מה קורה כאשר עובד שכיר, בעל מקצוע מיומן, הנחשב "עובד צווארון כחול", מחליט לאחר שנות עבודה רבות כשכיר, לפתוח עסק עצמאי משלו.


כחלק מההכנות לפתיחת העסק, הוא מבטח את עצמו בביטוח אובדן כושר עבודה – שיהיה - לכל צרה שלא תבוא...


ויום אחד, מתממש החשש ממנו פחד ידידנו – לצער כולנו הוא חלה בסרטן. מצבו השתפר אמנם עם הטיפול הרפואי, אולם ההחלמה היתה חלקית בלבד וגם זאת לאחר שנאלץ לעבור טיפולים רבים וממושכים.


בתחילה, בחודשים הרשונים לפרוץ המחלה, שילמה לו חברת הביטוח את המגיע לו ממנה, מכוחו של ביטוח אובדן כושר העבודה, ביטוח אותו זכר כאמור ידידינו לעשות, בעת שהחליט על פתיחת עסקו העצמאי.


אך לא עבר זמן רב וחברת הביטוח החליטה, שאין ברצונה להמשיך ולשלם.

 

אז מה עושה חברת ביטוח במקרה כזה?

 

היא שלחה את האדם לרופא תעסוקתי מטעמה, על מנת שזה יקבע אם יכול ידידנו להמשיך לעבוד במה שעסק עד עתה, או אולי שלהחליף את מקצועו ועיסוקו.


הרופא מטעם חברת הביטוח – מה מוזר - קבע, כי מבחינתו, אין כל מניעה שיפחית הבחור את מספר שעות עבודתו בכל יום ושיסתפק במשרה חלקית ובכלל לגבי דידו, אין כל מניעה שיחזור לעבוד כשכיר ובדרגה נמוכה מזו שהורגל לה – שיעבוד כשוליה, או עוזר לבעל מקצוע אחר, למרות שהרי הוא בעצמו בעל מקצוע מיומן ומנוסה. מבחינת רופא חברת הביטוח, אין זה משנה כלל שהפך להיות בעל עסק עצמאי וכך גם ביטח את עצמו. אם הירידה הדרסטית במעמדו המקצועי והאישי והירידה בהכנסותיו חוסכת לחברת הביטוח – מה טוב... חשוב מאד לשמור על כספיה של חברת הביטוח, לא?


חברת הביטוח טענה, שגם אם נאלץ בעל מקצוע מיומן, שהוא בעל עסק עצמאי, העובד יום עבודה מלא פלוס, להחליף עיסוקו לשוליית בעל מקצוע במשרה חלקית, עדיין הדבר עונה על ההגדרה של "עיסוק סביר אחר בהאם להשכלה, הכשרה ונסיון" שבפוליסה.


אל בית המשפט לא קיבל זאת. לא יתכן שבעל עסק יחזור לאחור מכל הבחינות, רק על מנת לחסוך כספים לחברת הביטוח. מה שדרשה חברת הביטוח אינו עונה על הגדרת "עיסוק סביר אחר".


חברת הביטוח חוייבה לשלם לתובע את מלוא תגמולי הביטוח שדרש.


במילים אחרות – נדחית על ידי חברת הביטוח?


יש מה לעשות!