רכישת דירה חדשה היא הצעד הכלכלי הגדול ביותר שמבוצע כיום בישראל. לאחר שהשקעתם את מרב כספכם ברכישת הדירה, אתם מגיעים לרגע הנכסף ונכנסים אליה. אלא שישנן פעמים, שבהן קיימים פערים בין הדירה שקיבלתם בפועל מהקבלן לבין מה שמצוין במפרט הדירה.

 

כמו כן, אתם עלולים לגלות שתקני הבנייה הרשמיים ותקנון התכנון והבנייה אינם מיושמים בדירה החדשה שלכם. מצבים אלו שתיארנו כאן מכונים 'ליקויי בנייה'. מדובר בשם כולל לא רק לפגמים במראה הדירה, אלא גם בפגמים בתהליך הבנייה, שבעקבותיהם לא ניתן להתגורר בדירה, או שהיא לא בטוחה למגורים.

 

עורך דין דודי מאור מציין כי החוק בישראל מתייחס בצורה מפורטת לבעיות מעין אלה, ועליכם, הדיירים שעלולים להיפגע מליקויי בנייה, להכיר את זכויותיכם. עם גילוי של ליקוי בנייה כלשהו, ההמלצה היא ליצור קשר עם עורך דין מקרקעין העוסק בליקויי בנייה, שיהווה הכתובת שלכם לשאלות וייצג אתכם מול הקבלן, עד לתיקונם של הליקויים. אם הקבלן מסרב לתקן את הליקוי, במידת הצורך, ניתן להגיש תביעה נגדו, באמצעות עורך הדין.

 

על תקופת הבדק

 

ישנם אנשים שנכנסים לדירה ולא מבחינים בליקויי בנייה כלשהם, אבל לאחר כמה חודשים ואפילו שנים, הם מגלים ליקוי מסוים, למשל רטיבות. במצב כזה, על דיירי הבית להבין כי בחלק מהמקרים עדיין באפשרותם לבקש מהקבלן לתקן את הליקויים במסגרת 'תקופת בדק'. 

 

אם מתגלים ליקויי בנייה בתקופה זו, מוכר הדירה נחשב כמי שלא עמד בהתחייבות כלפי הרוכשים (למעט במקרים שבהם הוכח שהליקוי הוא כתוצאה מהתנהגות של הרוכשים) - היא מתחילה ברגע שהדירה נמסרת לרוכשים ומסתיימת כעבור כמה שנים, תלוי בסוג הליקוי. כך למשל, תקופת הבדק בגין ליקויים המובילים לסדקים בקירות היא 5 שנים.

 

כמו כן, ישנה תקופת אחריות שאורכה 3 שנים - ואם הליקוי מתגלה בפרק זמן זה, על הרוכשים להוכיח שהליקוי נגרם בשל בעיה בתכנון, בחומרים או בעבודה. רק אז ייחשב הקבלן כמי שלא עמד בהתחייבות לרוכשים. ישנה גם תקופת בדק לאי התאמה יסודית, הנפרשת לאורך 20 שנה, אך לא בה נדון כאן.

 

ליקויי הבנייה נפוצים בדירות:


• סדקים וטיח - למשל: בליטות, צביעת הקיר באופן לא אחיד, קילופים וכדומה.


• רטיבות ובעיות איטום - זוהי בעיה נפוצה במיוחד, בחלק ניכר מהבניינים המשותפים נמצאות בעיות רטיבות ואיטום, בין היתר בשל בחירה בחומרי גלם זולים, או בשל עבודה מהירה מדי של הקבלן.


• קירות וריצוף - מקרים של שקיעת אריחים, שברים וסדרים באריחים, שיפועים וכדומה.


• אינסטלציה - מקרים של דליפות מים מהצנרת, חוסר לחץ בברזים, ריחות לא נעימים, שברים וליקויים בחדרי האמבט וכיו"ב.


• ליקויי שלד - ליקויים אלו נחשבים לחמורים, מביאים לפגיעה בשלד עצמו ועלולים, בסיטואציות קיצוניות, להוביל לקריסת המבנה או להיעדר יציבות. למשל: סטייה בקירות תומכים, סדקים משמעותיים, נשירה של חיפויי קירות וסימנים דומים, עלולים להעיד על ליקויים אלו.


• בעיות אחרות - בעיות מים וביוב, חלודה, דלתות קצרות, פתחי כניסה צרים, דרכי גישה לא נאותות למבנה ועוד.

 

גיליתם ליקוי - מה לעשות?

 

אם גיליתם ליקויי בנייה שניתנים לתיקון, עליכם לפנות לקבלן ולאפשר לו לבצע את התיקון הדרוש. במקרה שבו הליקוי לא מתוקן בתוך פרק זמן סביר או שהקבלן מנסה לתקן את הליקוי ללא הצלחה, באפשרותכם לבצע את התיקון בעצמכם, אך לתבוע את הוצאות התיקון מהקבלן - ואף לדרוש ממנו פיצויים על ההתחייבות כלפיכם שהופרה, ירידת ערך הדירה ועגמת הנפש.

 

כמובן, שבכל צעד שכולל תביעה של הקבלן, עליכם להתייעץ עם עורך דין מקרקעין בעל ידע וניסיון בתחום ליקויי הבנייה. כך תבטיחו שהזכויות שלכם בדירה יישמרו והליקויים יתוקנו בצורה המיטבית.