למעסיק קיימת הזכות הניהולית (פררוגטיבה ניהולית) לנהל את מקום עבודתו כראות עיניו, ומכאן גם הזכות להביא לפיטוריו של עובד אשר מסיבות ענייניות אינו מתאים למקום העבודה, בין אם אינו עונה על דרישות תנאי העבודה, למשל, אינו עונה על תנאי המקצועיות הנדרשות וכדומה.


גם זכות ניהולית זו של המעביד, איננה מוחלטת ויש לאזן אותה מול שיקולים כמו תום הלב ושיקולים של סבירות.


אבל מה קורה כאשר אותו עובד חשף שחיתות ומעשים בלתי חוקיים במקום העבודה? ומעשיו אלו מובילים לכך, שחשיפה זו מערערת את יחסי העבודה וגורמת לו לחוסר יציבות בעבודה? כך למשל, ארגון העובדים היציג במקום העבודה, פועל כנגד אותו עובד במטרה לערער את מעמדו ולפטרו, בשיתוף עם ההנהלה?


חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין), תשנ"ז-1997, חוקק במטרה להגן על העובדים הללו מפני פיטורין. החוק מאפשר סעד של ביטול הפיטורים בצו או צו המאפשר התאמת העובד למשרה חלופית בארגון, והכל בהתאם לנסיבות. החוק גם מאפשר להעניק פיצויים לדוגמה לעובד ועל כך קראו במאמר זה.


על מי חל החוק?


בהתאם לסעיף 1, החוק נועד לתת הגנה על עובדים העובדים בגוף ציבורי. המחוקק הרחיב את התחולה שלו גם על מעסיקים שאינם גוף ציבורי ומעסיקים למעלה מ-25 עובדים (ראו סעיף 3(ב) לחוק).


כדי שהעובד יזכה להגנה של בית הדין מכוח חוק זה עליו להוכיח מספר תנאים מצטברים כלומר עליו להראות את כל התנאים.


המדובר בתנאים מצטברים:


א. הגשת התלונה בידי העובד בתום לב;


ב. הגשת התלונה על הפרת חיקוק במקום העבודה או בקשר לפעילותו של המעביד ובגוף ציבורי - ניתן להגיש תלונה על פגיעה בטוהר המידות או במנהל תקין;


ג. הגשת התלונה לגוף שמוסמך לחקור את התלונה.


כדי שהעובד ייחשב כמי שפעל כדין ויזכה בהגנה שנותן החוק, עליו לפעול בדרך ראויה ובתום לב. הכוונה שעליו להשמיע את התלונה מול הארגון שחוקר ותפקידו לטפל ולא מול כל "דלת פתוחה" שנקרית בדרכו תוך רצון לפגוע במעסיק, בשמו הטוב או להתחשבן אתו בדבר פיטוריו או בגלל שלא מרוצה ממקום העבודה.


סעדים בדרך של פסיקת פיצויים לדוגמא - פיצוי עונשי


לבית הדין יש סמכות גם לפי סעיף 3 לחוק הגנה על עובדים לבתי הדין הסמכות, לפסוק פיצויים עונשיים כלפי מעביד. הכוונה, לפיצוים, הרתעתיים, שיכול והעובד יקבלם גם אם לא נגרם לו נזק של ממון.


פיצויים לדוגמא בשיעור של עד 50,000 שקלים. בית הדין מוסמך לקבוע גם פיצויים בגובה של עד 500,000 שקלים וזאת בהתאם לחומרת ההפרה שבוצעה על ידי המעביד וכן תוך שהוא בוחן את התנהגות של המעביד ובהתחשב בהפרות חוזרות ונשנות כלפי העובד.


המידע המוצג במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או אחר ואינו מהווה תחליף לשכזה, אין לראות באמור ייעוץ ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכי כל אדם. נכונות המידע עשויה להשתנות מעת לעת.