המשטרה הצבאית החוקרת, מצ"ח, היא הגוף האחראי על אכיפת החוק בצה"ל. בכל שנה חוקרת מצ"ח אלפי חיילים בחשד לעבירות שונות. מטרת חקירת מצ"ח היא לבסס את ההאשמות נגד חיילים החשודים בביצוע עבירה ולהביא להרשעתם.


ניתן לקבוע כי רוב חומר הראיות בכתבי האישום המוגשים נגד חיילים נובע מהודאות והפללות שהושגו בחקירת מצ"ח, מה שמעיד על החשיבות הרבה במוכנות לחקירה כזו.


אל תדברו מילה לפני שהתייעצתם עם עורך דין צבאי


הכלל הראשון והחשוב מכולם: אל תדברו מילה, עם אף אחד, על שום נושא שבעולם, לפני שהתייעצתם עם עורך דין צבאי. מרגע הלקיחה לחקירת מצ"ח, כל תנועה שאתם מבצעים עלולה להיות מתועדת ולשמש נגדכם ראיה בבית הדין הצבאי.


אל תתפתו לדבר עם אף אחד, כולל עם החיילים האחרים הממתינים איתכם לחקירה במסדרון. הם עשויים להיות מדובבים המופעלים על ידי מצ"ח, ושיחה ידידותית עמם יכולה לסייע למצ"ח הרבה יותר מחקירה פורמלית.


עומדת לרשותכם הזכות להתייעץ עם עורך דין צבאי בשיחה טלפונית בחדר פרטי שבו אף אחד לא יכול להאזין לשיחתכם. לפני השיחה יוודא חוקר מצ"ח כי לעורך הדין שאיתו אתם משוחחים יש רישיון לייצוג חיילים בבית דין צבאי.


חוקרי מצ"ח עשויים להפחיד אתכם ולאיים עליכם כי דרישתכם להתייעץ בעורך דין צבאי מעידה על אשמתכם ותהווה משקל בתיק נגדכם. אלו כמובן הפחדות ללא כל בסיס. התייעצות עם עורך דין אינה הופכת אתכם לאשמים. לכל נחקר יש את הזכות להשתמש בזכות השתיקה, אך שימוש כזה יכול לחזק את הראיות נגדו. במקרה כזה, סירוב לדבר לפני מתן אפשרות להתייעץ עם עורך דין אינו מהווה שימוש בזכות השתיקה ואינו יכול לסייע בביסוס חומר הראיות נגדכם.


חוקרי מצ"ח אינם חברים שלכם


כחלק משיטות החקירה יש את "החוקר הרע" ו"החוקר הטוב". זכרו: החוקר שמנסה להיות חבר שלכם לא מתכוון לסייע לכם, אלא להביא להרשעתכם באמצעות חילוץ הודאה מכם. אל תתפתו לניסיונות שיחה כמו "גם אני עישנתי סמים" או משפטים דומים. אל תשתכנעו גם מהצעות "עזרה" מחוקרי מצ"ח, כמו "כדאי לך להודות כדי שהמצב שלך יהיה חמור פחות".


בלי הודאה שלכם המצב שלכם יהיה הרבה יותר קל. כל מילה שתוציאו מהפה רק יכולה להחמיר את המצב. זכרו: לאף אחד במצ"ח אין אינטרס לעזור לכם ולהקל עליכם את העונש, בדיוק להיפך.


הזכויות שלכם בחקירת מצ"ח


אם החוקרים טוענים כי יש ראיות נגדכם ומנסים לשכנע אתכם להודות כי ממילא יש נגדכם חומר ראיות מוצק, זכותכם לבחון את הראיות אחת לאחת.


אם אתם חשים ברע במהלך החקירה, חובתם של החוקרים להפסיק את החקירה ולהביאכם בפני רופא. בכל מקרה, אחרי 24 שעות מאז המעצר חייבים להביאכם בפני שופט צבאי.


זכותכם לראות את פרוטוקול החקירה ואף לנהל פרוטוקול משלכם. בתום החקירה ידרוש החוקר שתחתמו על הפרוטוקול. זה הזמן לבדוק בשבע עיניים את הדפים ולהיות בטוחים שאתם לא חותמים על דברים שלא אמרתם.


עורך דין צבאי: האפשרות שלכם לעבור חקירת מצ"ח בשלום


בין שנלקחתם לחקירה ובין שהשתחררתם הרגע מחקירת מצ"ח, הדבר הנכון ביותר הוא ליצור קשר בדחיפות עם עורך דין צבאי מומחה שיוכל לסייע לכם לעבור את זה בשלום. חקירת מצ"ח היא אירוע מלחיץ, משמעותי וגורלי, וחוקרי מצ"ח תמיד יהיו צעד אחד לפניכם. למצ"ח יש שיטות חקירה מתוחכמות ומגוונות. ליווי של עורך דין צבאי הוא קריטי עבורכם כדי שתוכלו לצאת בשלום ככל האפשר מהסיטואציה הקשה.