אם תמיד חלמתם לקבל דרכון אירופאי אך אין לכם אפשרות להוציא דרכון לפי ההורים או הסבים, אולי תוכלו לקבל אזרחות על בסיס השקעה במדינה הזרה. כולנו כבר יודעים שכדאי להשיג דרכון של מדינה באירופה: זה מאפשר את החופש לעשות "רילוקיישן" עם כל המשפחה, ללמוד באוניברסיטאות יוקרתיות וגם לעבוד ולהקים עסקים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי. זה גם מאפשר כמובן נסיעות חופשיות לחו"ל, ליותר מ-150מדינות ללא צורך בהגשת בקשות מסורבלות לויזה.


אבל מה עושים כשאין לכם זכאות על בסיס הסבתא הפולנייה או הסבא הרומני? זהו, שזה לא סוף הסיפור.


שמעתם כבר על אזרחות אירופאית על בסיס השקעה?


מספר מדינות בעולם מציעות תכניות לקבלת אזרחות על בסיס השקעה והמומלצות שביניהן - מלטה, קפריסין, הרפובליקה הדומיניקנית וסנט קיטס ונוויס, שבאיים הקריביים.


אז קצת על תכנית ההשקעה. חשוב קודם להדגיש שמדובר בעסק יקר. כחלק מ"תכנית ההתאזרחות" תתבקשו להשקיע בפיתוח המדינה, משמע קניית אגרות חוב במאות אלפי יורו ועוד למעלה מחצי מיליון יורו בנדל"ן המקומי. כחלק מהתהליך המדינה גם מוודאת, בין השאר, שאתם לא חברים בארגוני פשיעה. במקרים מסוימים, לאחר קבלת האזרחות ניתן להחזיר חלק ניכר מסכום ההשקעה, למשל למכור את נכס הנדל"ן שנקנה או את ניירות הערך.


ישנן מדינות הדורשות תושבות במדינה למשך זמן מסוים כתנאי לקבלת האזרחות (אבל לעיתים רק למשך 5 – 35 ימים בשנה). למשל, אנטיגואה וברבודה, גרנדה וסנט קיטס ונוויס, כולן מדינות באיים הקריביים, מציעות תכניות אזרחות. כחלק מחבר העמים הבריטי, התאזרחות במדינות האלה מאפשרת גם היא נסיעות ללא ויזה ברחבי אירופה. מדינות אלה דורשות תושבות בפועל לפחות למשך מספר מסוים של ימים בשנה.


לעומת זאת, מדינות אחרות מציעות מסלול השקעה ללא צורך בתושבות פיזית במדינה. מלטה וקפריסין, שתיהן חברות באיחוד האירופי, מציעות תכניות אזרחות כאלה.


החל מ-2014, מציעה מלטה תכנית לקבלת אזרחות על בסיס השקעה ("Individual Investor Programme"). אדם שמעוניין בקבלת אזרחות מלטזית (וכפועל יוצא, אזרחות באיחוד האירופי), ישקיע ב"פיתוח מלטה", בין השאר על ידי קניית אגרות חוב ממשלתיות ורכישת נדל"ן מקומי בסכום כולל של מאות אלפי יורו.


לאחר קבלת האזרחות, האזרח המלטזי החדש יהיה רשאי להתגורר ולעבוד בכל אחת מעשרים ושמונה מדינות האיחוד האירופי וגם בשוויץ. כמו כן, הוא יוכל לנסוע ללא ויזה ברחבי העולם ליותר מ-166 מדינות, כולל ארצות הברית וקנדה.


באופן דומה, גם קפריסין מציעה מ-2013 תכנית המאפשרת קבלת אזרחות ללא צורך בתושבות בפועל ("Naturalization by Exception"). התכנית הקפריסאית גם משלבת בין השקעה באגרות חוב ממשלתיות והשקעה בנדל"ן המקומי, בסכום הגבוה משני מיליון דולר.


אז גם במקרה של מלטה וגם בקפריסין, התהליך כולו יערוך בערך כשנה, יעלה לכל הפחות מיליון יורו, אבל בסופו של דבר, תהיה לכם ולילדיכם אזרחות אירופאית לכל החיים.


מאת עורכי הדין טליה נעמת ויעקב האודייק