הכתבה מאת עורך דין ג'קי ברקוביץ'

 

הליכי ההוצאה לפועל מאפשרים לנושה שהוא בעל זכות, מכוח פסק דין, שטר או שיק, לממש את זכותו הקניינית ולהיפרע מאת החייב. כך למשל, חברות או עסקים המבקשים לממש שטרות אשר לא כובדו, נשים המבקשות לגבות מזונות שנפסקו וזוכים אחרים המבקשים לממש חיובים אשר נקבעו בפסקי דין.

 

בנוסף להליכי גביה שהזוכים או הנושים יכולים לנקוט הליכי ההוצאה לפועל נועדו לשרת גם את החייבים ולתת להם עיכוב הליכים או במילים אחרות "שקט מהנושים" ואפשרות לפרוע את חובותיהם בתשלומים חודשיים.

 

למשל, סעיף 74ב(א) לחוק ההוצאה לפועל מאפשר לחייב שנקלע לחובות כלכליים ונפתחו נגדו מספר תיקי הוצאה לפועל, להגיש בקשה לאיחוד תיקים, בלשכת ההוצאה לפועל, בה נפתחו מרבית התיקים.

 

רשם ההוצאה לפועל בוחן את הבקשה לאיחוד תיקים ובמידה והבקשה אושרה החייב נדרש לשלם צו תשלומים חודשי בסך של 3% לפחות מכל החוב הפסוק בכל תיקי ההוצל"פ הפתוחים נגדו. התוצאה של איחוד התיקים היא שהחייב משלם תשלום חודשי אשר מחולק באופן יחסי לכל הנושים בתיקי ההוצאה לפועל השונים.

 

יש לציין, כי ישנם תיקים מסוימים שאינם נכללים בתיק האיחוד לרבות תיקי מזונות, משכנתא או תיקים שטרם נפתח בגינם תיק הוצאה לפועל. כמו כן, סעיף 69 ג(א) לחוק ההוצאה לפועל מאפשר לחייב להגיש בקשה להכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים. גם פה תיקיו של החייב מאוחדים אולם, במקרה הזה צו התשלומים נקבע על פי יכולתו של החייב. בנוסף, בהליך של חייב מוגבל באמצעים מטילים על החייב סנקציה של הגבלת החייב כחייב מוגבל באמצעים על פי חוק שיקים ללא כיסוי דבר שאינו קיים באיחוד תיקים.

 

בנוסף, סעיף 69 (א) לחוק ההוצאה לפועל מאפשר לחייב להגיש בקשה לפרוס את החוב לתשלומים במסגרת תיק פרטני. אם כן, לחוק ההוצאה לפועל שתי תכליות: האחת, לסייע לזוכה לגבות את החוב במהירות וביעילות והשנייה, להגן על חייבים אשר בשל מצבם הכלכלי אינם מסוגלים לעמוד בתשלום החוב הפסוק.

 

לעומת זאת, פשיטת רגל היא הליך משפטי בעל אופי כלכלי, שנפתח לבקשת החייב או ביוזמת נושיו, ובסופו מופטר אדם מחובותיו. זה המקום לציין, כי בניגוד לדעה הרווחת הליך פשיטת הרגל מתאים רק לאדם (להבדיל מחברה) אשר נקלע לחובות של 17,482 ₪ לפחות. 

 

בדומה להליכי הוצאה לפועל גם להליכי פשיטת הרגל שתי תכליות עיקריות: האחת, כינוס נכסי החייב באמצעות מתן צו כינוס וחלוקתם בין נושיו בדרך הזולה, המהירה היעילה השווה והצודקת ביותר והשנייה, לאפשר לחייב שאיתרע מזלו ואינו מסוגל לשלם את חובותיו, לפתוח דף חדש בחייו על ידי קבלת הפטר מן החובות. התכלית המרכזית המודגשת כיום, בעקבות תיקון מספר 3 לפקודת פשיטת הרגל משנת תשנ"ו היא התכלית השנייה שעניינה בשיקומו של החייב.

 

בנוסף לתכליות השונות של הליך פשיטת הרגל לעומת ההוצאה לפועל ישנם הבדלים נוספים בין השניים לדוגמה בעוד שהריביות בתיקים המתנהלים נגד החייבים "נעצרים" בהליך פשיטת רגל עם מתן צו הכינוס ולעומת זאת בהליכי ההוצאה לפועל השונים הריביות ממשיכים "לרוץ".

 

הבדל מהותי נוסף בין הליכי פשיטת הרגל לבין הליכי הוצאה לפועל הוא דרישת תום הלב

 

בהליכי פשיטת רגל ישנה דרישה מובהקת כי החייב יהיה תם לב הן ביצירת החובות והן בהתנהלותו בהליך עצמו. בבקשת חייב לפשיטת רגל תום ליבו של החייב נבדק בשני אופנים האחד כיצד יצר החייב את חובותיו והאם הוא הונה את נושיו תוך כדי יצירת החובות והשני, האם החייב מתנהל במסגרת הליכי פשיטת הרגל בתום לב. על מנת שחייב ייחשב תם לב בהליך פשיטת רגל עליו לשלם את צו התשלומים שהוטל עליו וכמו כן להגיש דין וחשבון אודות הכנסותיו והוצאותיו החודשיות. הדין וחשבון מוגש באמצעות דו"ח דו חודשי אשר אליו צריך החייב לצרף אסמכתאות.

 

יצירת חובות חדשים במהלך פשיטת הרגל יכולה להיחשב כחוסר תום לב

 

לעומת זאת, בהליכי הוצאה לפועל הדרישה של תום הלב אם לומר זאת בזהירות הראויה היא פחות נוקשה ומתבטאת בעיקר בכך שהחייב נדרש לגלות את מלוא הפרטים אודות מצבו הכלכלי ולאו דווקא כיצד הוא יצר את חובותיו.

 

עוד הבדל שקיים בין הליכי הוצאה לפועל להליכי פשיטת רגל הוא הדרך שבה מסתיים כל אחד מההליכים. בעוד שבפשיטת רגל החייב מופטר מכל חובותיו בסיום ההליך ואלו נמחקים כאילו לא היו הרי שבהליכי הוצאה לפועל זו לא בהכרח התוצאה. במקרה של איחוד תיקים חובותיו של החייב נפרסים לתקופת זמן על פי גובה החוב ומכאן שהחייב יודע בערך מתי מסתיים ההליך.

 

אולם אם החייב אינו מסוגל לשלם 3% לפחות מחובותיו כתשלום חודשי והוא בחר בהליך של חייב מוגבל באמצעים הרי שרובו אם לא כולו של הסכום שנקבע לו לשלם כצו תשלומים הולך לשם כיסוי הריבית שנצברת בתיק ההוצאה לפועל ואז הוא עשוי להיקלע "למעגל שוטים" שממנו הוא לא יוצא.

 

כמובן שאין במאמר זה משום הבעת עמדה לגבי העדפתו של הליך כזה או אחר וכל מקרה צריך להיבחן לגופו כאשר צריכים להיבחן מספר פרמטרים ומכלול של גורמים שאותם יש לקחת בחשבון.