתיים הראשונות לשירותו הצבאי, וליותר משבעה ימים בשנה השלישית לשירותו
• החייל לא נפקד מהשירות הצבאי למשך יותר מ-14 יום
• המלצות מפקדים

 

חשוב לציין שמדובר ברשימה כללית, ובפועל ישנם שיקולים נוספים שעשויים להשפיע על הבקשה, לחיוב או לשלילה. כמו כן יש להדגיש, שלכל אחד מהגופים הבוחנים את הבקשה, החל מהפרקליטות הצבאית, דרך ועדת קצין חינוך ראשי ועד למשרד המשפטים, יש שיקול דעת נרחב, כך שניתן בהחלט לדחות בקשה אף שהיא עומדת בכל הקריטריונים, או לחילופין לקבל בקשה אף שאינה עומדת בכל הקריטריונים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי

 

לסיכום, רישום פלילי הוא מטען כבד שיכול ללוות אדם במשך תקופה ארוכה, אפילו אם נוצר כתוצאה מרגע אחד של חולשה. עבור אנשים צעירים שנמצאים בתחילת דרכם, הדבר משמעותי אף יותר. לכן חשוב לדעת שחייל או חיילת שמעדו בעברם והיו מעורבים בעבירה פלילית כלשהי, יכולים להשתמש בשירות הצבאי כחוויה מתקנת, שבמהלכה יתאפשר להם למחוק את הרישום הפלילי שצברו, ובהמשך, עם שחרורם – להשתלב באופן חיובי בחברה האזרחית.
 

www.danalaw.co.il