חקירה משטרית הינה אירוע לא נעים לכל אדם, במרה הטוב זומנתם ויש לכם זמן להתכונן, במקרה הפחות טוב נלקחתם באופן מפתיע ולא צפוי.

 

בכל מקרה עליכם להיות ערוכים, עקב הלחצים הנפשיים יתכן ותאמרו דברים שיכולים לפגוע בכם בהמשך, גם חוסר הידע והבלתי נודע, יכולים לגרום לכם להגיד או להסכים לדברים שאינם לטובתכם.

 

להלן 10 כללים להתנהגות בעת חקירה משטרתית:

 

1. בררו מהו הסטאטוס שלכם


האם זומנתם לחקירה בתור חשודים? או בתור עדים?

 

כחשודים אתם תחקרו תחת אזהרה, החוקר יפרט מהם כל החשדות נגדכם (יש לזכור היטב), יש לכם את הזכות לשמור על זכות השתיקה לגבי כל דבר שיכול או עלול להפליל אתכם.

 

כעד נחקר, לא קיימת לכם הפרוולגיה של זכות השתיקה, עליכם לענות על כל השאלות שתשאלו.

 

 

2. השתדלו להיות רגועים

 

ההתנהגות שלכם הינה דבר חשוב בשלב החקירה, למרות הלחץ הרב שלכם והלחץ שיופעל עליכם ע"י החוקר , אתם חייבים להשאר רגועים, לעיתים למשטרה יש רק מידע קלוש, התנהגות חריגה יכולה לחזק את הכיוון בחקירה, כמו כן יש לזכור ש"הצהרות" שונות של החוקר לא תמיד מבוססות.


3. הזכות לשיחת טלפון

 

מרגע שהודיעו לכם כי אתם חשודים, מגיעה לכם זכות לשיחת טלפון, אין לוותר עליה ויש להודיע לעו"ד או לבן המשפחה או לחבר קרוב או למי שיכול לעזור לכם במיידית, על דבר החקירה, זכרו כי זוהי שכותם עוד לפני תחילת החקירה.

 

 

4. עמדו על זכותכם להוועץ עם עו"ד

 

זכרו זוהי זכות אלמנטרית, ואפילו "חובה" שלכם להיות מיוצגים, חקירת משטרה שהחלה לפני שהעו"ד הגיע (תוך זמן סביר), הינה עבירה על החוק, אל תשתכנעו לוותר על הזכות הזאת.

 

 

5. תשובה קצרה ומדוייקת

 

כאשר אתם נשאלים בחקירה עליכם לענות תשובה קצרה ככל הניתן ותמציתית, אך ורק על מה שנשאלתם, יש לענות בדייקנות, ברוגע ובנימוס.

 

 

6. "לא זוכר לא יודע"

 

תשובה של "אני לא זוכר" או "אני לא יודע" הינה תשובה לגיטימית, אם אתם לא זוכרים או לא יודעים, לא לנסות ולנחש או להעריך, גם אם זה נראה לכם שהערכה טובה לכם, ענו רק על מה שאתם יודעים במפורש או זוכרים במדוייק.

 

 

7. החוקר אינו חבר שלכם הוא מקצוען בתחומו

 

זכרו תמיד! החוקר אינו חבר שלכם והוא הוכשר לנהל החקירה בצורה מיטבית, לכן כל "תרגיל" כשר, כל שיחה בינכם הינה חקירה גם שיחות פרוזדור או שיחה על קפה וסגריה. יש שיטות רבות לחקירה אל תיפלו ברשת.

 

 

8. תיעוד של החקירה וחדר החקירות

 

כחו בחשבון כי חדר החקירות והחקירה עצמה יתכן ומתועדת הן במצלמות והן בהקלטה קולית, לכן שימו לב מה אתם אומרים, גם אם זה לא נרשם בשלב הזה ושדרו שפת גוף נינוחה.

 

 

9. קיראו את דו"ח החקירה

 

בטרם אתם חותמים ומאשרים את דו"ח החקירה, יש לקרוא בעיון רב את מה שנרשם, יש לתקן את המצריך תיקון (טכני) אם יש צורך לפסק את התשובות. רק לאחר קריאה בעיון יש לחתום.

 

 

10. אחרי סיום החקירה

 

מייד עם סיום החקירה בהזדמנות הראשונה, יש לעלות את השאלות והתשובות על הכתוב, להוסיף הערות לתוצאות החקירה.

יש ליצור קשר עם העו"ד המייצג להתייעץ ולעדכן את כל ההליך שעברתם, כמו כן להתכונן לקראת המשך ההליך בצורה נבונה.