בסוף שנת 2008 נכנס לתוקף תיקון לס' 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 40), התשס"ח–2008 התקבל בכנסת ביום כ"ב באייר התשס"ח (27 במאי 2008); הצעת החוק ודברי הסבר פורסמו בהצעות חוק הממשלה – 182, מיום י"ג בסיון התשס"ה (20 ביוני 2005), עמ' 886.

 

מה אומר התיקון לחוק? התיקון אוסר לשלוח פרסומת מסחרית בצורות הבאות: באימייל, באמצעות פקס, בהודעת SMS או whats app או כל תוכנת מסרונים אלקטרונית אחרת וגם באמצעות משלוח מסרים מוקלטים, הכל במידה והנמען לא אישר זאת.

 

מטרת המחוקק הייתה למנוע את התופעה של פרסומות בהפצה ההמונית הקרויה "ספאם" (Spam) או "דואר זבל" .

 

יש לשים לב כי ההסכמה לקבלת חומר פרסומי שכזה, חייבת להיות מראש ובמפורש.

 

אלא שמאז כל החברות "השתכללו" ובעצם כל פעם שהאזרח מבקש להיות חבר במועדון צרכנות כלשהו, אחד מהתנאים הינו אישור קבלת הדואר זבל.

 

בעולם קיימות שתי שיטות : האחת - השיטה האמריקאית - מאשרת לשלוח ספאם לכל נמען אלא אם סירב לקבל.

 

השיטה האירופאית - לפיה אסור לשלוח ספאם לנמען, אלא אם הביע את הסכמתו המפורשת ומראש, וגם ניתנה לו האפשרות לסרב בכל עת שיחפוץ לקבלת הספאם.

 

יש לזכור כי החוק חל רק על פרסומת מסחרית, כך לדוגמא החוק לא חל על תעמולת בחירות.

 

כמו כן החוק לא חל על משלוח דברי דואר (רגיל) , אולם הנמען יכול לבקש להסיר אותו מרשימת הדיוור.

 

מה ניתן לעשות?

 

שליחת ספאם ללא אישור, מהווה עבירה פלילית, כמו כן מזכה בפיצוי ללא הוכחת נזק של עד 1000 ש"ח לכל הודעה שנשלחה ללא אישור או לאחר בקשה להסרה, בהתקיים התנאים ניתן להגיש תביעה יצוגית.

 

מה כדאי לעשות?

 

1. לפני שאתם חותמים על הצטרפות למועדון צרכנות, יש לאתר את הסעיף ולמחוק אותו, כנ"ל בהצטרפות דרך המדיה בדרך כלל ישנו אישור לקבלת הדואר פרסומי בסמוך לאישור הסופי ולרוב הברירת מחדל הינה אישור, אלא אם מחקתם את הסימון. זיכרו! למחוק זו זכותכם על פי חוק!

 

2. אם בכל זאת חתמתם או שאתם לא זוכרים, שילחו הודעה בדואר רשום בפקס או באי מייל, בקשו להסיר אתכם מרשימת התפוצה, שימרו את התיעוד.

 

3. כאמור משלוח ספאם לאחר שסירבתם לקבל, מזכה אתכם בפיצוי ללא הוכחת נזק של 1000 ש"ח לכל הודעה, דאגו לתעד את כל ההודעות.

 

מעונינים לממש את זכויותיכם, פנו אלינו עוד היום להמשך טיפול.

 


עודכן ב: 10/04/2018