שלום רב,
לפני כשמונה חודשים, הצטרפתי לשירות לימודי אנגלית של אחת מהחברות הגדולות והמוכרות בשוק.
השירות עובד כך שהתלמיד רוכש חבילת אימונים מסוימת (נעה בין מספר פעוט יחסית של 15 או 30 ללמעלה ממאה), והחברה מעמידה לרשותו מוקד הפועל בימי ראשון עד חמישי משמונה בבוקר עד חמש בערב, אליו התלמיד אמור להתקשר ולקבל שיעור של רבע שעה או חצי שעה (בהתאם לרצונו).
כחלק מתנאי ההתקשרות עם החברה, נשלח לך הסכם אלקטרוני במייל (עליו אתה לא מתבקש לחתום, והוא רק מפרט את תנאי העסקה).
לאחר כשבעה חודשים בהם לא ביצעתי כלל שימוש בשירות ולא ניצלתי ולו אימון אחד מהחבילה שרכשתי (מסיבות כאלה ואחרות, בין היתר נסיעה ממושכת לחו"ל,עומס, ושכחה), התקשרתי לחברה וביקשתי לבטל את החבילה. הם דרשו דמי ביטול של 60% מסך התשלום הכולל (שווה ערך לכאלפיים שקלים ) בטענה כי כך קובע החוזה, וזאת למרות העובדה שלא ניצלתי את השירות ולא ביצעתי ולו שיעור אחד.
לאחר שיג ושיג עם מנהל שיווק בחברה (הכלל "איום" מצידי בפנייה לבית המשפט במידה וידרשו 60% דמי ביטול), הם הסכימו לבטל את החבילה בעלות של 20% מדמי החבילה (דמי ביטול של מאות שקלים).
יש לציין כי במשך שבעה חודשים החברה לא פנתה אליי כלל וכלל, לא במייל ולא בטלפון, ולא ניסתה לברר מדוע איני לוקח שיעורים עליהם שילמתי מראש. כך שלמעשה, החברה קיבלה כסף חינם במשך שבעה חודשים תמימים, זאת מבלי לבדוק מולי ולו פעם אחת מדוע איני לוקח שיעורים.
שאלתי היא, האם דמי הביטול של 20% (מאות שקלים) הם דמי ביטול הוגנים? אני סבור שהיה כאן כשל שירותי של החברה, הרי אין זה סביר שבית ספר לא יבדוק מה קורה עם תלמידיו הלא מגיעים לשיעורים במשך שבעה חודשים.
מנהל השירות טוען שדמי ביטול של 20% הם הגונים ונדיבים ביותר כלפיי, ושלמעשה הוא רשאי לגבות ממני 60%, אך בתור "טובה" ומחווה שיורתית, הוא מוכן לגבות "רק" עשרים אחוז.
האם בבית המשפט יפסקו לי דמי ביטול נמוכים יותר? האם בנסיבות העניין דמי ביטול של 20% בעלות של מאות שקלים על חבילה שלא נוצלה כלל וכלל, הם דמי ביטול סבירים והוגנים?
תודה רבה.
שלום,
על הצדדים לפעול בהתאם להסכם ביניהם.
אתה התחייבת בפני החברה ולמעשה זו לא בעיה של החברה שלא לקחת את שירותיה (בהתאם להסכם ביניכם).
אין זה משנה אם לא חתמת על ההסכם (הסכם יכול להיות גם בעל פה) מרגע ששילמת למעשה הסכמת עליו.
להערכתי בית המשפט לא יוריד מדמי הביטול שציינת, אלא אם כן ארע לך מקרה קיצוני שלא אפשר לך להשתמש בשירותי החברה.
בסופו של יום, באם אתה חושב שאתה לא צריך לשלם לחברה, אתה רשאי לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות ולקבל את החלטת השופט בעניינך.
