אם אזדקק חלילה להשתלת איבר – קרנית, כליה, לב..., אם הניתוח המבוקש, יבוצע באופן פרטי, מטבע הדברים, הוא יהיה יקר מאד.
או אז – כך נדמה – תקפוץ חברת הביטוח לעזרתי ובאמצעות ביטוח ההשתלות, תדאג לממן את מלוא עלויות הניתוח, עלויות האישפוז, שכר המנתח וכו.


אם כך – זה ביטוח נהדר, לא כן? פוליסה טובה, חשובה, לא יקרה, המעניקה תמורה כספית גבוהה על ידי תשלום סכומי ביטוח גבוהים מאד. עד כאן - נכון?


ובכן... בערך... נראה מה עוד נמצא שם מאחורי האותיות הקטנות... השתלה מחייבת תורם, ממנו ניתן יהיה "לקצור" (זהו המונח המקצועי) את האיבר.


אפשר לקצור איברים מתורם שנפטר (כך עושה למשל ארגון "אדי") ובמקרים אחרים, כמו בהשתלת כליה – אפשר לקבל את האיבר הדרוש מתורם חי.


נתרכז במאמרון זה בסוגיה אחת בלבד: בישראל קיימת בעיה ב"השגת" איברים וזאת מסיבות שונות, עליהן לא נתעכב כרגע. לכן נזקקים לעיתים חולים - במחילה – "לקנות" איברים במקומות שכוחי אל על פני תבל.


"רכישת" איברים בכסף – אסורה בישראל ואסורה כמעט בכל מדינות העולם המערבי וגם במדינות מפותחות פחות. לאיסור זה הצדקות מוסריות רבות, עליהן לא נתעכב כרגע.


אז מה קורה בפועל?

 

חולה זקוק לאיבר, שבלעדיו, תתקצר תוחלת חייו למספר חודשים בלבד – במאמר זה לא נשפוט את מוסריות מעשי אדם כזה, המחליט למצוא תורם מעבר לים, והמוכן לשלם לו סכום גבוה על מנת לזכות בתרומת האיבר הדרוש.


וזהו בדיוק המקום אליו מכוונת הפוליסה, לא? אז זהו... שלא!!!


ביטוח ההשתלות מחריג כל פעולת השתלה שאינה חוקית, בין בארץ ובין שאינה חוקית במקום בו היא מבוצעת, קרי בחו"ל.


מכאן, שבמקרים רבים אנו משלמים על פוליסה, שבשעת האמת, אינה משלמת לנו אגורה אחת, מסיבות לגיטימיות המובנות בפוליסה עצמה – חברות הביטוח כלל אינן רשאיות לשלם עבור השתלה לא חוקית.


מה לעשות?


ראשית – כדאי לבדוק ולחפש פוליסות בעלות מבנה ותוכן מעט שונים: מדובר על פוליסות בהן האירוע המחייב תשלום הינו עצם הצורך בהשתלה – לא ביצוע ההשתלה בפועל. במילים אחרות – הפוליסה מבטיחה – לרוב אומנם סכום נמוך יותר – כשמתעורר צורך רפואי בהשתלה. עצם קיומו של צורך כזה,, מבטיח את תשלום סכום הביטוח, בין שהמבוטח מחליט לבצע השתלה, בין אם לאו. המבוטח – הוא הבוחר מה יעשה בסכום שיתקבל.


במילים אחרות – כדאי אולי לקנות פוליסה המבטיחה סכום נמוך – אך בטוח, המשולם בעת גילוי הצורך בהשתלה, מאשר לרכוש פוליסה המבטיחה לכאורה סכומי עתק, אך בפועל היא אינה ניתנת למימוש במרבית המקרים.