ראשית, וכפי שכולנו יודעים, "תמונה אחת שווה אלף מילים", ישנה חשיבות משמעותית ביותר לתיעוד תוצאות הרשלנות הרפואית בתמונות ובקטעי וידאו. תיעוד זה יאפשר לעורך הדין להבין היטב את הנזק שנגרם כתוצאה מאותה רשלנות ובכך יכול הוא בצורה מדויקת יותר להעריך את הפיצוי הכספי שאליו יכוון.


כמו כן, תיעוד זה יאפשר לבית המשפט להבין בצורה מדויקת יותר מתיאור במילים את הנזק שנגרם כתוצאה מאותו מקרה רשלני. לעיתים, כדאי לתעד את הנזק על פני תקופות מתמשכות. דוגמא טובה לתיעוד כזה מצויה בתיק רשלנות רפואית שמשרדי מטפל בו שם מדובר במקרה שמוהל ביצע ברית מילה כושלת בתינוק ולפיו המלצתי להורים לתעד מידי שבוע בתמונות ובסרטי וידאו את הנזק שנגרם לתינוק, וזאת בעיקר מאחר וגוף התינוק מתפתח מידי יום.


תעדו את המקרה בכתב והשיגו את פרטי העדים


שנית, ועל מנת לא לשכוח את העובדות של המקרה הרשלני, כדאי מאוד לתעד בכתב את המקרה הרשלני על כל פרטיו. לדוגמא, במקרה של רשלנות רפואית בלידה, כאשר תהליך הלידה מסתבך, והצוות הרפואי המיילד מחליט להוציא את האבא או את המלווה מחדר הלידה, מזעיק צוות רפואי נוסף, מחליט לבצע ניתוח קיסרי במקום להמשיך בלידה טבעית, וכדומה התנהגויות.


מומלץ למלווה לתעד אפילו אם אפשר בזמן אמת את כל התהליך של הלידה, לרבות שמות של הצוות הרפואי, מה כל אחד אמר ושאל ומה התשובות שניתנו, איזה החלטות התקבלו, אילו מסמכים נתבקשו להיחתם, תאריכים ושעות של עובדות משמעותיות כמו כניסה ויצאה מחדר לידה, טיפולים רפואיים ותרופות שניתנו, וכדומה.


שלישית, על מנת שניתן יהיה להוכיח את הרשלנות הרפואית, כדאי להבחין היטב אם ישנם עדים אובייקטיביים למקרה. עדים אובייקטיביים הם אנשים שאינם קרובי משפחה של קורבן הרשלנות הרפואית, אלא יכולים להיות מטופלים אחרים ואורחים של אותם מטופלים. מומלץ לרשום את השמות, מספרי הטלפון ואת הדברים שאותם עדים ראו ו/או שמעו ולוודא איתם שיהיו מוכנים להצהיר על מה שראו ושמעו.


שמרו את המסמכים הרפואיים ותעדו את ההוצאות הרפואיות


רביעית, חשוב מאוד לשמור על כל מסמך רפואי מכל סוג שמתקבל בין אם מקופת חולים, בית חולים, מרפאה פרטית, רופא, אחות או כל גורם רפואי אחר. מסמכים אלו יהיו הדבר הראשון שיש לעיין בהם על מנת לגבש ולו עמדה ראשונית באשר לאפשרות שמדובר במקרה של רשלנות רפואית. יש לציין כי מסמכים אלה אינם כוללים את כל המסמכים שחובה להשיגם לפני הגשת התביעה המשפטית, שלצורך כך, חובה לפנות בדרישה לכל המוסדות הרפואיים שבהם ניתן הטיפול הרפואי.


חמישית, מאחר ורשלנות רפואית מחייבת לרוב טיפולים רפואיים מתמשכים, מומלץ לשמור על כל הקבלות והחשבוניות ששולמו לצורך אותם טיפולים שכן ניתן יהיה לכלול הוצאות אלה בתביעה המשפטית. הוצאות אלו יכולות להיות עבור טיפולים מסוימים, בדיקות מסוימות שלא כלולות בהתחייבות הכספית מקופת החולים, הוצאות נסיעות, חניה, לינה וכדומה. בנוסף, מומלץ להכין רשימת מסודרת ומחולקת לקטגוריות שתוארו לעיל שתסכם את מלוא ההוצאות.

 

מאת עורך הדין נידאל עבד אלגאפר

הבהרה: המידע שמובא במאמר זה אינו בגדר ייעוץ משפטי כלל אלא מידע כללי לטובת הציבור