לחצ/י למידע על מנהל הפורום: עורך דין חיים איציקובסקי 053-8007683
עוד איציקובסקי שלום רב,
הרשה לי לבהיר משהו- מעולם לא סוכם לא בכתב ולא בע"פ ביני לבין החברה שום דבר על דמי ביטול.
הנושא לא הועלה ולא הוזכר כלל במהלך שיחת המכירה אשר מוקלטת במלואה על מכשיר הטלפון הנייד שלי.
רק לאחר שכבר רכשתי את חבילת האימונים ושילמתי את מלוא הסכום!, נשלח אליי למייל הסכם אלקטרוני לא חתום המפרט דמי ביטול.
אין חולק על כך שהסכמים יש לכבד, אך נשאלת השאלה האם מדובר בהסכם הוגן והגון, ולא בהסכם דרקוני.
אני שב ומזכיר כי במהלך שיחת המכירה לא נאמר לא דבר ולא חצי דבר לגבי דמי ביטול כלשהם. הנושא פשוט לא הוזכר. הכל פורט אך ורק במייל שקיבלתי.
כמו כן, לפי ההסכם נקבעים דמי ביטול של 60% החל מהחודש השישי. האם זה הוגן כלפי הלקוח?
למעשה נוצר מצב שהחברה קיבלה כסף חינם במשך זמן רב, מבלי שהיא טרחה ולו פעם אחת לבדוק עם התלמיד מה קורה איתו. האם ניתן להעלות על הדעת מצב בו מורה בבית ספר רואה כי תלמיד לא מגיע כלל לשיעור בבמשך שבעה חודשים והוא אינו מרים לו ולו טלפון אחד? זאת נראית לי הקבלה מתאימה.
ברור לי שניתן לפנות לבית המשפט. השאלה היא האם זה כדאי בנסיבות העניין.
אשמח לתשובתך. תודה על העזרה.
שלום,
כדי שאוכל לענות על שאלותיך עליי לבחון את ההסכם (לטענתך המסמך שנשלח אליך "נשלח אליי למייל הסכם אלקטרוני לא חתום המפרט דמי ביטול").
הכיצד אוכל לבחון באם ההסכם דרקוני מבלי לראות אותו ? הכיצד אוכל לקבוע הכם ההסכם פייר ו\או חוקי מבלי לבחון אותו ?
לדידי, ההקבלה שלך אינה נכונה.
ההקבלה הנכונה צריכה להיות לדוגמא שאתה עושה מנוי חודשי בחברה סלולארית אך לא משתמש בטלפון. האם חברת התקשורת צריכה לפנות אליך ולשאול אותך מדוע אינך משתמש בשירותים ?
לחצ/י למידע על מנהל הפורום: עורך דין חיים איציקובסקי 053-8007683
עו"ד איציקובסקי שלום רב,
להלן ציטוט של הסעיף הרוולנטי- "2.3. בשירות שמשכו עד 12 חודשים: 30% ממחיר השירות עפ"י ההסכם אם הביטול נעשה במהלך החודשיים הראשונים מיום עשיית ההסכם; 40% – במהלך החודש השלישי ו/או רביעי, 50% – במהלך החודש החמישי ו/או השישי, 60% במהלך החודש השביעי ו/או השמיני, 100% במהלך החודש התשיעי ואילך".
שנית, איני יורד לגמרי לסוף דעתך לגבי ההקבלה. חברת סלולר מוכרת ללקוח שירות/מוצר באופן פסיבי שבו הוא יכול להשתמש באופן tangible. כאן יש יחסי מורה-תלמיד בין הלקוח לבין אחד מעובדי החברה המשמש כמורה. נדמה לי שזה מעט שונה. החברה אמורה להתעניין בהישגי, בהצלחות, ובחוויות של תלמידיה, הרבה מעבר למה שנציג מכירה שמכר לי תכנית סלולר אמור.
השאלה היא האם (במידה ובכלל יש משהו לא תקין) מדובר בתקלה שירותית או חוקית/משפטית.
תודה רבה.
המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתקנון האתר