זכות יוצרים היא ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה שהיא קניין רוחני שלו. כך, במקרים בהם מועתקת יצירה ללא רשות וללא אזכור של יוצרה, ניתן לתבוע את המעתיק והמפרסם בגין הפרת זכות היוצרים של הבעלים של היצירה, והפרת הזכות המוסרית של היוצר.

 

מבחינת סדרי הדין, כאשר נתבע אינו מגיש כתב הגנה, ואף אינו מגיע לדיון המשפטי בעניינו, בית המשפט רשאי לתת פסק דין לרעתו. המקרה שלפנינו מדגים את הנסיבות שבהן יינתן פסק דין בגין הפרת זכויות יוצרים, וזאת כאשר הנתבע המרכזי אינו מגיש כתב הגנה מטעמו.

 

יש לכם שאלה?
פורום תביעה אזרחית

 

התובעים היו בעלי מגזין שבועי אשר הופץ באזור זיכרון יעקב. התובעים טענו כי הנתבע 7 הפר את זכויות היוצרים שלהם כבעלי המגזין. לטענת התובעים, נאשם זה העתיק כתבות מהתובעים עת שהועסק על ידי הנתבעים, בעליו ועורכיו של מגזין שבועי של רשת שוקן, ופרסם אותן במגזין השבועי של הנתבעים. בנוסף, נתבע זה העתיק תמונה פרי יצירתם של התובעים, ופרסם אותה פעמיים במגזין של הנתבעים.

כלומר, נאשם מספר 7 הפר את זכויות היוצרים של התובעים בכך שהעתיק תכנים ופרסם אותם במגזין המתחרה של הנתבעים.

 

הכתב, נתבע מספר 7, לא הגיש כתב הגנה מטעמו, ואף לא כתב הגנה בהודעה לצד ג', שנשלחה אליו על ידי שאר הנתבעים. יתרה מכך, נאשם זה כלל לא התייצב לדיון שנקבע בבית המשפט.

 

הכרעת בית המשפט

 

השופט ציין כי לא הייתה מחלוקת כי נתבע 7 הפר את זכויות היוצרים של התובעים, וכי המחלוקת בין הצדדים הייתה לגבי סכום הפיצוי הראוי שהיה נכון לפסוק במקרה זה.

 

השופט קבע כי לא היה ניתן לראות את כל ההפרות נשוא התביעה כמסכת אחת שהייתה ראויה לפיצוי אחד, אלא היה מדובר בשורה של הפרות שהיה נכון לפסוק לתובעים פיצוי בגין כל אחת מהן. השופט היה סבור כי מעשי ההפרה היו תולדה של התנהגות פסולה של הנתבע 7 באופן אישי. כלומר, כי מעשיו של הנתבע נעשו על דעתו האישית בלבד, ולא על דעת הנתבעים, אשר כללו את בעלי המגזין ונושאי המשרה בו.

 

השופט ציין כי פסק הדין ניתן על דרך הפשרה, על פי סעיף 79א לחוק בתי המשפט, ובהתאם להסכמה אשר הושגה בין הצדדים. בהתאם למוסכם, השופט חייב את הנתבעים בתשלום בסך 180,000 ₪, בהתאם לסכום התביעה, בגין הפרת זכויות היוצרים, והן עבור הפרת הזכות המוסרית של התובעים. בנוסף, השופט חייב את הנתבע השביעי להשיב לתובעים את מלוא סכום הפיצוי, במסגרת אי הגשת כתב ההגנה להודעה לצד שלישי אשר נשלחה אליו.